Dlaczego wzór umowy na prowadzenie Facebooka może okazać się potrzebny? Profile na portalach społecznościowych coraz częściej pełnią rolę wizytówek dla przedsiębiorców. Umiejętny sposób ich prowadzenia może skutecznie przyciągnąć klientów. Nie każdy przedsiębiorca ma jednak czas na zajmowanie się social mediami, a marketing w mediach społecznościowych może wymagać więcej wkładu i doświadczenia, niż może się to pierwotnie wydawać. Z tego powodu coraz częściej przedsiębiorstwa podpisują umowy na prowadzenie profili w mediach ze specjalistami – agencjami reklamowymi lub freelancerami. Co powinien zawierać wzór umowy na prowadzenie Facebooka? O czym musi pamiętać zleceniobiorca, a o czym wykonawca? Nieznajomość prawa szkodzi, dlatego przedstawiamy zbiór ważnych informacji na temat tego, co powinno znaleźć się w umowie o świadczenie usług reklamowych w social mediach.
Umowa o obsługę kampanii Facebook Ads
Należy ona do rodzaju umów marketingowo-asystenckich. Średnia wycena pakietu dokumentów opracowanych przez kancelarie prawne wynosi od 350 do 400 złotych. Co znajduje się w tego typu umowie?
- Określenie stron umowy – kto jest zleceniodawcą, a kto zleceniobiorcą, miejsce oraz data jej podpisania.
- Definicje – paragraf poświęcony najważniejszym pojęciom, czyli istocie samej umowy. Będzie to np. kto jest administratorem danych, czym jest fanpage, siła wyższa, treść docelowa (zareklamowanie strony internetowej, aplikacji itd.), sposób rozliczania pracy (godzinowy, projektowy), co strony uznawać będą za prace dodatkowe, rozliczane osobno i wiele innych.
- Oświadczenia stron – są to gwarancje poprawnego wykonania przedmiotu umowy. Klient m.in. zapewnia, że nie znajduje się w upadłości czy posiada odpowiedni tytuł prawny do podejmowania danych czynności. W tej części można umieścić np. klauzulę, która będzie umożliwiała wykonawcy pochwalenie się swoją pracą w portfolio czy social mediach.
- Przedmiot umowy – dokładnie określa, jakie są kompetencje i zadania powierzone zleceniobiorcy przez klienta.
- Termin wykonania umowy
- Ochrona danych osobowych
- Odstąpienie od umowy
- Obowiązki klienta
- Reklamacje
- Wynagrodzenie
- Treść reklamy
- Materiały dodatkowe – np. logotypy, grafiki, hasła reklamowe.
- Postanowienia końcowe
- Podpisy obu stron
Umowa o świadczenie usług reklamowych – przedmiot umowy
Jest to rodzaj umowy, która często pojawia się w obrocie prawnym, chociaż nie uwzględnia jej kodeks cywilny. Z tego powodu określa się ją również umową nienazwaną.
Przedmiot takiej umowy musi zostać jak najdokładniej określony. Tylko dzięki należytej staranności, jeżeli później chcielibyśmy dochodzić odpowiedzialności w przypadku jej niewłaściwego wykonania, będziemy skuteczni. Kluczowe będą więc rodzaj usługi, jej zakres oraz wymienienie wszystkich świadczeń reklamowych.
Prawa autorskie i prawa pokrewne
Należy pamiętać, że w przypadku kiedy przedmiotem umowy są usługi, których rezultatem będzie powstanie konkretnego dzieła, pojawiają się kwestie związane z prawami autorskimi i prawami pokrewnymi. Przykładowo, jeśli zamawiający po wykonaniu umowy będzie chciał otrzymać prawa majątkowe do stworzonej reklamy, ma obowiązek wcześniej umieścić w umowie klauzulę o przeniesieniu autorskich praw majątkowych. Warto też pamiętać o wymienieniu poszczególnych pól, na których klient będzie miał prawo do eksploatacji dzieła.
To również może Ci się spodobać: Zrównoważony e-commerce – od czego zacząć? - kliknij by przeczytać całość
Wzór umowy na prowadzenie Facebooka – omówienie i przykłady
Określenie stron umowy
Z uwagi na fakt, że zleceniodawca i zleceniobiorca mogą prowadzić działalność gospodarczą w różnych formach, w zależności od sytuacji istnieć będzie kilka wariantów dla tej części umowy. Umowa o obsługę kampanii Facebook Ads będzie oczywiście umową między osobami prawnymi lub fizycznymi. Aby była ona ważna, musi ona zostać podpisana przez osoby będące pełnomocnymi przedstawicielami stron. Obowiązkowo musi uwzględniać szczegółowe dane: pełną nazwę podmiotów, ich adres, numer NIP, numery telefonów oraz konta bankowego wykonawcy.
Oświadczenia stron
Są one niezbędnym elementem każdej umowy. Stanowią zbiór zobowiązań oraz uprawnień, jakie płyną z jej zawarcia. Określając takie warunki współpracy, należy być bardzo dokładnym. Wszelkie żądania i zobowiązania powinny być opisane w sposób na tyle wyczerpujący i kompletny, aby nie było wątpliwości co do jej wykonania.
Przykład:
Po złożeniu zamówienia Zamawiający jest zobowiązany do dokonania płatności za pomocą jednego z oferowanych systemów płatności, wedle własnego wyboru.
Przedmiot umowy
Jest to szczególnie istotna część umowy z perspektywy wykonawcy. Klienci często nie zdają sobie sprawy, jak duży wkład pracy i zakres obowiązków zostanie nałożony na zleceniobiorcę. Prowadzenie fanpage na Facebooku nadal jawi się w oczach wielu jako dosyć proste i niewymagające zajęcie. Dlatego postanowienia umowy powinny jasno wypunktowywać wszystkie zadania obowiązujące wykonawcę.
Jeśli ciekawi Cię ten artykuł to tutaj mamy inną publikację w tej tematyce: Tryb znikających wiadomości na Messengerze. O co chodzi?
Przykłady:
- Wprowadzanie dodatkowych informacji na każdą prośbę Klienta.
- Rozsyłanie powiadomień oraz reklam do grupy docelowej osób (użytkowników Facebooka).
- Redagowanie konkursów, promocji na prośbę Klienta.
- Poprawa stopnia spełniania przez treści docelowe wymogów technicznych Facebooka.
- Kontrola zawartości i funkcjonalności Treści Docelowej.
Wykonawca umowy
Z pewnością stanowi on stronę umowy, nad którą ciąży największa odpowiedzialność. Z tego powodu ma obowiązek upewnić się, że warunki zawarcia umowy są dla niego korzystne i nie naruszają jego praw.
Więcej informacji o podobnej tematyce znajdziesz tutaj: Wszystko, co musisz wiedzieć o franchisingu w edukacji!
Wynagrodzenie
Umowa powinna dokładnie określać wysokość wynagrodzenia, sposób rozliczania się stron za wykonaną pracę, metodę dokonywania płatności oraz wzmiankę dotyczącą procedury w przypadku ewentualnych opóźnień w jej dokonywaniu. W kwestii wysokości wynagrodzenia, szczególnie ważną informacją dla wykonawcy powinno być, czy jego wysokość podana jest w cenie netto, czy brutto.
Metodą przekazywania wynagrodzenia preferowaną przez agencję reklamową raczej będzie comiesięczny abonament z uwagi na fakt, że jest to najwygodniejsza metoda rozliczania tego typu usług.
Co w przypadku nienależytego wykonania umowy?
W każdej dobrej umowie znajduje się oczywiście klauzula o odstąpieniu od umowy. Klient zwykle zastrzega sobie tę możliwość w przypadku niewykonania zobowiązań zawartych w umowie. Coraz częściej dopuszczaną opcją są też reklamacje. Niekiedy w wyniku niesprawnej komunikacji klient jest zwyczajnie niezadowolony z otrzymanego produktu. Załączenie procedury reklamacyjnej, w ramach której zleceniodawca będzie mógł określić swoje żądania, powinna znacznie ułatwić ten proces.
Tego typu sytuacje mogą być również uregulowane innymi przepisami. W zależności od charakteru umowy i rodzaju działalności, umowę uzupełniać mogą m.in. przepisy ustawy o prawach konsumenta.
Budżet Facebook Ads
Umowa o obsługę Facebook Ads powinna określać wysokość i sposób zapłaty budżetu przeznaczonego na cel wyznaczony przez klienta. Zwykle wykonawca otrzymuje budżet „z góry”, a strony umowy powinny wcześniej doprecyzować, w jaki sposób będzie się mógł z niego rozliczyć i jak go wykorzystać. Wszystkie te aspekty muszą się opierać na zasadach określonych w umowie.
Dlaczego warto zadbać o dobrą umowę na prowadzenie Facebooka?
Dokumenty usprawniają Twoją współpracę z klientami. To, w jaki sposób Twoja działalność i współpraca z innymi podmiotami jest uregulowana pod względem prawnym, bardzo wpływa na wizerunek Twojej firmy oraz na pracę Twojego zespołu. Okoliczności bywają trudne, jednakże, jeśli wszelkie ważne kwestie zostały wyjaśnione na piśmie, nie powinno dochodzić do niepotrzebnych nieporozumień i konfliktów. Dodatkowo dokumenty legitymizują działalność Twojego przedsiębiorstwa. Dlatego, aby by uniknąć konfliktów z prawem, koniecznie powierz zredagowanie tego typu umowy zajmującemu się tym prawnikowi!
_
Szukasz agencji do współpracy, która zajmie się Twoimi kontami firmowymi?
Napisz do nas!