2021 – trendy social media!
28 lipca, 2021

Uwaga – ten artykuł nie jest dla ludzi, którzy uważają, że „kiedyś to było” i wspominają z rozrzewnieniem czasy sprzed ery mediów społecznościowych. Jeśli jesteś jednym z nich – czytasz na własną odpowiedzialność! Szalejąca na świecie pandemia wpłynęła na, czasem mimowolne, przeniesienie wielu aspektów życia do sieci. Wymagało to szybkiej reakcji i wprowadzenia ulepszeń oraz nowych rozwiązań ze strony mediów. Zajrzyjmy do ich świata i sprawdźmy, na co warto zwrócić uwagę w 2021 roku.

1. Nostalgia marketing

Choć termin ten został ukuty jeszcze przed wybuchem pandemii, doskonale obrazuje trend widoczny obecnie w social mediach. Do znanego już wcześniej motywu powrotu do sielankowych wspomnień z dzieciństwa dołączyły spoty czy kampanie nawiązujące do „starych, dobrych czasów” sprzed ogólnoświatowego kryzysu. Marki komunikujące w ten sposób trafiają do odbiorców tęskniących za czasami, w których dzieciaki nie mogły usprawiedliwić spędzania czasu przed komputerem zamiast na dworze zajęciami zdalnymi. Dla przykładu, marka Zalando w dostępnym na YouTubie spocie nawiązała do tęsknoty za przytulaniem, która mogła być szczególnie uciążliwa dla osób spędzających samotnie święta. A jak Wy odbieracie tego typu reklamy? Uśmiech na twarzy i powrót wspomnień?

Link: https://youtu.be/hYLsVwlXj4g

2. Reels od Instagrama

Instagram Reels został wprowadzony 5 sierpnia ubiegłego roku w 50 krajach. Mimo że w Polsce nie jest jeszcze dostępny, warto już teraz się nim zainteresować. Nowa funkcja umożliwia nagranie 15-sekundowego filmiku z podkładem muzycznym – brzmi znajomo? Zapewne od razu nasunie Ci się na myśl porównanie do TikToka (który w tym roku również będzie zdobywał coraz większą popularność), jednak Reels to niekoniecznie wierna imitacja. Przede wszystkim filmiki nagrywane za pomocą Reels są krótsze, a ponadto mogą być zamieszczane na platformie, która już od dawna jest wykorzystywana jako miejsce działań marketingowych wielu marek. Według badań przeprowadzonych przez Instagrama, treści wideo będą stanowić 78% całkowitego mobilnego ruchu danych w 2021 roku. Oznacza to, że aby zapobiec migracji Twoich (szczególnie młodych) odbiorców na TikToka, powinieneś zapoznać się z istniejącymi już obecnie funkcjami wideo, które możesz wykorzystać do promocji i przygotować się na pojawienie się nowej funkcji Instagrama w naszym kraju. Choć wciąż nie wiadomo kiedy wejdzie na nasz rynek, zainteresowanie nią jest oznaką konieczności nastawienia się na marketing video.

3. Media społecznościowe jako platformy do zakupów online

Czy osobna strona umożliwiająca zakupy internetowe (np. Allegro) zostanie całkowicie wyparta przez opcję zakupów na Facebooku czy Instagramie, tak jak niegdyś słuchanie muzyki z odtwarzaczy MP3 zostało wyparte przez wszechmogące telefony komórkowe? Tak drastycznie z pewnością nie będzie, choć zakupy z mediami społecznościowymi z pewnością stają się coraz łatwiejsze. Dla przykładu Instagram pozwala oznaczać produkty na zdjęciach – po kliknięciu w naklejkę użytkownik przechodzi do strony produktu w aplikacji, a po kliknięciu przycisku „Wyświetl w witrynie” – do strony sklepu internetowego. Natomiast Facebook oferuje nam funkcję Sklepy, a Pinterest umożliwia wyszukiwanie przedmiotów ze zdjęć wraz z odesłaniem do odpowiednich sklepów. A czy Wam kiedyś zdarzyło się robić zakupy bezpośrednio przez sklep na Instagramie? Czego Wam obecnie brakuje w procesie sprzedażowym w tej aplikacji? Daj znać w komentarzu!

4. Grywalizacja i VR

Coraz bardziej popularne w mediach społecznościowych staje się wykorzystywanie grywalizacji w angażowaniu użytkowników. Czym jest grywalizacja? To dodawanie elementów tzw. mechanizmu gier do aspektów życia, które wcześniej z grami nie miały wiele wspólnego (np. marketingu). Przewiduje się, że w związku ze wzrostem ilości użytkowników mediów społecznościowych identyfikujących się jako „gracze”, firmy będą chętniej stosować elementy grywalizacji i oferować np. zniżkę na dany produkt lub usługę po ukończeniu gry. Coraz większy nacisk kładzie się na rozwój rzeczywistości wirtualnej – Oculus, firma Facebooka, wypuszcza gogle Oculus Quest 2 pozwalające na granie, oglądanie filmów oraz spotykanie się z ludźmi za pośrednictwem nowoczesnej technologii. Żeby móc z nich w pełni korzystać, musisz jednak posiadać konto na Facebooku i pozwolić na zarządzanie Twoimi danymi. Czy nie brzmi to nieco jak scenariusz filmu postapo? 😉

5. Więcej wirtualnych wydarzeń

Koncerty, konferencje przeniesione do Internetu, webinaria online – to wszystko znamy już z ubiegłego roku. Jednak wydarzenia prowadzone w sieci sprawdziły się całkiem dobrze i możliwe, że część z nich na stałe zagości na ZOOM-ie zamiast w sali konferencyjnej. W ten sposób można uczestniczyć w interesujących nas eventach z dowolnego miejsca, za niską cenę (lub czasami bezpłatnie) i, co najważniejsze, w ulubionej piżamie w kotki.

Podsumowanie

Czy po ustąpieniu pandemii ludzie wylogują się z mediów społecznościowych i będą skupiać się jedynie na „realu”? Tego nie wiemy, ale póki co do normalności jeszcze daleko, więc prowadząc działania marketingowe musisz skupić się na treściach przekazywanych w sieci. Tak prezentują się trendy w 2021 w social media. Zawsze bierz pod uwagę nastroje społeczne – pojawienie się jakiejś nowinki nie oznacza od razu, że zostanie dobrze przyjęta przez odbiorców i nie korzystając z niej możesz już żegnać się z klientami. Zamiast kopiować – czerp inspirację i korzystaj mądrze z dostępnych narzędzi. Najważniejsze jest bycie uważnym obserwatorem, dzięki czemu masz szansę na wyprzedzenie konkurencji i stworzenie wyjątkowych relacji z odbiorcami.

A jeśli potrzebujesz firmy, która zajmie się Twoimi social media – napisz! Mail: biuro@riseupagencja.pl

Napisz do nas
Rozwiniemy Twój Biznes

Jeśli masz jakiekolwiek pytania na temat tego jak możemy Ci pomóc z chęcią odpowiemy! Dane kontaktowe znajdziesz poniżej.

+48 721 518 967
biuro@riseupagencja.pl

ul.Parkowa 46/16
71-634 Szczecin