Konkursy organizowane w social mediach, również na Facebooku, mogą być świetnym narzędziem promocyjnym marki. Dzięki konkursowi przede wszystkim można zwiększyć aktywność na swoim profilu. Co więcej, przeprowadzane konkursy często przyczyniają się do zwiększenia świadomości marki, zdobycia nowych klientów oraz zainteresowania odbiorców naszą ofertą. Z pewnością organizowanie konkursów w mediach społecznościowych to już codzienność i każdy z nas coraz częściej natrafia na takie zabawy. Zorganizowanie konkursu wydaje się prostą sprawą, jednak nie wszyscy pamiętają o wymogach prawnych, których trzeba przestrzegać, organizując konkurs. Nieumiejętne przeprowadzenie konkursu może zaszkodzić nie tylko Twojej firmie, ale także wszystkim osobom, które wezmą w nim udział. Jeśli chcesz wiedzieć, jak stworzyć regulamin do konkursu na Facebooku, zapoznaj się z tym artykułem.
Jak zorganizować legalny konkurs na Facebooku?
Jeśli chcesz zorganizować legalny konkurs na Facebooku, powinieneś wiedzieć, że zasady organizowania konkursów określone są przez regulamin Facebooka oraz polskie prawo. W szczególności chodzi o Ustawę z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych. Nakłada ona na organizatora obowiązek zgłoszenia każdego konkursu, który odbywa się w formie losowania. Jeśli chcesz zorganizować legalny konkurs na Facebooku, musisz pamiętać o stworzeniu regulaminu, który w jasny sposób będzie tłumaczyć zasady konkursu. W poście konkursowym oraz w regulaminie pamiętaj o podaniu kryteriów do wyłonienia zwycięzcy. Przed organizacją konkursu powinieneś także zapoznać się z regulaminem Facebooka. Jego fragment znajdziesz w dalszej części tekstu.
Nielegalne konkursy na Facebooku – przykłady
Niestety na Facebooku można natrafić na wiele nielegalnych konkursów. Organizatorzy takich konkursów bardzo często łamią regulamin Facebooka, a także prawo polskie. Popełnione błędy przy organizacji konkursów mogą przynieść firmie więcej szkód niż korzyści. Facebook najczęściej usuwa posty konkursowe, które są nielegalne. Niekiedy można się spotkać także z usunięciem całego fanpage. Ze strony państwa konsekwencje często zaczynają się od grzywny, aż po pozbawienie wolności.
Błędy, które sprawiają, że konkurs na Facebooku jest nielegalny
- Brak regulaminu
- Brak jasno określonych zasad konkursu
- Warunkowanie uczestnictwa w konkursie udostępnieniem postu konkursowego lub innych treści na osi czasu uczestnika
- Przy braniu udziału w konkursie wymóg oznaczenia osób w komentarzach przez uczestnika
- Nielegalne organizowanie loterii
- Brak zapisu o wyłączeniu odpowiedzialności Facebooka
- Brak zgody na przetwarzanie danych osobowych i Polityki Prywatności
- Zawarcie klauzul niedozwolonych
Przykłady nielegalnych konkursów
Poniżej przedstawiamy przykłady nielegalnych konkursów.
Konkurs czy losowanie – na czym polega różnica?
Zasadnicza różnica pomiędzy konkursem a losowaniem polega na tym, kto lub co decyduje o wygranej. W konkursie o wygranej najczęściej decyduje najczęściej wiedza bądź umiejętności uczestników, które są oceniane przez specjalnie powołaną do tego komisję. Co, więcej decyzja o wygranej jest podejmowana na podstawie wcześniej ustalonych zasad oraz kryteriów. Natomiast o wygranej w losowaniu decyduje przypadek, los lub szczęśliwy traf.
Regulamin konkursu na Facebooku – czy musisz go mieć? Czego wymaga Facebook, gdy organizujesz u niego konkurs?
Regulamin to wymóg konieczny przy tworzeniu konkursu na Facebooku. Do każdego konkursu, który organizujesz, musisz stworzyć odrębny regulamin. Powinny się w nim znaleźć wszystkie niezbędne zasady i musi on być jak najbardziej rzeczowy.
Niezbędne kwestie, które powinny znaleźć się w każdym regulaminie konkursu na Facebooku
Jak stworzyć dobry regulamin do konkursu na Facebooku? W każdym regulaminie powinny znajdować się następujące kwestie:
Przeczytaj również: może być dla Ciebie interesujące: Jak opublikować post na Facebooku, aby można było go udostępniać?
- Informacja o pełnym zwolnieniu serwisu Facebook z odpowiedzialności za konkurs, jego organizację i przeprowadzenie
- Dane dotyczące organizatora konkursu oraz fundatora nagrody
- Warunki dotyczące uczestnictwa w konkursie, wymagania techniczne, czas trwania konkursu, miejsce, w jakim konkurs jest przeprowadzany oraz sposób ogłoszenia wyników
- Jasno opisane zasady konkursu, które odnoszą się do zadania konkursowego oraz opisu nagrody
- Sposób wyłonienia zwycięzcy oraz sposób poinformowania zwycięzcy o wygranej
- Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych
- Informacja o podatku od nagrody
- Informacja dotycząca braku odpowiedzialności organizatora w określonych przypadkach
- Sposób składania ewentualnych reklamacji i ich rozpatrywania
- Informacja o tym, że wzięcie udziału w konkursie jest automatyczną akceptacją regulaminu
Warto pamiętać, że regulamin musi być dostępny dla każdego. Najlepiej udostępnić go wraz z postem konkursowym np. w formie linku do pobrania.
Jak zrobić dobry konkurs na Facebooku?
Na samym początku powinieneś zacząć od wyznaczenia celu konkursu. Przykładowym celem może być zdobycie nowych klientów, budowanie zaangażowania wśród odbiorców lub ocieplenie wizerunku Twojej firmy. Kiedy będziesz miał już ustalony cel, przejdź do stworzenia treści oraz zasad konkursu. Koniecznie pamiętaj o stworzeniu regulaminu do niego! Udostępnij post konkursowy i promuj go, aby dotarł do jak największej ilości osób.
Jakie konsekwencje grożą za brak zezwolenia od Izby Celnej na organizację konkursu na fb z losowaniem nagród?
Jeśli planujesz zorganizować na Facebooku konkurs z losowaniem nagród to zgodnie z ustawą o grach hazardowych, musisz zgłosić taki konkurs do Izby Celnej. Oprócz samego zgłoszenia loterii musisz spełnić szereg wymogów oraz uiścić odpowiednią opłatę.
Za zorganizowanie konkursu z losowaniem nagród bez uzyskania wcześniej stosownych pozwoleń grożą konsekwencje. Karą może być grzywna w wysokości do 720 stawek dziennych, a w skrajnych przypadkach nawet dwa lata pozbawienia wolności. Oprócz organizatora może zostać ukarany także uczestnik losowania.
Fragment regulaminu Facebooka
Przed organizacją każdego konkursu należy zapoznać się z regulaminem Facebooka. Najważniejszy fragment dotyczący przeprowadzania konkursów przedstawiamy poniżej.
Informowanie o promocji
Jeśli ciekawi Cię ten artykuł to tutaj mamy inną publikację w tej tematyce: Jak wyłonić zwycięzcę konkursu na Facebooku?
W przypadku korzystania z serwisu Facebook do przekazywania informacji na temat promocji lub do przeprowadzania promocji (np. konkursów lub loterii) organizator odpowiada za zgodną z prawem obsługę tej promocji, w tym za:
Oficjalny regulamin;
- Warunki oferty i wymagania wstępne (np. ograniczenia dotyczące wieku i miejsca zamieszkania);
- Zgodność z przepisami i warunkami dotyczącymi nagród oferowanych w ramach promocji (np. zarejestrowanie promocji i uzyskanie wszelkich obowiązkowych zezwoleń).
Wymagane treści
Promocje na Facebooku muszą zawierać następujące zapisy:
- Pełne zwolnienie serwisu Facebook z odpowiedzialności przez każdego uczestnika;
- Informację, że promocja nie jest w żaden sposób sponsorowana, popierana ani przeprowadzana przez serwis Facebook, ani z nim związana.
Zarządzanie promocjami
Promocje można przeprowadzać na stronach, w grupach, w wydarzeniach lub w aplikacjach na Facebooku. Do przeprowadzenia promocji nie można wykorzystywać prywatnych osi czasu ani połączeń ze znajomymi (np. niedozwolone jest stosowanie rozwiązań typu „udostępnij na swojej osi czasu, aby wziąć udział w promocji”, „udostępnij na osi czasu znajomego, aby uzyskać dodatkowe udziały w promocji” czy „oznacz znajomych w tym poście, aby wziąć udział w promocji”).
Więcej informacji o podobnej tematyce znajdziesz tutaj: 5 sposobów na zwiększenie zaangażowania fanów Twojej marki na Facebooku
Pomoc w przeprowadzaniu promocji
Facebook nie pomaga w przeprowadzaniu promocji. Administrator promocji korzysta z serwisu Facebook do administrowania promocją na własną odpowiedzialność.
Czy warto organizować konkursy na Facebooku?
Konkurs na Facebooku to doskonały pomysł na promocję marki. Tego typu zabawa może pomóc Ci pozyskać nowych klientów, zbudować rozpoznawalność marki, a także dostarczyć rozrywki Twoim obserwatorom. Konkursy pozwalają także zwiększyć zasięg postów i zwiększyć zaangażowanie odbiorców. Ludzie uwielbiają brać udział w konkursach. Przewidziana nagroda nie musi być szczególnie wyjątkowa, ważne jest to, że ktoś będzie mógł poczuć się zwycięzcą. Jeśli chcesz stworzyć konkurs na Facebooku, koniecznie pamiętaj, aby był on legalny. Stwórz regulamin konkursu i zachęć swoich odbiorców do zabawy!
Legalny konkurs na Facebooku – działaj!
Zorganizowanie konkursu na Facebooku nie jest tak proste, jak się wydaje, ponieważ w bardzo łatwy sposób można złamać regulamin lub prawo. Organizując konkurs, musisz przyłożyć bardzo dużą wagę do stworzenia rzeczowego regulaminu, który będzie zawierał wszystkie niezbędne elementy. Mimo trudności, jakie można napotkać przy organizacji konkursu, warto stworzyć taką zabawę dla swoich odbiorców. Konkursy niosą wiele korzyści dla firm, które w późniejszym czasie mogą przekładać się na większe zyski. Wiedząc, jak należycie stworzyć regulamin do konkursu na Facebooku, możesz bez większych problemów zwiększyć konwersje Twojej firmy!