Franchising to model biznesowy oparty na współpracy między właścicielem biznesu (franczyzobiorcą) a większą siecią (franczyzodawcą). W ramach franchisingu franczyzobiorca może prowadzić działania pod szyldem franczyzodawcy i otrzymuje od niego materiały; w zamian, franczyzobiorca zobowiązuje się do przestrzegania zasad ustalonych przez franczyzodawcę i uiszczania opłaty franczyzowej. Jak działa to w edukacji? Dowiesz się tego w tym artykule!
Czym jest franchising?
Franchising, czy też po prostu franczyza, to w zasadzie rodzaj współpracy partnerskiej między właścicielem biznesu a dużą siecią. Franczyzobiorca korzysta z doświadczenia, materiałów, działań i rozpoznawalności większej sieci, a franczyzodawca zarabia dzięki regularnym opłatom franczyzowym. Naturalnie, umowa franczyzowa zawiera określone reguły współpracy, definiujące obowiązki obu stron.
Franchising możemy podzielić na dwa rodzaje:
- Twardy – większość działań franczyzobiorcy jest regulowana przez warunki franczyzy, pozostawiając niewielką swobodę dla właścicieli biznesu.
- Miękki – model franczyzowy oparty na o wiele większej swobodzie franczyzobiorcy, najczęściej z minimalnymi wymaganiami dotyczącymi prowadzenia działalności.
Czym jest franchising w edukacji? W przeciwieństwie do sieci sklepów z zielonym płazem w logo franczyza edukacyjna jest w większości przypadków franczyzą miękką – właściciele biznesów zachowują dużą swobodę.
Jeśli ciekawi Cię ten artykuł to tutaj mamy inną publikację w tej tematyce: Wszystko o Facebook Business Manager. Kompedium wiedzy
Franchising edukacyjny: Koszty
Franchising, jak każdy inny biznes, wymaga pewnych inwestycji i wiąże się ze stałymi kosztami. Przyjrzyjmy się temu nieco bliżej.
Jeśli ciekawi Cię ten artykuł to tutaj mamy inną publikację w tej tematyce: Jak wygląda ban na Instagramie? Oto wszystko, co warto wiedzieć
- Opłata wstępna/akcesyjna – w wielu przypadkach franchisingu franczyzodawcy wymagają opłaty wstępnej/akcesyjnej za samo dołączenie pod szyld danej sieci. Pamiętaj jednak, że nie jest to standardem – zakładając szkołę języka angielskiego, znajdziesz oferty, które nie wymagają uiszczenia takiej opłaty.
- Kaucja zwrotna – niektóre franczyzy mogą wymagać od Ciebie opłacenia kaucji zwrotnej. Zazwyczaj, otrzymujesz ją z powrotem po wystartowaniu z zajęciami w Twojej szkole.
- Wynajęcie sali – czasem w ramach franczyzy posiadanie sali do prowadzenia zajęć jest wymagane; w niektórych franczyzach tak nie jest, jednak nadal konieczne będzie wynajęcie sali w celu prowadzenia zajęć. Dlatego, dołączając do franczyzy, miej na uwadzę koszty związane z uzyskaniem dostępu/nabyciem prawa do lokalu.
- Koszty prowadzenia działalności – franchising to biznes jak każdy inny, dlatego musisz pamiętać o typowych kosztach związanych z prowadzeniem działalności, takich jak:
- wypłaty dla pracowników,
- ZUS dla Ciebie,
- księgowość i administracja.
- Marketing – czy franczyzodawca zawsze wymaga od Ciebie określonych działań marketingowych? Nie, co nie zmienia faktu, że musisz je prowadzić, jeżeli chcesz przyciągnąć klientów. Dlatego pamiętaj o tym, planując swój budżet.
- Opłata franczyzowa – podstawą współpracy w ramach franczyzy jest uiszczanie opłaty franczyzowej, która zazwyczaj wynosi procent z przychodów/dochodów wygenerowanych przez Twoją działalność.
Co zyskujesz w ramach franchisingu edukacyjnego?
Kilkukrotnie podkreślaliśmy, że franchising to rodzaj umowy partnerskiej. Dlatego zerknijmy teraz na pozytywne aspekty działania w ramach franczyzy.
- Know-how i doświadczenie franczyzodawcy – dzięki temu możesz świadczyć lepsze usługi edukacyjne. Na przykład, współpraca z siecią szkół językowych zapewnia Ci dostęp do szkoleń prowadzonych przez doświadczonych metodyków, zarówno dla Ciebie, jak i Twojego zespołu lektorów.
- Pomoc prawna i administracyjna – franczyzodawca zazwyczaj zapewnia szereg drogich narzędzi IT i wsparcie w najważniejszych kwestiach związanych z prowadzeniem biznesu.
- Gotowa kultura organizacyjna – dzięki temu łatwiej Ci wdrożyć nowych pracowników.
- Działania marketingowe – wielu franczyzodawców prowadzi ogólnokrajowe działania marketingowe, np. digitalowe, dzięki czemu nie musisz się nimi zajmować.
- Rozpoznawalność – współpracując ze znaną marką, zwiększasz swoje szanse na sukces.
Czy warto zdecydować się na franchising edukacyjny?
Wiesz już, czym jest franchising, pozostaje więc jedno pytanie: czy warto zdecydować się na tę opcję? Naszym zdaniem tak. Liczba korzyści przeważa nad minusami, a współpraca z większą siecią pozwoli Ci przyspieszyć rozwój Twojej szkoły językowej.
To również może Ci się spodobać: Co to jest Instagram i jak działa? | Wszystko co musisz wiedzieć - kliknij by przeczytać całość
Artykuł zewnętrzny