Chatboty – czy warto?

Chatboty możemy obecnie spotkać niemalże wszędzie. Najczęściej mamy z nimi do czynienia na Messengerze oraz na stronach internetowych w ramach okienek live chat, ale mogą pojawiać się również w aplikacjach oraz w obrębie innych komunikatorów, np. WhatsAppa. Chatboty to inteligentne oprogramowania mogące zastąpić użytkownikom kontakt z pracownikiem i symulować rozmowę w języku naśladującym ten używany na co dzień. W zależności od marki potrafią kryć się pod nazwami Inteligentny Asystent czy Wirtualny Doradca. Zastanawiasz się, czy Twoja firma potrzebuje tego typu wirtualnej pomocy? Usiądź wygodnie, zaczynamy!



Chatboty są na ogół lubiane przez klientów. Zawsze uprzejme, skłonne do pomocy – ile byśmy dali, by każdy pracownik działu obsługi klienta był taki jak one! Ich tajemnicą jest uczenie się nie tylko za pomocą danych treningowych, ale również w trakcie rozmów z użytkownikami. Wirtualni Doradcy poszerzają zakres swoich umiejętności dzięki informacjom zwrotnym jakie otrzymują (np. po naszej odpowiedzi na pytanie, czy jego działanie było pomocne) oraz poprzez analizowanie sentymentu wypowiedzi. Oczywiście musimy wciąż pamiętać, że bot to nie człowiek i w którymś momencie może nie mieć przygotowanej odpowiedzi na nasze pytanie . Z tego względu nie wolno nam zapominać o oferowaniu klientom możliwości kontaktu z żywą osobą z naszej firmy w celu rozwiania wszystkich wątpliwości. Jeśli jednak nie zatracimy się całkowicie w koncepcji pełnej automatyzacji komunikacji, chatboty mogą nam pomóc w poprawie wydajności oraz minimalizacji kosztów operacyjnych.

Jakie są ich zalety? Przede wszystkim:

- dostępność 24 godziny na dobę – klienci nie będą musieli czekać, aż pracownik rozpocznie pracę w poniedziałkowy poranek i niewyspany odpisze zdawkowo na ich maila;

- natychmiastowa reakcja: chatbot nie zagada się z panią Krysią z recepcji ignorując dźwięk dzwoniącego telefonu;

- redukcja czasu konwersacji – ilość treści podczas rozmowy z botem ograniczona jest do niezbędnego minimum;

- odciążenie pracowników, co przekłada się również na obniżenie kosztów potrzebnych na zatrudnienie specjalistów;

- zwiększenie poziomu zaangażowania klientów – dzięki spersonalizowanym odpowiedziom na ich potrzeby, użytkownicy mają poczucie, że ktoś się nimi opiekuje, co przekłada się nawet np. na mniejszą ilość porzucanych koszyków podczas zakupów internetowych;

- możliwość gromadzenia danych: chatbot zapamiętuje informacje na temat danego klienta i potrafi mu lepiej pomóc przy następnej okazji.

Przykłady marek wykorzystujących chatboty

Jedną z firm, które oferują nam pomoc bota jako asystenta zakupowego jest Katalog Marzeń. Po przywitaniu miły doradca zadaje nam pytanie dla kogo podarunek ma być przeznaczony, następnie zostajemy poproszeni o podanie preferencji spędzania wolnego czasu tejże osoby, aż dojdziemy do kilku propozycji prezentów znalezionych na podstawie naszych wyborów.


Kolejnym sympatycznym przykładem chatbota jest ten oferowany przez firmę InPost. Dzięki niemu poznamy status naszej przesyłki oraz znajdziemy najbliższy paczkomat. Co więcej, bot oferuje nam swoją pomoc nie tylko na Messengerze, ale również na WhatsAppie oraz za pomocą Asystenta Google.


Z kolei Avon oferuje nam pomoc doradcy w wyborze perfum skrojonych pod naszą naturę i temperament. Możemy rozmawiać z nim wybierając jedną z gotowych odpowiedzi, a w razie wątpliwości mamy opcję skontaktowania się bezpośrednio z adminem.




Podsumowanie

Technologia wciąż się rozwija, więc czemu mamy nie korzystać z jej dobrodziejstw? Chatboty zostały zaprojektowane w celu ułatwienia życia zarówno pracownikom, jak i klientom i, jak na razie, radzą sobie całkiem dobrze. Wprowadzenie ich w Twojej firmie pokaże odbiorcom, że uwzględniasz ich potrzeby i dbasz o ich komfort oraz jakość obsługi. Pamiętaj – musisz zagwarantować im również możliwość kontaktu z żywym pracownikiem (mimo że sformułowanie to może brzmieć nieco obco w obecnych czasach pandemicznych). Tylko dzięki takiemu zdrowemu balansowi sztuczna inteligencja nie zrobi z nami tego, co w niektórych filmach fantastycznych. Jeśli chciałbyś by taki chatbot pojawił się na Twoim fanpage'u - napisz do nas, pomożemy! E-mail: biuro@riseupagencja.pl Autorka: Emilia Kowal

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
 

Formularz subskrypcji

721518967

Szczecin, ul.Parkowa 46/16

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

©2020 by Rise up - Agencja Social Media.

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now