Opowiadanie historii ma wielką moc. Od tysięcy lat ludzie używają opowieści, aby dzielić się swoimi doświadczeniami, przekazywać swoje wartości i wywoływać emocje. To właśnie dlatego wielkie dzieła pisarzy potrafiły tchnąć w społeczeństwo siłę do działania, a tajemnicze baśnie pozwalały uwierzyć w niemożliwe. W dzisiejszych czasach storytelling stał się znaczącym narzędziem wykorzystywanym w marketingu. Jego użycie pozwala na zwrócenie uwagi klientów oraz wyróżnienie się na tle konkurencji. Dowiedz się – co to jest storytelling i jak go wykorzystać w copywritingu?
Czym jest storytelling?
Storytelling to sztuka opowiadania historii za pomocą słów, obrazów i dźwięków w celu dostarczenia przekazu, zainteresowania odbiorcy i wzbudzenia jego emocji.
W biznesie jego przesłanie ma najczęściej charakter marketingowy, którego celem jest dotarcie do szerokiego grona odbiorców oraz budowa więzi marki z klientem. Zamiennie do storytellingu możemy używać zwrotu – marketing narracyjny. Jest to bardzo zbliżone pojęcie, które różni się nieco szerszym postrzeganiem jego zastosowania. Odnosi się do całej strategii marketingowej przedsiębiorstwa, a nie tylko danej kampanii reklamowej.
Dlaczego warto wykorzystać storytelling w copywritingu i jakie korzyści z tego wynikają? – przykłady
Storytelling działa
Kluczowym argumentem stojącym za wykorzystaniem storytellingu w copywritingu jest jego skuteczność. Według badań przeprowadzonych przez Uniwersytet Harvarda, największe zaangażowanie słuchacza następuje wówczas, gdy w trakcie jednego przekazu lub wystąpienia zostają pobudzone obie półkule mózgowe. Właśnie dlatego storytelling silnie działa na odbiorców. Nasza lewa półkula mózgowa odpowiada za analizowanie informacji oraz logiczne myślenie i pobudzana jest, kiedy podczas opowiadania historii przedstawiane są fakty, czy dane. Natomiast prawa półkula aktywuje się, gdy podczas storytellingu wywoływane są emocje lub pobudzana jest kreatywność odbiorców. Pozwala to uzyskać bardziej intensywne, osobiste i angażujące doświadczenie.
Inne argumenty przemawiające za wykorzystaniem storytellingu
- Marketing narracyjny nie jest agresywną formą promocji – jego celem nie jest bezpośrednia sprzedaż produktu lub usługi, a budowanie więzi marki z klientem.
- Forma storytellingu jest łatwiejsza w odbiorze – opowiadanie historii to naturalny sposób, w jaki ludzie przyswajają informacje. Nasz mózg jest do tego przyzwyczajony, a co za tym idzie, łatwiej jest mu zapamiętać i przyswoić poznane treści.
- Marketing narracyjny buduje więź – dobrze opowiedziana historia pobudza emocje odbiorcy, a pozytywne emocje są kluczowe w budowaniu lojalności. W ten sposób klienci przywiązują się do marki i są bardziej skłonni do wybierania jej w przyszłości.
Opowiadanie historii – korzyści
Oprócz głównej korzyści płynącej z samego założenia wykorzystania storytellingu, jaką jest budowanie więzi z odbiorcą, można wyróżnić także kilka innych:
- zwiększenie zainteresowania oraz zaangażowania konsumentów,
- zwiększenie rozpoznawalności marki oraz pamięci o niej,
- zwiększenie zasięgu reklamy,
- budowanie autorytetu i zaufania,
- wyróżnienie się na tle konkurencji.
To także może Cię zainteresować: Przeczytaj "Tryb znikających wiadomości na Messengerze. O co chodzi?", aby dowiedzieć się więcej!
Opowieści z bohaterami sprawiają, że odbiorcy mogą się z nimi utożsamiać. Wzbudza to w nich intensywne emocje oraz zainteresowanie. Poprzez powiązanie historii z marką konsument szybciej zapamięta jej nazwę, logo oraz wartości, które reprezentuje. W ten sposób buduje się autorytet i zaufanie. Ma to realny wpływ na wybór produktów lub usług, konsumentów podczas procesu dokonywania zakupu. Jeśli opowieść będzie naprawdę chwytliwa może stać się viralem w sieci, a jej zasięgi niezwykle wzrosną bez ponoszenia dodatkowych kosztów promocji.
Przykłady storytellingu
Allegro, czyli największy w Polsce serwis aukcyjny i handlowy, z powodzeniem od wielu lat wykorzystuje storytelling jako formę reklamy oraz promocji. Przykładami pozytywnego storytellingu w jego kampaniach są:
- „English for beginners” – jedna z najpopularniejszych kampanii reklamowych Allegro. Opowiada historię starszego człowieka, który uczy się języka angielskiego. Przez cały czas towarzyszy mu jeden, szczytny cel.
Kampania pokazuje, w jaki sposób nauka języka może pomóc spełniać marzenia oraz umożliwić komunikację z innymi. Jednocześnie promuje Allegro jako miejsce, w którym można zaopatrzyć się we wszystkie potrzebne do tego celu materiały.
YouTube – English for beginners | Czego szukasz w Święta?
- „To, co najważniejsze” – świąteczna kampania reklamowa Allegro. Przedstawia historię pewnej szczęśliwej rodziny, która zaczyna się rozpadać przez poglądy jednego z jej członków.
Cały klip skupiony jest na przedstawieniu emocji. Portal Allegro odgrywa tu drugoplanową rolę miejsca, w którym można zaopatrzyć się w prezenty.
YouTube – To, co najważniejsze | Reklama świąteczna Allegro 2021
Copywriting z klimatem: jak budować historię, która przyciągnie uwagę Twojego odbiorcy
Storytelling to jedna z najskuteczniejszych technik copywritingu. Pozwala zdobyć uwagę konsumenta oraz nawiązać z nim więź emocjonalną. Poznaj tych kilka kroków, aby twoje treści angażowały odbiorców, a co za tym idzie, spełniały cele, które chcesz osiągnąć.
7 kroków, które pozwolą Ci na stworzenie historii, która przyciągnie uwagę Twojego odbiorcy
1. Zdefiniuj swoją grupę docelową
Aby zbudować historię, która dotrze do twoich odbiorców, musisz na początku dowiedzieć się, kim są. Zdefiniuj grupę docelową, odpowiadając sobie na kilka pytań. Np.:
- Jaką mają płeć?
- W jakim są wieku?
- Jakie jest ich wykształcenie?
- Gdzie pracują lub czym się zajmują?
- Czy mają dzieci, małżonków?
W ten sposób twoje treści będą dla niej interesujące i angażujące.
Więcej informacji o podobnej tematyce znajdziesz tutaj: Wszystko, co musisz wiedzieć o franchisingu w edukacji!
2. Wybierz konkretny temat
Podczas jego wyboru zwróć uwagę, jakie potrzeby oraz problemy ma twoja grupa docelowa. Historia powinna opowiadać o konkretnym temacie, który jest dla niej ważny.
3. Skup się na wstępie
Pamiętaj, że pierwsze zdania mają ogromne znaczenie. To one decydują czy odbiorca poświęci swój czas i przeczyta treść do końca.
Jeśli ciekawi Cię ten temat, to tutaj mamy drugi artykuł o podobnej tematyce: Zrównoważony e-commerce – od czego zacząć?
4. Wykorzystaj emocje
Emocje są kluczem w budowaniu więzi oraz angażujących treści. W swoich tekstach korzystaj z emocji takich jak radość, smutek, strach czy nadzieja.
5. Twórz napięcie
Napięcie pozwala utrzymać uwagę odbiorcy i zachęca go do dalszego czytania. Zadbaj o nieoczekiwane zwroty akcji lub zadanie pytania.
6. Wykorzystaj przykłady i konkretne historie
Dzięki wykorzystaniu przykładów pozwalasz odbiorcy łatwiej zrozumieć to, co chcesz przekazać. Używając konkretnych historii np. tych z twojego życia, budujesz również autentyczność dla swojej opowieści.
7. Zakończ historię
Wykorzystaj schemat „Problem-Rozwiązanie”. Pamiętaj, że zakończenie historii jest tak samo ważne, jak jej wstęp. Zadbaj, aby było ono satysfakcjonujące dla twojego odbiorcy i pozostawiło go z dobrymi emocjami. W ten sposób zbudujesz z nim pozytywną więź oraz zachęcisz do podjęcia dalszych działań np. zakupu twojego produktu czy usługi.
Już wiesz, czym jest storytelling – zacznij go wykorzystywać
Opowiadanie historii towarzyszy ludziom od tysięcy lat. Jest to jedna z najbardziej naturalnych form przekazywania informacji. Dzisiaj storytelling wykorzystuje się szczególnie w branży marketingu. Budując odpowiednią narrację, marki są w stanie dotrzeć do odbiorców oraz zbudować z nimi więź i pozytywne skojarzenia. Przekłada się to na inne korzyści takie jak zwiększenie rozpoznawalności logo, lojalności klientów czy zasięgu kampanii reklamowej. Warto więc wykorzystywać storytelling również w copywritingu. Może ci w tym pomóc kilka kroków, które zwiększą atrakcyjność twoich treści dla odbiorców.