W erze cyfryzacji poszukujemy szybkich i prostych rozwiązań. Nic więc dziwnego, że obecnie robienie zakupów przenosi się do internetu. Dla konsumentów stanowi to dużą oszczędność czasu, a także możliwość swobodnego wybierania między konkurencyjnymi produktami i wybrania tego najlepszego. Sprzedaż przez internet, czyli tzw. biznes e-commerce, daje też wiele możliwości przedsiębiorcom. Czy wiesz, jak należycie je wykorzystać i jak sprzedać swój produkt on-line?
Gdzie sprzedawać w internecie?
Sprzedaż w internecie staje się coraz bardziej popularna i dostępna. Aby skutecznie zacząć sprzedawać online, warto rozważyć kilka kluczowych platform. Przede wszystkim, własny sklep internetowy (np. na platformie Shopify czy WooCommerce) daje pełną kontrolę nad asortymentem i brandingiem. Alternatywnie, marketplace’y takie jak Amazon, eBay czy OLX przyciągają miliony użytkowników, co może zwiększyć widoczność Twojego produktu. Dla początkujących sprzedawców doskonałą opcją jest również dropshipping, który eliminuje konieczność posiadania magazynu.
Własna strona internetowa
Niewątpliwie najskuteczniejszą metodą będzie założenie własnej strony sprzedażowej. Według analizy Dun & Bradstreet liczba sklepów internetowych w Polsce przekroczyła w 2023 r. 60 tysięcy i stale rośnie. Jak przy tak dużej konkurencji znaleźć niszę i zdobyć rozpoznawalność? Właściwym rozwiązaniem przy zakładaniu pierwszej strony internetowej będzie oddanie tego w ręce specjalistów – programistów, grafików. Można oczywiście zabrać się za to samodzielnie lub skorzystać z pomocy serwisów takich jak np. Sky-shop.
Zalet posiadania własnego sklepu internetowego jest z pewnością wiele. Daje to dużą niezależność, możliwość samodzielnego kształtowania marki oraz kontroli zysku. Istnieje również duże prawdopodobieństwo, że klient zadowolony z produktu chętnie wróci na stronę i ponownie dokona zakupów.
Porównywarki cenowe
Fenomenem ostatnich lat są serwisy takie jak np. Ceneo.pl, Skąpiec.pl, Okazje.info.pl, Nokaut.pl. Dlaczego musisz na nich być, jeśli chcesz osiągnąć efektywną internetową sprzedaż? Z uwagi na swoją dużą popularność wśród konsumentów, często osiągają one najwyższe pozycje w wyszukiwarkach. Może się okazać, że w przypadku twojej branży, porównywarka będzie pokazywać się wyżej niż Twój sklep. Ten, wydaje się błahy, fakt może realnie wpłynąć na Twoją sprzedaż, dlatego nie można go bagatelizować!
Porównywarki w jasny sposób pozycjonują również konkurencyjne produkty pod względem ceny i jakości, dając w ten sposób jasny przekaz klientom. Korzystanie z nich może pomóc ci przezwyciężyć konkurencję i stać się liderem w Twojej branży.
Platformy zakupowe i portale aukcyjne
Wg Raportu E-commerce w Polsce 2023 najpopularniejsze platformy zakupowe to Allegro (86% konsumentów), OLX (39 % ), Zalando (20%) oraz Amazon i Aliekspress po 15% konsumentów.
Musisz wiedzieć, że korzystanie z takich usług ma zarówno wiele zalet, jak i wad. Z pewnością dużym plusem są zasięgi, które umożliwiają dotarcie do dużej liczby odbiorców w krótkim czasie. Platformy i portale często oferują również dobre pozycjonowanie ofert, możliwość szybkiego rozpoczęcia sprzedaży, a nawet dostęp do dodatkowych narzędzi, uatrakcyjniających Twój produkt.
Jeśli ciekawi Cię ten temat, to tutaj mamy drugi artykuł o podobnej tematyce: Social media dla myjni samochodowej | Promuj swoją myjnię on-line!
Jakie są wady? Musisz liczyć się przede wszystkim z faktem, że jeżeli chcesz sprzedawać w takiej formie to będziesz musiał ściśle dostosować się do polityki danego portalu. Koszty takiej promocji potrafią być wysokie, niekiedy portal pobiera prowizję (jak np. Allegro). W ten sposób nie zbudujesz własnej marki, możesz to jednak wykorzystać jako element Twojej strategii.
Sklepy w social mediach
Media społecznościowe, kojarzone głównie z niepozornymi treściami lifestylowymi i marketingiem, od jakiegoś czasu służą również jako doskonałe narzędzie internetowej sprzedaży. Za pośrednictwem usługi „sklep” na Facebooku czy Instagramie możesz teraz oferować swoje produkty i zacząć zarabiać. Zainteresowany klient może albo zostać przekierowany na stronę, albo rozpocząć konwersację na temat produktu. Wg raportu „Digital 2024” w skali globalnej, do cyfrowej przestrzeni należy już prawie 5,35 miliarda użytkowników (66,2% światowej populacji) – jest to o około 190 milionów więcej niż w roku ubiegłym. To idealny powód, żeby właśnie w nich rozpocząć sprzedaż on-line!
Jak obrać najskuteczniejszą strategię?
Pamiętaj, że najbardziej wydajna będzie sprzedaż wielokanałowa. Nie ograniczaj się jedynie do jednej przestrzeni, w której będziesz promować swój produkt. Wg Raportu E-commerce w Polsce 2023 ok. 30 milionów internautów korzysta z internetu w Polsce, 79% z nich dokonało kiedyś zakupów online a 75% użytkowników podczas zakupów wybiera polskie sklepy online. Internauci korzystają również z platform zakupowych. Informacje o nich otrzymałeś już powyżej.
A oto kilka kroków, aby zacząć sprzedaż w internecie i osiągnąć sukces:
- Wyobraź sobie postać swojego przeciętnego klienta (buyer personę) – jakie ma potrzeby? Z jakich portali internetowych korzysta? W jaki sposób najłatwiej będzie Ci do niej dotrzeć?
- Wybierz platformę – zdecyduj się na własny sklep internetowy lub marketplace.
- Stwórz atrakcyjną ofertę – opisz produkt, dodaj zdjęcia, ustal konkurencyjną cenę.
- Zadbaj o SEO – zoptymalizuj opisy produktów i stronę pod kątem wyszukiwarek.
- Wybierz narzędzia płatnicze – PayPal, karty kredytowe, przelewy bankowe.
- Promuj swój sklep – wykorzystaj social media, Google Ads, e-mail marketing.
Rozpoczęcie sprzedaży online może wydawać się skomplikowane, ale z odpowiednim podejściem i narzędziami jest w pełni osiągalne dla każdego przedsiębiorcy.
Promowanie produktów w internecie
Internet to specyficzna przestrzeń, w której klient nie ma możliwości bezpośredniego kontaktu z dostawcą ani z produktem. Dlatego jako sprzedawca w internecie musisz skupić się na dwóch kwestiach – estetycznej prezentacji oraz na przystępnym opisie Twojego produktu.
To również może Ci się spodobać: Wykorzystaj marketing do promocji swojego biznesu | Social media dla usług - kliknij by przeczytać całość
Opis produktu
Kiedy masz już estetyczną i atrakcyjną grafikę, przychodzi czas na sporządzenie opisu Twojego produktu. W tym przypadku mniej wcale nie będzie oznaczało więcej. Konsument, pozbawiony możliwości zobaczenia produktu na żywo, będzie chciał zasięgnąć jak największej liczby informacji. Dlatego warto zadbać, aby opis był wyczerpujący. Czego unikać sporządzając opis produktu?
- Ściana tekstu i skomplikowany język – tekst powinien być pisany przystępnym i zwięzłym językiem. Zapomnij o wielokrotnie złożonych zdaniach i wyszukanych epitetach.
- Nachalna hiperbolizacja zalet produktu – postaw na naturalność. Podając jedynie, że Twój produkt jest najlepszy, najładniejszy, najskuteczniejszy, całkowicie nie popierając tego argumentami, prędzej wprawisz klienta w zażenowanie, niż faktycznie skłonisz go do zakupu.
- Unikatowość – sprawdź, jak robi to konkurencja i postaraj się, aby Twój opis jakoś się wyróżniał, wskazywał na cechy, których nie ma u innych producentów.
Marketing wirusowy
Czy słyszałeś o viral marketingu? Ta strategia polega na zainicjowaniu przez Ciebie akcji promocyjnej, która będzie na tyle chwytliwa, aby to internauci zaczęli wymieniać się nią między sobą, reklamując Twój produkt. Może być to zdjęcie, filmik, mem lub cokolwiek, co będzie oryginalne i atrakcyjne dla odbiorców. Jest to świetny sposób na marketing, ponieważ wymaga od Ciebie akcji jedynie na początku, a potem reklama teoretycznie robi się sama. Kluczowe jest jednakże dobre opracowanie pomysłu.
Jeśli ciekawi Cię ten artykuł to tutaj mamy inną publikację w tej tematyce: Biznesowy potencjał grup na Facebooku | Promuj tam swoją firmę!
Opinie i rekomendacje klientów
Nieodłącznym elementem internetu są interakcje oraz feedback konsumentów. Nic tak nie poprawi wizerunku Twojej marki, jak pozytywne opinie klientów. Po dokonanej sprzedaży nie zapomnij poprosić ich o zostawienie pozytywnego komentarza. W kontekście social mediów możesz również zaprosić do współpracy influencerów, którzy mogliby promować Twoje produkty na swoich profilach.az feedback konsumentów. Nic tak nie poprawi wizerunku Twojej marki, jak pozytywne opinie klientów. Po dokonanej sprzedaży nie zapomnij poprosić ich o zostawienie pozytywnego komentarza. W kontekście social mediów możesz również zaprosić do współpracy influencerów, którzy mogliby promować Twoje produkty na swoich profilach.
Formalne aspekty prowadzenia sklepu on-line
Aby sprzedawać swoje produkty on-line, nie musisz zakładać działalności gospodarczej. Sprzedaż możesz prowadzić za pośrednictwem działalności nierejestrowanej pod warunkiem, że twoje przychody nie przekraczają połowy wartości pensji minimalnej brutto w danym roku. W praktyce musisz jednak zweryfikować, czy opłaca Ci się prowadzić sprzedaż online jako osoba fizyczna – zależy to od branży, współprac z innymi przedsiębiorstwami czy hurtowaniami.
Podatki za sprzedaż w internecie
Prowadząc sklep w internecie, podobnie jak w świecie niewirtualnym, musisz się liczyć z naliczeniem podatku dochodowego, a niekiedy podatku VAT. Zanim rozpoczniesz działalność, sprawdź dokładnie jakie rozliczenie sprawdzi się w przypadku Twojej firmy.
Rozpocznij sprzedaż już teraz!
Chcesz zacząć sprzedawać w internecie? To idealny moment, aby rozpocząć sprzedaż online i zwiększyć swoje zyski. Trzymając się powyższych rad już nie czekaj – rozpocznij sprzedaż już teraz i ciesz się rosnącymi zyskami! Pamiętaj, że sprzedaż produktów w internecie to świetny sposób na dotarcie do szerszego grona odbiorców i zwiększenie zysków. Zacznij budować swoją markę online i otwórz drzwi do nowych możliwości biznesowych.