Jak wyłonić zwycięzcę konkursu na Facebooku?

18 marca, 2023
Jak wyłonić zwycięzcę konkursu na Facebooku?

Każdy z nas raz na jakiś czas natrafia na różnego rodzaju posty konkursowe w mediach społecznościowych. Użytkownicy zazwyczaj chętnie biorą udział w takich akcjach. Słowo konkurs kojarzy się przecież pozytywnie, a każda perspektywa otrzymania jakiegoś dobra całkowicie za darmo jest bardzo atrakcyjna. Jak się jednak okazuje, zwyczajny post konkursowy oferujący atrakcyjne nagrody, nie zawsze jest taki niewinny i nieszkodliwy, jak się wydaje. O czym pamiętać, kiedy chcemy wziąć udział w konkursie na Facebooku? W jaki sposób zorganizować konkurs na Facebooku, który będzie zgodny z regulaminem portalu? Jak wyłonić zwycięzcę konkursu na Facebooku?

Jak zorganizować legalny konkurs na Facebooku? | inmarketing

Będąc organizatorem konkursu, należy najpierw dokładnie przeanalizować regulamin Facebooka i na jego podstawie ustalić własne zasady konkursu. To ważne, ponieważ w social mediach coraz częściej pojawiają się akcje przeprowadzane całkowicie nielegalnie i wbrew polityce prowadzonej przez portale. Takie działania nie tylko niszczą wizerunek firmy, ale i mogą prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych.

dziewczyna próbująca wyłonić zwycięzcę konkursu na Facebooku na laptopie

Co powinien zawierać regulamin konkursu?

Dobry regulamin zwiększa wiarygodność Twojej firmy i prowadzonych przez nią działań. Pamiętaj, aby zawrzeć:

  • podstawowe zasady, czyli warunki uczestnictwa w akcji i wymagania techniczne
  • sposób wyboru zwycięzcy konkursu
  • czas trwania konkursu
  • opis nagrody
  • zasady reklamacji
  • adnotację, że promocja nie jest w żaden sposób popierana ani sponsorowana przez Facebooka
  • informację o zasadach przetwarzania danych osobowych
  • politykę prywatności (w osobnym pliku)
    Nie zapomnij również wymienić organizatorów konkursu. Uczestnictwo powinno wiązać się z automatyczną akceptacją regulaminu.

smartphone z facebookiem na ekranie oraz notes i długopis

Przykładowe cele konkursów na Facebooku

  • Zaangażowanie społeczności – głównym celem promocji jest przyciągnięcie nowych odbiorców i zapoznanie ich z działalnością firmy, a także zachęcenie do interakcji starszych klientów.
  • Niski „próg wejścia” – konkurs nie powinien być skomplikowany ani wymagać zbyt wielkiego nakładu pracy, ponieważ zbyt duże wymagania zniechęcają odbiorców.
  • Atrakcyjność organizowanego konkursu – konieczne jest wzięcie pod uwagę preferencji klientów, aby trafić w ich potrzeby i jak najskuteczniej zachęcić ich do udziału.
  • Powiązanie promocji z branżą – post konkursowy na stronie firmowej powinien jasno informować użytkowników portalu o rodzaju działalności, jaką prowadzi firma.
  • Cel biznesowy – może być to zwiększenie sprzedaży, konwersji na stronie, zwiększenie rozpoznawalności czy poznanie preferencji klientów.

Zadanie konkursowe – jak może wyglądać?

Kiedy chcemy przeprowadzić konkurs, pierwszym pytaniem, które powinniśmy sobie zadać, powinno dotyczyć tego, co chcemy w ten sposób osiągnąć. Najprostsza forma zostawiania krótkich komentarzy pod postem z pewnością zwiększy polubienia strony i polepszy jej statystyki, ale nie osiągniemy w ten sposób raczej stałej i zaangażowanej grupy odbiorców.

Dowiedz się więcej: Jak opublikować post na Facebooku, aby można było go udostępniać?

Przykładem konkursu na Facebooku, którego zasady wyłonienia zwycięzcy zmuszają do nieco większego zaangażowania uczestników i zapoznania się ich z ofertą marki, jest akcja #PokaCoMasz Komputronika. Zadanie konkursowe polega na wykonaniu zdjęcia lub krótkiego filmiku, na którym pokazuje się, jak używa się swojego sprzętu zakupionego u tej firmy. Warunkiem udziału jest udostępnienie tego w mediach społecznościowych z odpowiednimi hasztagami i oznaczając producenta. Co miesiąc wyłania się 3 najciekawsze zgłoszenia.

Taki rodzaj konkursu sam w sobie stanowi już formę zwiększania zasięgów, nieprawdaż?

ekran telefonu z ikonami social media

Na co zwrócić uwagę, organizując konkurs na Facebooku?

No właśnie, a kiedy należy postawić granicę między angażowaniem odbiorców a skłanianiem ich do nieuregulowanej prawnie promocji marki? Jak w tym przypadku działać legalnie i zgodnie z regulaminem Facebooka? O TYM PAMIĘTAJ:

  • Losowanie – jeśli nie chcesz być posądzony o nielegalne zachęcanie do udziału w grach hazardowych, zanim wybierzesz tą metodę wyboru zwycięzcy konkursu powinieneś udać się do Służby Celnej i złożyć tam wniosek, wypełnić dokumenty oraz uiścić opłatę.
  • Polubienia – w żadnym wypadku nie możemy zmuszać uczestników konkursu do polubienia naszego fanpage’a w ramach wzięcia udziału w promocji.
  • Dane osobowe uczestników i ich profile osobiste – udostępnienie posta konkursowego za pośrednictwem prywatnych osi czasu uczestników konkursu jako warunek uczestnictwa również będzie nielegalną praktyką.
  • Oznaczanie znajomych – nie możemy zmuszać uczestników do oznaczania znajomych pod postem konkursowym. Legalne będzie jedynie zachęcenie do uczynienia tego w ramach dodatkowej czynności.

Jak wyłonić zwycięzcę konkursu na Facebooku?

Wiemy już, że przeprowadzenie loterii w ramach konkursu wiąże się z dodatkowymi uregulowaniami prawnymi i nie jest najlepszą metodą na wyłanianie zwycięzcy. Znacznie lepiej będzie oprzeć wynik akcji na innych parametrach. Na przykład „konkurs wygrywa osoba, która napisze najciekawszy komentarz”. Mniej subiektywna będzie z pewnością metoda oparta na szybkości udzielonej odpowiedzi. Co ważne, zwycięzcę musisz wyłonić dokładnie na podstawie tych zasad, które zostały z góry określone w poście konkursowym.

To także może Cię zainteresować: Przeczytaj "5 sposobów na zwiększenie zaangażowania fanów Twojej marki na Facebooku", aby dowiedzieć się więcej!

dziewczyna zadowolona z wygranej w konkursie

Nagroda w konkursie

Dla uczestnika konkursu będzie to zdecydowanie kluczowa kwestia. Nagroda powinna być szczególnie atrakcyjna i pożądana, ponieważ tylko wtedy skłoni ona do udziału jak największą liczbę odbiorców.

Więcej informacji o podobnej tematyce znajdziesz tutaj: Jak stworzyć regulamin do konkursu na Facebooku?

W przypadku, kiedy w promocji bierze udział wielu chętnych, lepiej postawić na nagrody o niższej wartości materialnej, ale w większej ilości. Przeciwnie będzie w przypadku, w którym konkurs wymaga większego nakładu pracy oraz zaangażowania i przyciąga mniej zainteresowanych. Wtedy nagroda powinna mieć większą wartość.

Pamiętaj, aby koniecznie załączyć informację, kto jest fundatorem nagrody, jeżeli takiego posiadasz!

Najczęstsze błędy przy organizowaniu konkursów na Facebooku – przykłady

  • Zbyt niska wartość nagrody – nie będzie ona wystarczającą zachętą do wzięcia udziału w akcji.
  • Nagroda niedopasowana do specyfiki branży – nie zachęci ona użytkowników do rzeczywistego zainteresowania się firmą i nie doprowadzi do poszerzenia docelowej grupy odbiorców. Uczestnicy będą brali w niej udział tylko po to, aby wygrać atrakcyjną nagrodę. Dlatego grant powinien być spójny z obszarem, w którym działa firma np. studio masażu mogłoby zaoferować bony na darmowe zabiegi.
  • Źle sformułowany post konkursowy – nie przykuje on wystarczającej uwagi i nie zachęci on do zaangażowania się.
  • Naruszanie zasad Facebooka – taki konkurs najpewniej zostanie zgłoszony i zablokowany, co negatywnie odbije się na wizerunku firmy.
  • Brak zoptymalizowania pod kątem urządzeń mobilnych
  • Brak analizy statystyk i postępów kampanii
  • Brak jasno sprecyzowanych celów – inaczej powinien wyglądać konkurs, który skupia się głównie na zwiększeniu sprzedaży produktu, a inaczej ten, którego celem będzie wypromowanie profili na mediach społecznościowych.

puchar z wysypującymi się złotymi gwiazdkami na błękitnym tle

Dlaczego warto zorganizować konkurs na Facebooku?

Konkurs facebookowy jest naprawdę dobrym i ciekawym pomysłem na poszerzenie działań marketingowych Twojej firmy. Bezpośrednio angażuje on odbiorców, kształtuje wizerunek i zwiększa rozpoznawalność i zainteresowanie produktem. Aby zorganizować legalny konkurs, należy skupić się na absolutnych podstawach. Po pierwsze, na jasnym i kompletnym regulaminie konkursu i jego zgodności z zasadami Facebooka. Warto pamiętać też o zachęcającym poście konkursowym, podaniu warunku uczestnictwa czy uwzględnieniu nagród oferowanych w promocji. Konieczne będzie oczywiście podanie rozpoczęcia i zakończenia konkursu. Nie brzmi skomplikowanie, prawda? Wiedząc, jak wyłonić zwycięzcę konkursu na Facebooku, i Ty możesz rozpocząć tworzenie własnej kampanii konkursowej już teraz! 

Szukasz firmy do prowadzenia fanpage na Facebooku? Napisz do nas!

Najnowsze posty na stronie

Jaką agencję social media w Krakowie wybrać, żeby nie żałować?

Jaką agencję social media w Krakowie wybrać, żeby nie żałować?

Kraków to dziś nie tylko miasto z duszą, ale i dynamicznie rozwijający się rynek marketingu internetowego. W gąszczu firm, które obiecują złote góry, łatwo się zgubić. Jeśli prowadzisz biznes i zależy Ci na realnych efektach – a nie tylko ładnych grafikach – wybór...

Jakie gadżety reklamowe wybrać dla klientów? [przewodnik]

Jakie gadżety reklamowe wybrać dla klientów? [przewodnik]

Gadżety reklamowe mogą być strzałem w dziesiątkę — albo kompletnym pudłem. Wszystko zależy od jednego: czy trafisz w potrzeby i styl życia swoich klientów. Dobry gadżet to nie tylko logo na długopisie. To coś, co klient faktycznie chce nosić, używać lub mieć na...

Polskie lajki – sekret Twojego sukcesu w social media

Polskie lajki – sekret Twojego sukcesu w social media

Jeśli prowadzisz profil na Instagramie, Facebooku czy TikToku, doskonale wiesz, jak istotna jest ilość polubień pod postami. To one przyciągają uwagę, budują zaufanie i pomagają dotrzeć do szerszej publiczności. Ale co, jeśli mimo świetnych treści nie udaje Ci się...

Jakie korzyści przynosi inwestycja w murale reklamowe?

Jakie korzyści przynosi inwestycja w murale reklamowe?

Współczesna reklama przechodzi obecnie ogromną transformację, gdy tradycyjne formy marketingu ustępują miejsca bardziej kreatywnym i angażującym rozwiązaniom. Jednym z najciekawszych trendów ostatnich lat są murale reklamowe, które na miejskich ścianach reprezentują...

Napisz do nas
Rozwiniemy Twój Biznes

Jeśli masz jakiekolwiek pytania na temat tego jak możemy Ci pomóc z chęcią odpowiemy! Dane kontaktowe znajdziesz poniżej.

+48 730 061 041
biuro@riseupagencja.pl

ul.Parkowa 46/16
71-634 Szczecin