fbpx

Historia potęgi, czyli jak Facebook podbił świat

16 lipca, 2023
historia facebooka napis

Zastanawiałeś się kiedyś, jaka jest historia Facebooka? To obecnie najpopularniejszy serwis społecznościowy, od którego właściwie wszystko się zaczęło i któremu zawdzięczamy rozwinięcie się reszty social mediów. Cała historia zaczęła się w jego pokoju na Harvardzie, gdzie Zuckerberg napisał kod, który zapoczątkował rewolucję społecznościową. Od tamtej chwili Facebook nieustannie rozwijał się, przechodząc od skromnych początków na jednym uniwersytecie do globalnej dominacji. Czy jesteś gotowy, aby zgłębić tajemnice i fascynującą historię tego potężnego serwisu społecznościowego? To właśnie teraz rozpoczynamy naszą podróż!

Gdzie zaczęła się historia Facebooka?

Historia Facebooka zaczyna się na początku lat dwutysięcznych. Dokładnie 4 lutego 2004 roku na Harvardzie powstał Facebook jako prosty program napisany przez Marka Zuckerberga. Początkowo był to portal skoncentrowany głównie na tworzeniu profili użytkowników i podtrzymywaniu relacji z innymi studentami. Na nowo powstałej stronie studenci mogli dodawać znajomych, umieszczać posty i przeglądać oś czasu. Facebook oferował uproszczoną wersję serwisu, ale już wtedy widać było jego potencjał. Na początku użytkownicy musieli mieć konta na adresy e-mail zakończone frazami typu „@harvard.edu„, ale później zasięg portalu został rozszerzony na kolejne uczelnie. Mimo początkowych ograniczeń Facebook wciąż przyciągał aktywnych użytkowników, szybko zdobywając popularność i stając się bazą dla dalszego rozwoju serwisu społecznościowego.

Nie masz Facebooka – nie istniejesz

W 2006 roku Facebook udostępnił rejestrację dla każdego użytkownika z adresu e-mail. Umożliwiło to dalszy wzrost liczby użytkowników na całym świecie. To przełomowe rozszerzenie przyczyniło się do tego, że Facebook stał się popularny i rozpoznawalny poza kręgiem akademickim, zdobywając popularność wśród osób w różnym wieku i z różnych środowisk społecznych. Od tego momentu nie było już jak się zatrzymać – czasy przed założeniem Facebooka wydawały się coraz bardziej odległe.

Lubię to

Fenomen „Lubię to” na Facebooku od początku był niezwykle ważnym elementem interakcji społecznych w serwisie. Oprócz funkcji takich jak Facebook Chat czy news feed to właśnie funkcja polubień przysporzyła serwisowi tak ogromnej popularności. Ludzie lubią być na bieżąco, ale też dokonywać szybkich aktywności oraz ocen innych w czasie rzeczywistym, na co sam Facebook pozwalał od samego początku. To, ile masz znajomych na FB, zaczęło stawać się kwestią wielkiej wagi.

Rozwój portalu

Twórcy Facebooka stale dążyli do tego, aby rozszerzyć zasięg serwisu. Pierwszy milion użytkowników w Stanach Zjednoczonych, następnie dotarcie do milinów użytkowników na całym świecie, aż po dziś, kiedy to Facebook miesięcznie odwiedza prawie 3 miliardy użytkowników. Liczba użytkowników Facebooka, którzy logują się na stronie serwisu codziennie, to już natomiast prawie 2 mld ludzi na świecie, co generuje dzienne przychody rzędu miliardów dolarów.

Historia Facebooka: Kontrowersje

Ogromny sukces Facebooka wiązał się z batalią o prawa do jego udziałów, a także masie skandali dotyczących ochrony danych osobowych. Przyjrzyjmy się dwóm najpopularniejszym sprawom.

To również może Ci się spodobać: Social commerce | Czyli jak sprzedawać w social mediach? - kliknij by przeczytać całość

Spór Marka Zuckerberga i Edouardo Saverina

Batalia sądowa między Markiem Zuckerbergiem a Eduardo Saverinem dotyczyła sporu o prawa do Facebooka. Eduardo Saverin był jednym z pierwszych inwestorów i współzałożycieli Facebooka, który wnosił znaczący wkład finansowy do portalu. Jednak w późniejszym czasie doszło do konfliktu między Zuckerbergiem a Saverinem w sprawie udziałów w firmie.

Saverin twierdził, że Zuckerberg nieuczciwie zmniejszył jego udziały w Facebooku, co było spornym tematem. Sprawa zakończyła się ugodą pozasądową, w wyniku której Saverin otrzymał odszkodowanie finansowe i ustalono nowe warunki dotyczące udziałów.

W rezultacie Zuckerberg zachował kontrolę nad Facebookiem i kontynuował jego rozwój, stając się jednym z najmłodszych miliarderów na świecie posiadając swój własny program. Ta batalia sądowa miała istotne znaczenie dla historii Facebooka, a także wywarła wpływ na relacje między Zuckerbergiem a Saverinem. Dla zainteresowanych cały spór został przedstawiony w serialu „The Social Network”.

Sprawa Cambridge analytica

Proces Cambridge Analytica był jednym z największych skandali związanych z Facebookiem. Cambridge Analytica to firma analityczna, która wykorzystała dane osobowe milionów użytkowników Facebooka w celu profilowania i manipulacji politycznej. Proces polegał na nieuprawnionym gromadzeniu danych użytkowników za pośrednictwem aplikacji psychologicznych, które pobierały informacje zarówno o użytkownikach, jak i o ich znajomych. Te dane zostały następnie wykorzystane do tworzenia szczegółowych profili psychologicznych i dostarczania spersonalizowanej treści politycznej w celu wpływania na wybory, m.in. w kontekście kampanii prezydenckiej w USA w 2016 roku. Skandal wywołał kontrowersje i wywołał ogromne obawy dotyczące prywatności danych i etyki korzystania z danych użytkowników na Facebooku. Mark Zuckerberg poniósł konsekwencje w postaci kar finansowych i ograniczeń w dostępie do danych dla Facebooka.

Przełomowe funkcje

Z czasem Facebook, poza oczywistym celem podtrzymywania relacji, zaczął pełnić też inne funkcje. Zuckerberg jako twórca Facebooka zadbał o to, abyśmy jeszcze długo nie mogli rozstać się z tą platformą. Kolejne funkcje sprawiają, że na wiele lat po premierze nadal mamy wiele powodów, aby częściej zaglądać do serwisu. Podajmy przykłady:

Jeśli ciekawi Cię ten temat, to tutaj mamy drugi artykuł o podobnej tematyce: Social media dla producentów, czyli jak promować swoje produkty on-line?

  1. Mesenger: W postaci dodatkowej aplikacji, Messenger to chat służący do komunikowania się ze znajomymi na Facebooku. Dostępny w wielu wersjach (Messenger Lite, Messenger Kids), służy użytkownikom na całym świecie.
  2. Randki na Facebooku: Randki na Facebooku to funkcja, która umożliwia użytkownikom wyszukiwanie potencjalnych partnerów na podstawie wspólnych zainteresowań, grup czy wydarzeń. Użytkownicy mogą tworzyć profile randkowe, przeglądać profile innych osób i nawiązywać kontakt poprzez wiadomości.
  3. Facebook Watch Together: Facebook Watch Together to funkcja, która umożliwia użytkownikom oglądanie filmów, programów telewizyjnych i treści wideo w czasie rzeczywistym razem z innymi osobami. Dzięki tej funkcji serwis oferuje odtwarzanie wideo i komentowanie ich na czacie, tworząc wirtualne wspólne doświadczenie.
  4. Facebook Lite: Facebook Lite to uproszczona wersja serwisu Facebook, zaprojektowana specjalnie dla użytkowników z wolniejszymi połączeniami internetowymi lub starszymi urządzeniami. Aplikacja ta zajmuje mniej miejsca na urządzeniu i zużywa mniej danych, zachowując podstawowe funkcje Facebooka.
  5. Meta Business Suite: Meta Business Suite (wcześniej znane jako Facebook Business Suite) to narzędzie przeznaczone dla przedsiębiorców i marketerów, które umożliwia zarządzanie kontem firmowym na Facebooku oraz Instagramie. Za pomocą Meta Business Suite można planować i publikować posty, odpowiadać na wiadomości, analizować statystyki i zarządzać reklamami.

Wprowadzenie tych funkcji miało na celu rozszerzenie zasięgu i możliwości serwisu Facebook, dostosowanie go do różnych potrzeb użytkowników oraz wspieranie działań biznesowych na platformie.

Zakup WhatsAppa i Instagrama

Z czasem Facebook rozwijał się i wprowadzał innowacje, takie jak news feed, grupy czy Facebook Chat. Światowy gigant zabrał się również za rozwój innych programów zewnętrznych. W 2012 roku Facebook dokonał przejęcia Instagrama, a w 2014 roku również WhatsAppa. Znacząco poszerzyło to jego dominację na rynku serwisów społecznościowych.

Jeśli ciekawi Cię ten artykuł to tutaj mamy inną publikację w tej tematyce: Poradnik SEO dla początkujących, czyli jak optymalizować strony?

Nowa historia Facebooka: Meta

Facebook zmienił nazwę na Meta w październiku 2021 roku. Ta zmiana wynikała z pragnienia rozszerzenia działalności Facebooka poza serwis społecznościowy i skoncentrowania się na obszarach związanych z metawersum i rozwojem technologii wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. Nowa nazwa „Meta” odzwierciedla zaangażowanie firmy w tworzenie nowych wirtualnych doświadczeń oraz platform i narzędzi dla metawersum. Mają one zmienić sposób, w jaki ludzie łączą się, pracują i korzystają z technologii. Jako platforma społecznościowa Facebook nadal istnieje. Nazwa Meta symbolizuje długoterminową wizję rozwoju firmy, jej ekspansję w nowe obszary technologiczne i dotarcie do większej grupy użytkowników.

Facebook: Wpływ aplikacji na społeczeństwo

Facebook ma ogromny wpływ na społeczeństwo. Jest obecnie najpopularniejszym serwisem społecznościowym na świecie, z miliardami aktywnych użytkowników codziennie. Dzięki Facebookowi ludzie mogą łatwo utrzymywać kontakt ze znajomymi i rodziną, dzielić się zdjęciami, aktualnościami i wydarzeniami. Platforma ta zmieniła sposób, w jaki komunikujemy się, nawiązujemy relacjei korzystamy z internetu.

Jednak wpływ Facebooka na społeczeństwo nie ogranicza się tylko do sfery osobistej. Serwis ten stał się również ważnym narzędziem dla organizacji, firm i mediów, umożliwiając im dotarcie do szerokiego audytorium.

Facebook to jednak nie tylko same pozytywy. Jako społeczeństwo ulegamy niesamowicie silnym wpływom i poddajemy się licznym manipulacjom w internecie, nawet o tym o tym nie wiedząc. Świadczy o tym chociażby słynna sprawa Cambridge Analytica. Na rzecz Facebooka zrezygnowaliśmy z naszej prywatności, a także pozwoliliśmy, aby wpływały na nas internetowe trendy. Często nieświadomie zazdrościmy naszym znajomym, wrzucającym zdjęcia z kolejnych ekskluzywnych wakacji, czy chwaląc się na portalu kolejnymi sukcesami. Social media przyczyniły się też do rozwoju tzw. cancel culture i ogromu hejtu i nienawiści w przestrzeni cyfrowej. W wirtualnej rzeczywistości, w której każdy jest anonimowy, ogrom negatywnych emocji otrzymał ciche przyzwolenie i, co więcej, został znormalizowany. Algorytmy Facebooka ciągle z nami grają, dlatego powinniśmy być tego świadomi i czujni.

Podsumowanie: Aktualne wyzwania dla Facebooka

Trudnbo jednoznacznie ocenić historię Facebooka – jest pełna sukcesów, ale nie brakuje także trudności, przed którymi serwis stoi obecnie. Wsparcie prywatności danych użytkowników, walka z dezinformacją i utrzymanie konkurencyjności w dynamicznym świecie mediów społecznościowych to tylko niektóre z wyzwań, z którymi Facebook musi się zmierzyć.

Jednak nie ma wątpliwości, że Facebook kontynuuje rozwój i podejmuje działania mające na celu zabezpieczenie swojej pozycji. Twórcy Facebooka, z Markiem Zuckerbergiem na czele, pracują nad doskonaleniem algorytmów. Skupiają się też na wprowadzeniu innowacyjnych funkcji i ścisłej współpracy z partnerami, aby zminimalizować negatywne skutki.

Mimo tych trudności Facebook pozostaje najpopularniejszym serwisem społecznościowym na świecie, będąc nieodłączną częścią życia milionów użytkowników. Przeszłość i teraźniejszość Facebooka to historia sukcesu i innowacji. Przyszłość z pewnością przyniesie kolejne wyzwania, którym platforma będzie musiała stawić czoła. Jako użytkownicy, możemy być świadomi tych wyzwań i wspierać pozytywny rozwój serwisu, aby nadal korzystać z wszystkich zalet, jakie Facebook nam oferuje. Jaki będzie dalszy ciąg historii Facebooka? Tego dowiemy się wkrótce.

Najnowsze posty na stronie

Jak zwiększyć zaangażowanie odbiorców z twojej listy mailingowej

Jak zwiększyć zaangażowanie odbiorców z twojej listy mailingowej

Im szybciej rozwijają się technologie cyfrowe, tym więcej działań marketingowych przenosi się do sieci. Teraz w internecie prowadzi się kampanie reklamowe z udziałem wielu kanałów. Wśród technik wyróżniających się wysoką skutecznością wymienia się e-mail marketing....

Pop-upy i wyskakujące okienka – czy warto je stosować w reklamie?

Pop-upy i wyskakujące okienka – czy warto je stosować w reklamie?

Wyskakujące okienka, znane jako pop-upy, są jednym z najbardziej rozpoznawalnych narzędzi w marketingu internetowym. Dla jednych stanowią efektywny sposób zwiększania konwersji, dla innych irytujący element witryny. Czy pop-upy są nadal skuteczne i warto je stosować?...

Tworzenie banerów reklamowych: Prosty przewodnik dla początkujących

Tworzenie banerów reklamowych: Prosty przewodnik dla początkujących

Tworzenie banerów jest sztuką, która w dużej mierze bazuje na próbach i błędach. Specjalnie dla Ciebie przygotowaliśmy sprawdzone wskazówki, które pozwalają efektywnie przyciągać klientów. Projektowanie banerów to jedna z naszych specjalności: podzielimy się z Tobą...

Napisz do nas
Rozwiniemy Twój Biznes

Jeśli masz jakiekolwiek pytania na temat tego jak możemy Ci pomóc z chęcią odpowiemy! Dane kontaktowe znajdziesz poniżej.

+48 730 061 041
biuro@riseupagencja.pl

ul.Parkowa 46/16
71-634 Szczecin