Konkurs na Facebooku to doskonała okazja do budowania świadomości marki, zachęcenia użytkowników do aktywności na Twoim profilu, a nawet pozyskania klientów. Przy jego organizacji nie można zapomnieć o zasadach, które panują na tej platformie społecznościowej. Ważne jest, by nie narażać się na negatywną reakcję administratorów serwisu. O czym należy pamiętać przy planowaniu takiej zabawy? Poniżej przedstawimy ci kilka przydatnych wskazówek.
O czym musisz pamiętać organizując konkurs na Facebooku?
Pomysł
Organizowanie konkursu jest popularnym zjawiskiem w mediach społecznościowych. Coraz więcej marek decyduje się na taką formę dotarcia do użytkownika. Co powinieneś zrobić, aby to właśnie Twój konkurs został dostrzeżony przez klientów? Bardzo ważny jest niebanalny pomysł. Może to być, między innymi chwytliwa nazwa, atrakcyjna wygrana lub oryginalne zadanie konkursowe. Dzięki takim patentom jesteś w stanie wyróżnić się na tle konkurencji.
Przepisy
Przed zorganizowaniem konkursu koniecznie zapoznaj się z oficjalnymi rozporządzeniami i regulaminem Facebooka, które są dostępne pod tym linkiem. Znajdziesz tu jasno sprecyzowane zasady organizowania promocji i zabaw na tej platformie społecznościowej. Użytkownicy są zobowiązani do działania zgodnego z prawem. W tym, między innymi, do stworzenia regulaminu, uwzględniającego zwolnienie Facebooka z odpowiedzialności za jakiekolwiek działania związane z koordynacją konkursu. Warto zapoznać się także z polskim prawem, przejrzeć ustawy i kodeks cywilny.
Cel
Zanim zaczniesz opracowywać schemat konkursu, powinieneś zacząć od określenia celu. Dobrze jest zadać sobie pytanie- po co właściwie go organizuję? Zastanów się, co chcesz osiągnąć dzięki niemu i jakie on niesie korzyści dla Twojej marki. Pamiętaj, aby określonej idei podporządkować kolejne działania, takie jak: wybór formy konkursu, nagrody oraz promocję.
Odbiorcy
Należy pamiętać, że nawet najciekawsze pomysły mogą zakończyć się niepowodzeniem, jeśli konkurs nie będzie dopasowany do konkretnej grupy docelowej. Powinieneś odpowiedzieć sobie na pytanie- kim będą odbiorcy mojego zadania konkursowego? Warto jest poznać bliżej fanów swojej marki. Jak to zrobić? Najlepiej za pomocą statystyk Facebooka na fanpage’u. Dzięki nim możesz sprawdzić między innymi, które osoby są najbardziej aktywne na Twoim profilu. Widoczny jest także ich przedział procentowy z podziałem na płeć i wiek.
Forma konkursu
Jaka forma konkursu będzie najlepsza dla Twojej firmy? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Najczęściej na Facebooku można spotkać zadanie konkursowe typu: quizy, konkursy fotograficzne oraz posty, w których należy dokończyć zdanie w komentarzu. Jak widzisz- wszystko zależy od Twojej kreatywności.
Należy jednak pamiętać, aby nie domagać się od uczestników zabawy: polubienia Twojego fanpage, udostępnienia postu konkursowego, zapraszania znajomych do udziału w wydarzeniu oraz oznaczania ich w komentarzu. Dlaczego? Zgodnie z regulaminem Facebooka, post konkursowy nie może zawierać przymusu do wykonania aktywności związanej z Twoją stroną oraz innymi fanami.
Przemyśl, w jaki sposób odbiorcy twojego contentu chcieliby wziąć udział w konkursie. Spróbuj wczuć się w rolę osoby, która bierze w nim udział. Zaprojektuj konkurs dla siebie! Warto także zwrócić uwagę na zasady konkursu.
Zasady konkursu
Jest to jeden z najważniejszych etapów tworzenia konkursu. Zasady zabawy należy sprecyzować w sposób zrozumiały dla wszystkich użytkowników. Następnie powinny być one zapisane w regulaminie. Nikt nie może mieć wątpliwości, co należy zrobić, aby otrzymać nagrodę. Ważne są też jasno określone warunki uczestnictwa oraz czas trwania zabawy.
Przy tworzeniu regulaminu można posiłkować się gotowymi wzorami. Wystarczy wygooglować „wzór regulaminu konkursu na Facebooku„, by znaleźć zarówno darmowe, jak i płatne wersje. Inną opcją jest skorzystanie z pomocy specjalistów, czyli prawników. Korzystając z ich usług, będziesz mieć pewność, że jest to legalny konkurs przeprowadzony zgodnie z prawem.
Nagrody – zachęta, by wziąć udział w konkursie!
Dobrym pomysłem byłaby wygrana związana z Twoją branżą lub firmą. Takie rozwiązanie może pomóc wprowadzić nowy produkt na rynek. Należy jednak pamiętać, że facebookowe konkursy z nagrodami, podlegają pod ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że powinieneś zapłacić 10% wartości wygranej.
Należność możesz uregulować sam lub przekazać ją na zwycięzcę zabawy, zawierając taką informację w regulaminie. Jeśli jednak nie chcesz ponosić dodatkowych kosztów to należy zmieścić się w kwocie 2000 zł. Wtedy wygrane w konkursach, wyłącznie o tematyce naukowej, artystycznej, sportowej, dziennikarskiej czy kulturalnej są zwolnione z podatku.
Jak zorganizować legalny konkurs? Postaw na regulamin!
Zastawiasz się jak zorganizować legalny konkurs? Organizując go pamiętaj, że bardzo ważny jest regulamin. Jest on niezbędny przy tworzeniu konkursu w mediach społecznościowych. Powinieneś zawrzeć w nim wszystkie najważniejsze informacje na temat organizowanej przez Ciebie zabawy, tj.:
- – oznaczenie organizatora i administratora danych,
- – adresata konkursu,
- – treść zadania do wykonania,
- – czas trwania konkursu,
- – datę i godzinę ogłoszenia wyników,
- – informację o sposobie wyboru zwycięzcy konkursu,
- – jaka jest nagroda,
- – w jaki sposób zgłaszać reklamację,
- – informację o przetwarzaniu danych osobowych.
Nie musisz publikować całej treści regulaminu w poście. Możesz wspomnieć wyłącznie o najważniejszych zasadach konkursu oraz o tym, jak wziąć w nim udział a następnie, zamieścić link do pełnego tekstu, tak by poinformować uczestników konkursu o szczegółach.
Pamiętaj, że konkursy to nie gry hazardowe. W związku z tym nie mogą mieć formy loterii, jeśli nie posiadasz specjalnego pozwolenia. Bez niego, grożą wysokie kary finansowe.
Wyniki
W jaki sposób ogłosić wyniki konkursu? Masz wiele możliwości. Możesz oznaczyć zwycięzcę zabawy pod postem, stworzyć wideo lub transmisję na żywo. Najważniejszą kwestią jest jednak sposób wyłonienia wygranych. Pamiętaj, by sposób wyboru zwycięzcy był spójny z tym, co zawiera regulamin konkursu.
Jeśli zdecydujesz, że laureat ma być wybrany za pomocą loterii, to niezbędne jest złożenie wniosku do Izby Administracji Skarbowej o wydanie zezwolenia. Następnie trzeba wpłacić 10% wartości brutto nagrody. Jeżeli uzyskasz zgodę, to loterią będzie nadzorowała osoba wyznaczona przez Ministerstwo Finansów.
Dlaczego warto organizować konkursy na Facebooku?
Konkursy są doskonałym sposobem na zwiększenie zaangażowania i zainteresowania użytkowników. Mogą one pomóc w budowaniu społeczności, wzmocnieniu marki i zwiększeniu ruchu na stronie. Konkursy organizowane na Facebooku mogą również pomóc w zwiększeniu świadomości marki, zbudowaniu listy adresowej i zwiększeniu sprzedaży. Mogą one również pomóc w zwiększeniu zasięgu i wygenerowaniu większej liczby leadów.
Więc jak powinien wyglądać dobrze zorganizowany konkurs na Facebooku?
Konkursy przeprowadzane za pośrednictwem Facebooka są ważnym elementem strony Twojej firmy. Przede wszystkim dlatego, że dostarczają odbiorcom rozrywki. Należy jednak pamiętać o kilku zasadach przy organizacji takiej zabawy. Najważniejszą z nich jest przestrzeganie prawa. Tylko dzięki temu będziesz mógł w pełni cieszyć się z korzyści takiego rozwiązania.
Chcesz odpowiednio przygotować konkurs na Facebooku? Skontaktuj się z agencją interaktywną Rise Up! Opracujemy go dla Ciebie- od pomysłu, poprzez realizację. Zapraszamy!