Black Friday Polska [2020] - największe święto sprzedażowe!

W USA na Black Friday to są prawdziwe przeceny… A u nas? Bida jak zwykle..

– takie opinie można bardzo często zaobserwować w serwisach społecznościowych lub na grupach tematycznych. Przedsiębiorcy, którzy odpowiednio przygotują

do akcji, mogą na niej naprawdę sporo zyskać (naprawdę!). Czy faktycznie u nas jest taka „bida” jeżeli chodzi o promocje? Wiesz jak promować swoje produkty podczas Black Friday? Jeśli prowadzisz swoją firmę – zachęcamy do przeczytania poniższego artykułu.

Czym tak właściwie jest Black Friday? Jaka jest jego historia?

Czarny piątek ma trzy istotne znaczenia.

  • W historii Czarny Piątek był katastrofą giełdową, która miała miejsce 24 września 1869 roku. Tego dnia, po okresie szalejących spekulacji, cena złota gwałtownie spadła, a rynki się załamały.

  • W drugim znaczeniu, termin ten został zagospodarowany przez przepracowanych policjantów z Filadelfii. W latach pięćdziesiątych XX wieku tłumy kupujących i gości zalały Miasto Braterskiej Miłości dzień po Święcie Dziękczynienia. Filadelfijskie sklepy nie tylko ogłaszały duże wyprzedaże i odsłonięcie świątecznych dekoracji w ten szczególny dzień, ale miasto gościło również mecz piłki nożnej Army-Navy w sobotę tego samego weekendu. W rezultacie policjanci drogowi musieli pracować na 12-godzinnych zmianach, aby radzić sobie z tłumami kierowców i pieszych i nie mogli brać dnia wolnego. Z biegiem czasu zirytowani funkcjonariusze zaczęli nazywać ten straszny dzień roboczy „Czarnym Piątkiem”.

  • Dziś Czarny Piątek znamy jako święto wyprzedaży i odbywa się on zawsze dzień po Święcie Dziękczynienia w USA (ostatni weekend listopada), które również tradycyjnie było świętem dla wielu pracowników. Zwykle jest to dzień pełen specjalnych okazji zakupowych, dużych rabatów i jest uważany za początek świątecznego sezonu zakupowego.


Skąd nazwa „Black Friday”? Niektórzy twierdzą, że dzień ten nazywany jest „Czarnym Piątkiem” w hołdzie

dla określenia „czarny” odnoszącego się do bycia dochodowym, co wynika ze starej praktyki księgowej, polegającej na zapisywaniu zysków czarnym atramentem i strat czerwonym atramentem. Pomysł polega na tym, by firmy sprzedały wystarczająco dużo produktów w ten piątek (lub weekend, z przedłużeniem na poniedziałek),

aby być się „na plusie” przez resztę roku.

Termin szybko zyskał popularność i rozprzestrzenił się na sprzedawców, którzy używali „Czarnego Piątku” do opisania długich kolejek i ogólnego chaosu, z jakim musieli sobie radzić tego dnia. Wreszcie w połowie lat 90. „Czarny piątek” ogarnął cały kraj i zaczął pojawiać się

w prasowych i telewizyjnych kampaniach reklamowych w całych Stanach Zjednoczonych. Dziś znany jako święto sprzedażowe popularny jest na całym świecie – w tym w Polsce.


Jak długo trwa Black Friday?

Black Friday z założenia powinien trwać jeden dzień. Jeżeli chodzi o lokalne sklepy - towary w promocyjnych cenach są dostępne w godzinach otwarcia marketu.

W przypadku sklepów internetowych oferta zazwyczaj dostępna jest od godzin porannych w piątek do końca dnia. Coraz częściej jednak sklepy wydłużają swoją ofertę do końca weekendu, zahaczając nawet o poniedziałek (kolejne święto wyprzedaży – Cyber Monday). Jako ciekawostkę dodamy, że w 2018 roku sprzedaż w Cyberponiedziałek osiągnęła nowy rekord, wynosząc 7,9 miliarda dolarów w USA. Przewyższyło to sprzedaż w Black Friday, która wyniosła 6,2 miliarda dolarów.


Zrozumieć Czarny Piątek

Sprzedawcy często oferują specjalne promocje i otwierają drzwi przed świtem w Czarny piątek, aby przyciągnąć tłumy klientów. Aby nadążyć za konkurencją, niektórzy sprzedawcy detaliczni w Stanach posunęli się tak daleko, że prowadzą swoją działalność nawet w Święto Dziękczynienia, podczas gdy inni zaczynają oferować oferty już na początku listopada. Naprawdę zapaleni łowcy okazji są znani z tego, że nocują pod ulubionymi sklepami, aby zapewnić sobie miejsce w kolejce. Najbardziej fanatyczni biwakowali na parkingach przez kilka dni lub nawet tygodni, aby uzyskać pierwszeństwo w kupnie najbardziej wyczekiwanych produktów

lub zatrudniali tzw. „staczy kolejkowych” (określenie popularne w czasach PRL). Promocje trwają zwykle do poniedziałku, a sprzedaż w sklepach stacjonarnych

oraz internetowych rośnie. Jesteśmy bardzo ciekawi jak będzie to wyglądało

w czasach pandemii. Rok 2020 pokazał, że warto rozpocząć swoją sprzedaż

w internecie i to właśnie na tej platformie rozegrają się batalie o sprzęty w najlepszych promocjach.


Jak wygląda Black Friday w Polsce? Black Friday w Polsce przyjął się bardzo dobrze i z roku na rok, firmy prześcigają się

w promocjach i pomysłach, by ściągnąć do siebie większą ilość klientów.

Święto funkcjonuje pod nazwami Black Friday lub Czarny Piątek i odbywa się

w tym samym czasie co amerykański pierwowzór. Z roku na rok oferty stają się coraz ciekawsze i promocje powoli zaczynają dorównywać tym z USA. Właściciele sklepów dokładnie rozplanowują działania promocyjne na Czarny piątek. Wykorzystują ten dzień jako okazję do zaoferowania atrakcyjnych rabatów na produkty które od pewnego czasu zalegały na sklepowych półkach oraz oferują specjalne promocje na artykuły sezonowe, takie jak dekoracje świąteczne i prezenty świąteczne. Sprzedawcy oferują również często spore zniżki

na najlepiej sprzedające się produkty tj. popularne marki telewizorów, smartfony

i inną elektronikę, wabiąc klientów z nadzieją, że gdy znajdą się w środku, kupią towary o wyższej marży. Jak przygotować się do Black Friday? W przypadku Black Friday, przygotowania większych sklepów trwają czasami tygodniami a nawet miesiącami. Co należy zrobić? Jak się przygotować by to święto nie skończyło się dla nas klapą?




  • W pierwszej kolejności należy przygotować swoją witrynę internetową od strony technicznej. Ruch w sklepach w tym dniu często przekracza standardową ilość wejść i w związku z tym jest spore prawdopodobieństwo, że Twój sklep może się wykrzaczyć (dokładnie tak, wykrzaczyć). Jeśli Twoich klientów w tym magicznym dniu przywita komunikat o przeciążeniu strony lub gdy będzie się ona ładowała trzy godziny, gwarantujemy Ci, że nie zrobią u Ciebie zakupów i przejdą do konkurencji. Warto zwrócić uwagę na banery informujące o promocjach, widoczne przeceny, prosty inferfejs dla klienta, dopasowanie strony pod urządzenia mobilne i prostą obsługę płatności.

  • Tego dnia zwróć również uwagę na zwiększoną liczbę zamówień, jakość obsługi klienta i dodatkowe pary rąk do pracy. Czas w dobie jest mocno ograniczony, a każdy chce otrzymać swoją paczkę w umówionym terminie.

  • Warto również skontaktować się z firmami kurierskimi, które obsługują Twój sklep w celu zgłoszenia wysyłki większej ilości paczek. W okresie Black Friday lub Black Week być może realizują dostawy również w weekend, co niewątpliwie jest z korzyścią dla Twojego biznesu. Zadzwoń i spytaj!

  • Zadbaj o zapas towarów w sklepie – chyba nie chcesz by Twoi klienci byli zawiedzeni brakiem towaru w Twoim sklepie?

  • Kampania reklamowa: Bądź kreatywny. Nie ograniczaj się w swoich pomysłach i balansuj na granicy kontrowersji. Nudne reklamy zanikają w gąszczu internetu.

  • Spójność treści – we wszystkich kanałach musi iść jednakowy przekaz odnośnie konkretnych rabatów, muszą one być spójne zarówno w mailingach, na stronie www, banerach, blogu jak i w social media.



Tricki sprzedażowe:

  • Zniżki i rabaty na Black Friday. Jaka zniżka jest atrakcyjna dla potencjalnego klienta? Większość osób szuka produktów które są przecenione min. o 20%. Jest to już realna wartość zmiany ceny produktu. Warto również oferować tego dnia pakiety (np. 2+1, drugi produkt za pół ceny lub bezpłatna przesyłka).

  • Informuj o dacie i godzinie zakończenia promocji. Przedstaw swoje rabaty we właściwy sposób za pomocą swojej strony www i kanałów social media. Warto podkreślać datę oraz godzinę zakończenia promocji. Klienci często dokonują zakupów pod presją czasu. W treści warto również zwrócić im uwagę ile mogą zaoszczędzić na danym produkcie.

  • Zoptymalizuj swoje produkty w Google – zwróć uwagę na strategię badania słów kluczowych w opisach produktów, co może zwiększyć ich widoczność w sieci i korzystnie przełożyć się na sprzedaż.

  • Reklama w kanałach Social Media – Facebook daje nam ogromne możliwości jeśli chodzi o targetowanie potencjalnych klientów. Odpowiednio przygotowana kampania w mediach społecznościowych może nam znacząco zwiększyć zyski. Do tego polecamy pracę na grupach tematycznych.

  • Remarketing – masz zainstalowany Piksel Facebooka na Twojej witrynie? Jeśli nie, to warto to nadrobić. Do tego Google Ads i dzięki temu będziesz mógł przygotować reklamy dedykowane ludziom którzy byli już na Twojej stronie.

  • Kapanie e-mail marketingowe – dla wielu osób jest to jedno z najważniejszych narzędzi przy Czarnym Piątku. Warto aby kampanie e-mailingowe ruszyły z dużym wyprzedzeniem (np. miesiąc przed).

  • Blog – Jeśli posiadasz bloga na swojej witrynie, warto jest go wykorzystać by promować swoje produkty które będziesz wyprzedawał podczas Czarnego Piątku (być może stwórz o tym osobny artykuł?). Dzięki temu będziesz mógł świetnie pozycjonować swoje produkty i przede wszystkim zwiększyć sprzedaż.


Jak widzisz, przygotowanie do Black Friday to nie jest taka prosta sprawa. Trzeba się trochę napocić, poczytać, przygotować wiele rzeczy – ale masz szansę realnie zwiększyć swoją sprzedaż w ciągu tego dnia (bądź dni). Nie czekaj z tym do ostatniej chwili. Przygotuj odpowiednią strategię, która wpłynie na większych ruch na stronie i zwiększenie sprzedaży. Black Friday w tym roku przypada na 27 listopada. Kibicujemy!


Jeśli potrzebujesz firmy, która zajmie się promocją Twojej firmy w internecie – napisz! Mail: biuro@riseupagencja.pl #instagram#kontobiznesowe#biznesinstagram#blog#blogfirmowy#blogdlaczegowarto#jakprowadzicsocialmedia#facebook#porady#riseupagencja#riseup#agencja#socialmedia#szczecin#poradnik#fanpage#firma #blackfriday #blackfridaypolska #blackfriday2020 #porady #sprzedaż #bf2020poland #bf2020 #cybermonday #blackfridayporady #remarketing #emailing #jaksprzedaćwięcej

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
 

Formularz subskrypcji

721518967

Szczecin, ul.Parkowa 46/16

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

©2020 by Rise up - Agencja Social Media.

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now