Każdy z nas raz na jakiś czas natrafia na różnego rodzaju posty konkursowe w mediach społecznościowych. Użytkownicy zazwyczaj chętnie biorą udział w takich akcjach. Słowo konkurs kojarzy się przecież pozytywnie, a każda perspektywa otrzymania jakiegoś dobra całkowicie za darmo jest bardzo atrakcyjna. Jak się jednak okazuje, zwyczajny post konkursowy oferujący atrakcyjne nagrody, nie zawsze jest taki niewinny i nieszkodliwy, jak się wydaje. O czym pamiętać, kiedy chcemy wziąć udział w konkursie na Facebooku? W jaki sposób zorganizować konkurs na Facebooku, który będzie zgodny z regulaminem portalu? Jak wyłonić zwycięzcę konkursu na Facebooku?
Jak zorganizować legalny konkurs na Facebooku? | inmarketing
Będąc organizatorem konkursu, należy najpierw dokładnie przeanalizować regulamin Facebooka i na jego podstawie ustalić własne zasady konkursu. To ważne, ponieważ w social mediach coraz częściej pojawiają się akcje przeprowadzane całkowicie nielegalnie i wbrew polityce prowadzonej przez portale. Takie działania nie tylko niszczą wizerunek firmy, ale i mogą prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych.
Co powinien zawierać regulamin konkursu?
Dobry regulamin zwiększa wiarygodność Twojej firmy i prowadzonych przez nią działań. Pamiętaj, aby zawrzeć:
- podstawowe zasady, czyli warunki uczestnictwa w akcji i wymagania techniczne
- sposób wyboru zwycięzcy konkursu
- czas trwania konkursu
- opis nagrody
- zasady reklamacji
- adnotację, że promocja nie jest w żaden sposób popierana ani sponsorowana przez Facebooka
- informację o zasadach przetwarzania danych osobowych
- politykę prywatności (w osobnym pliku)
Nie zapomnij również wymienić organizatorów konkursu. Uczestnictwo powinno wiązać się z automatyczną akceptacją regulaminu.
Przykładowe cele konkursów na Facebooku
- Zaangażowanie społeczności – głównym celem promocji jest przyciągnięcie nowych odbiorców i zapoznanie ich z działalnością firmy, a także zachęcenie do interakcji starszych klientów.
- Niski „próg wejścia” – konkurs nie powinien być skomplikowany ani wymagać zbyt wielkiego nakładu pracy, ponieważ zbyt duże wymagania zniechęcają odbiorców.
- Atrakcyjność organizowanego konkursu – konieczne jest wzięcie pod uwagę preferencji klientów, aby trafić w ich potrzeby i jak najskuteczniej zachęcić ich do udziału.
- Powiązanie promocji z branżą – post konkursowy na stronie firmowej powinien jasno informować użytkowników portalu o rodzaju działalności, jaką prowadzi firma.
- Cel biznesowy – może być to zwiększenie sprzedaży, konwersji na stronie, zwiększenie rozpoznawalności czy poznanie preferencji klientów.
Zadanie konkursowe – jak może wyglądać?
Kiedy chcemy przeprowadzić konkurs, pierwszym pytaniem, które powinniśmy sobie zadać, powinno dotyczyć tego, co chcemy w ten sposób osiągnąć. Najprostsza forma zostawiania krótkich komentarzy pod postem z pewnością zwiększy polubienia strony i polepszy jej statystyki, ale nie osiągniemy w ten sposób raczej stałej i zaangażowanej grupy odbiorców.
Przykładem konkursu na Facebooku, którego zasady wyłonienia zwycięzcy zmuszają do nieco większego zaangażowania uczestników i zapoznania się ich z ofertą marki, jest akcja #PokaCoMasz Komputronika. Zadanie konkursowe polega na wykonaniu zdjęcia lub krótkiego filmiku, na którym pokazuje się, jak używa się swojego sprzętu zakupionego u tej firmy. Warunkiem udziału jest udostępnienie tego w mediach społecznościowych z odpowiednimi hasztagami i oznaczając producenta. Co miesiąc wyłania się 3 najciekawsze zgłoszenia.
Taki rodzaj konkursu sam w sobie stanowi już formę zwiększania zasięgów, nieprawdaż?
Na co zwrócić uwagę, organizując konkurs na Facebooku?
No właśnie, a kiedy należy postawić granicę między angażowaniem odbiorców a skłanianiem ich do nieuregulowanej prawnie promocji marki? Jak w tym przypadku działać legalnie i zgodnie z regulaminem Facebooka? O TYM PAMIĘTAJ:
- Losowanie – jeśli nie chcesz być posądzony o nielegalne zachęcanie do udziału w grach hazardowych, zanim wybierzesz tą metodę wyboru zwycięzcy konkursu powinieneś udać się do Służby Celnej i złożyć tam wniosek, wypełnić dokumenty oraz uiścić opłatę.
- Polubienia – w żadnym wypadku nie możemy zmuszać uczestników konkursu do polubienia naszego fanpage’a w ramach wzięcia udziału w promocji.
- Dane osobowe uczestników i ich profile osobiste – udostępnienie posta konkursowego za pośrednictwem prywatnych osi czasu uczestników konkursu jako warunek uczestnictwa również będzie nielegalną praktyką.
- Oznaczanie znajomych – nie możemy zmuszać uczestników do oznaczania znajomych pod postem konkursowym. Legalne będzie jedynie zachęcenie do uczynienia tego w ramach dodatkowej czynności.
Jak wyłonić zwycięzcę konkursu na Facebooku?
Wiemy już, że przeprowadzenie loterii w ramach konkursu wiąże się z dodatkowymi uregulowaniami prawnymi i nie jest najlepszą metodą na wyłanianie zwycięzcy. Znacznie lepiej będzie oprzeć wynik akcji na innych parametrach. Na przykład „konkurs wygrywa osoba, która napisze najciekawszy komentarz”. Mniej subiektywna będzie z pewnością metoda oparta na szybkości udzielonej odpowiedzi. Co ważne, zwycięzcę musisz wyłonić dokładnie na podstawie tych zasad, które zostały z góry określone w poście konkursowym.
Nagroda w konkursie
Dla uczestnika konkursu będzie to zdecydowanie kluczowa kwestia. Nagroda powinna być szczególnie atrakcyjna i pożądana, ponieważ tylko wtedy skłoni ona do udziału jak największą liczbę odbiorców.
W przypadku, kiedy w promocji bierze udział wielu chętnych, lepiej postawić na nagrody o niższej wartości materialnej, ale w większej ilości. Przeciwnie będzie w przypadku, w którym konkurs wymaga większego nakładu pracy oraz zaangażowania i przyciąga mniej zainteresowanych. Wtedy nagroda powinna mieć większą wartość.
Pamiętaj, aby koniecznie załączyć informację, kto jest fundatorem nagrody, jeżeli takiego posiadasz!
Najczęstsze błędy przy organizowaniu konkursów na Facebooku – przykłady
- Zbyt niska wartość nagrody – nie będzie ona wystarczającą zachętą do wzięcia udziału w akcji.
- Nagroda niedopasowana do specyfiki branży – nie zachęci ona użytkowników do rzeczywistego zainteresowania się firmą i nie doprowadzi do poszerzenia docelowej grupy odbiorców. Uczestnicy będą brali w niej udział tylko po to, aby wygrać atrakcyjną nagrodę. Dlatego grant powinien być spójny z obszarem, w którym działa firma np. studio masażu mogłoby zaoferować bony na darmowe zabiegi.
- Źle sformułowany post konkursowy – nie przykuje on wystarczającej uwagi i nie zachęci on do zaangażowania się.
- Naruszanie zasad Facebooka – taki konkurs najpewniej zostanie zgłoszony i zablokowany, co negatywnie odbije się na wizerunku firmy.
- Brak zoptymalizowania pod kątem urządzeń mobilnych
- Brak analizy statystyk i postępów kampanii
- Brak jasno sprecyzowanych celów – inaczej powinien wyglądać konkurs, który skupia się głównie na zwiększeniu sprzedaży produktu, a inaczej ten, którego celem będzie wypromowanie profili na mediach społecznościowych.
Dlaczego warto zorganizować konkurs na Facebooku?
Konkurs facebookowy jest naprawdę dobrym i ciekawym pomysłem na poszerzenie działań marketingowych Twojej firmy. Bezpośrednio angażuje on odbiorców, kształtuje wizerunek i zwiększa rozpoznawalność i zainteresowanie produktem. Aby zorganizować legalny konkurs, należy skupić się na absolutnych podstawach. Po pierwsze, na jasnym i kompletnym regulaminie konkursu i jego zgodności z zasadami Facebooka. Warto pamiętać też o zachęcającym poście konkursowym, podaniu warunku uczestnictwa czy uwzględnieniu nagród oferowanych w promocji. Konieczne będzie oczywiście podanie rozpoczęcia i zakończenia konkursu. Nie brzmi skomplikowanie, prawda? Wiedząc, jak wyłonić zwycięzcę konkursu na Facebooku, i Ty możesz rozpocząć tworzenie własnej kampanii konkursowej już teraz!
Szukasz firmy do prowadzenia fanpage na Facebooku? Napisz do nas!