W ostatnich latach coraz więcej osób przenosi zakupy do e-commerce. W sieci kupujemy już nie tylko elektronikę, ale również odzież, kosmetyki, czy nawet artykuły spożywcze. Wraz ze wzrostem popularności zakupów online, wzrosły również wymagania klientów. Coraz więcej z nich stara się dbać o ekologię i w miarę możliwości zmniejszać ślad węglowy. Na to powinny być gotowe osoby, które chcą rozwinąć swój własny biznes w sieci. Jak otworzyć zrównoważony e-commerce? Na co zwrócić uwagę od samego początku?
Czym jest zrównoważony rozwój?
Dla wielu osób zakupy online z początku stały w dużej sprzeczności z ekologią. Indywidualne pakowanie każdego zamówienia i dostarczanie pod drzwi klienta, a także cała polityka darmowych zwrotów i wielkich wyprzedaży oddaliły e-commerce od zrównoważonego rozwoju. Z czasem jednak branża zrozumiała, że chcąc osiągnąć sukces musi być ECO-friendly.
Zrównoważony rozwój e-commerce opiera się przede wszystkim na redukcji łańcucha dostaw, wprowadzeniu ekologicznych rozwiązań opakowalniczych, poleganiu na zasadach gospodarki o obiegu zamkniętym, dbałości o recykling oraz wszelkich działaniach mających na celu minimalizację śladu węglowego.
Więcej informacji o podobnej tematyce znajdziesz tutaj: Pinterest – co to jest i dlaczego warto z niego korzystać?
Ekologiczny e-commerce – tego oczekują klienci
Zrównoważony e-commerce to obecnie nie tylko kaprys, pozwalający zaistnieć na rynku. Klienci zwracają coraz większą uwagę na działania sklepów internetowych i nie chcą korzystać z usług firmy będącej na bakier z ekologią. Dziś zrównoważony rozwój i poszanowanie środowiska naturalnego jest absolutną koniecznością, jeśli firma chce się utrzymać na rynku.
Pierwszym i jednocześnie jednym z najłatwiejszych kroków, jakie można podjąć w kierunku bardziej ekologicznego e-commerce, jest zrównoważone opakowanie. Rezygnując ze sztucznych materiałów opakowalniczych, na rzecz papieru do wypełniania paczek, można w prosty sposób zdobyć uznanie wśród swoich klientów. Warto zastanowić się również nad wprowadzeniem możliwości odbioru przesyłek w konkretnych punktach czy urządzeniach typu paczkomat, co pozwoli ograniczyć ślad węglowy.
To również może Ci się spodobać: Social media dla ecommerce I Jak zacząć? - kliknij by przeczytać całość
Papier do wypełniania paczek – jak pakować ekologicznie?
Jak wygląda ekologiczne, zrównoważone opakowanie? Najpopularniejszym i jednocześnie często najbardziej opłacalnym materiałem jest po prostu papier. Wystarczy zapakować produkt do kartonu, a następnie wyłożyć pustą przestrzeń papierem do pakowania. Ważne, by nie przesadzać z wielkością opakowania – overpackaging jest nieekologiczny i nieekonomiczny, a także jest bardzo źle postrzegany przez klientów. Jeśli mamy taką możliwość, powinniśmy wykorzystywać również materiały pochodzące z recyklingu.
To także może Cię zainteresować: Przeczytaj "Social media dla firmy ubezpieczeniowej | Od czego zacząć?", aby dowiedzieć się więcej!
Zamiast zwykłej taśmy klejącej czy folii stretch, warto sięgnąć po taśmę papierową z klejem aktywowanym pod wpływem wilgoci. Tu również nie warto przesadzać z jej ilością – w ekologicznym pakowaniu często mniej znaczy lepiej!
Artykuł zewnętrzny