Zawód copywritera pojawił się w Polsce stosunkowo niedawno. Jednak z roku na rok zyskuje na swojej aktualności i popularności. Tym samym, wiele różnorodnych firm decyduje się na zatrudnienie profesjonalnych copywriterów. Czym tak naprawdę zajmuje się copywriter? Czy jego praca polega głównie na „kopiowaniu” i „pisaniu”, jak to ujmuje nazwa?
Kim jest copywriter?
Copywriting polega na pisaniu tekstów do publikacji oraz sloganów reklamowych. Tym właśnie – w dużym skrócie – zajmuje się copywriter. Zdecydowanie lepsze okaże się określenie, że copywriter „tworzy”, a dokładniej „tworzy coś z niczego”. Bo jak inaczej nazwać dziesiątki, setki, a nawet tysiące różnych tekstów wychodzących spod jego rąk? Szczególnie że zazwyczaj mierzy się z tematami powielanymi. A jednak niejednokrotnie udaje mu się „stworzyć” coś zupełnie innego, ale wciąż zachowując złoty środek. Czy to nie wystarczający powód, by nazwać copywritera czarodziejem?
Sprawdź również: Jak copywriter może pomóc w rozwoju firmy?
Jakie zadania wykonuje copywriter?
Copywriting to nie tylko tworzenie tekstów na strony internetowe. Spod ręki copywritera wyłaniają się również wszelkiego rodzaju treści zamieszczane na ulotkach, plakatach i billboardach. Działa on wszędzie tam, gdzie istnieje potrzeba zwrócenia uwagi ludzi. Istotne jest, że praca copywritera nie kończy się na opublikowaniu danej treści. Jego zadaniem wciąż jest obserwowanie oraz „pielęgnowanie” własnego tekstu i strony, na której się pojawił. Zadaniami copywritera są przede wszystkim: tworzenie treści (haseł, tekstów, spotów), prowadzenie (stron internetowych, blogów), ale też udział w całym procesie tworzenia i kreowania.
Copywriter SEO i Content writer
Zazwyczaj rozróżnia się dwa typy „tekściarzy”. Zależy to od nakierowania copywritera na dany obszar konkretnego działania. Każdy z nich swoje skupienie kieruje na inne zadania i cele. Jednak, z biegiem lat, różnice pomiędzy tymi dwoma typami zaczynają się zacierać. Co więcej, czerpią wzajemnie ze swoich głównych zadań i celów. Czym więc się różnią?
Dowiedz się więcej: Czym jest Shadowban na Facebooku? | Wyjaśniamy
Copywriter SEO
Copywriter SEO zajmuje się tworzeniem treści na strony internetowe, artykuły i różnorodne opisy produktów. Głównym zadaniem jest napisanie tekstu tak, aby przykuł uwagę widza, a przede wszystkim wszedł w dobrą relację ze standardami wyszukiwarek Google. Niezwykle ważne jest tworzenie tekstów zgodnie z zasadami SEO i używanie odpowiednich słów kluczowych. Istotna jest również ciągła obserwacja opublikowanej już treści.
Sprawdź również: Teksty SEO – Długie czy krótkie?
Content Writer
Nazywany pisarzem kreatywnym, większą uwagę przykuwa do treści i brzmieniu tekstu niż jego pozycjonowaniu. Głównie zajmuje się tworzeniem scenariuszy reklam i podcastów, a także haseł reklamowych. Priorytetowym celem jest więc sprzedanie produktu bądź usługi. Tekst ma nie tylko przyciągnąć widza. Musi sprawić, aby chciał pozostać na tyle dłużej, by przekonał się do skorzystania z przedstawianej oferty.
Kulisy pracy copywritera
Wiadomo już, kim jest copywriter, w jakich obszarach działa i na jakie typy może się dzielić. Jednak wciąż nieodkrytych pozostaje kilka istotnych kwestii. Jaki tryb pracy wykonuje copywriter? Kto może nim zostać? Jak przejść etap wdrażania? Ile zarabia copywriter? Wszystkie odpowiedzi znajdują się poniżej.
Praca zdalna lub stacjonarna
Brak wczesnego wstawania do biura? Praca z każdego miejsca na ziemi? Nienormowane godziny pracy? Jedną z największych zalet bycia copywriterem jest możliwość pracy zdalnej. Tworzenie i powoływanie tekstów do życia może odbywać się z własnej kanapy, pociągu, a nawet Madagaskaru (grupa znanych pingwinów na pewno posłuży jako burza mózgów). To zdecydowanie idealne rozwiązanie dla osób, które lubią być panami własnego czasu. Jednak – dla fanów tradycyjnej formy pracy – wciąż istnieje możliwość trybu stacjonarnego. Niektórzy copywriterzy wciąż tworzą swoje teksty w biurach, zamykając w ten sposób swój czas pracy w momencie wyłączenia komputera i skierowania się do drzwi wyjściowych. Copywriting to więc pełna dowolność, jeśli chodzi o wybór trybu pracy. Czy to nie brzmi jak samospełniające się marzenie?
Dowiedz się więcej: Social media dla szkoły językowej | O czym pamiętać?
Kto może zostać copywriterem?
W pierwszej kolejności nasuwa się stwierdzenie – każdy. Jednak nawet tak różnorodny i rozległy zawód jak copywriter ma swoje wymagania. Na pewno nie może nim zostać osoba, która nie posiada łatwości w pisaniu, czyli tzw. lekkiego pióra. Niezwykle ważna okazuje się również kreatywność. Niekiedy copywriterzy mają za zadanie stworzyć całkiem różne teksty na bardzo podobne do siebie tematy. Aby poznać umiejętności potrzebne do pracy w tym zawodzie, najlepiej zapoznać się z [tu można odesłać do tekstu: Jakie umiejętności są potrzebne, aby zostać copywriterem?].
Zatrudnienie
Jak rozpocząć pracę jako copywriter? Cóż, wyjaśnienie można zawrzeć w jednym słowie – pisać. Niesamowite przydatne okaże się stworzenie własnego portfolio, które później można przedstawiać potencjalnym klientom bądź pracodawcom. Ułatwieniem może być również wykształcenie kierunkowe, ale – jak wiadomo – doświadczenie i swobodne poruszanie się w copywriterskim środowisku jest odbierane pozytywniej. Naukę ułatwić mogą kursy lub filmiki dostępne w internecie. A jest ich naprawdę dużo…
To również może Ci się spodobać: Czym jest aplikacja Instagram Threads i jak działa? Pigułka wiedzy! - kliknij by przeczytać całość
Zarobki copywritera
Wynagrodzenie za pracę copywritera zależy od różnych czynników. Istotne pod tym względem jest rozróżnienie freelancera od osoby zatrudnionej w firmie. Mediana zarobków dla osób pracujących na umowie o pracę wynosi 4 910 zł brutto. Warto jednak zaznaczyć, że wielkość zarobków zależna jest od takich czynników jak: staż pracy, wykształcenie, wielkość firmy, województwo lub miejscowość. Zarobki freelancera mogą być odpowiednio wyższe lub niższe od tych otrzymywanych przez osoby zatrudnione na etacie. Zależy to głównie od stopnia zaangażowania copywritera tj. ilości i jakości pisanych tekstów.
Copywriter – czy warto nim zostać?
Jeśli pisanie sprawia radość, a głowa nieustannie jest pełna nowych, zróżnicowanych pomysłów, zawód copywritera będzie idealnym wyborem. Niezwykle ważna jest tutaj pasja i radość z „tworzenia czegoś z niczego”. Bez tego owo zajęcie szybko stanie się monotonne, a teksty nie będą pełnić swojej podstawowej roli, jaką jest przyciąganie uwagi czytelników…
Jeśli poszukujesz zatrudnienia, zobacz oferty pracy w Szczecinie.