Jakie cechy powinien posiadać dobry copywriter? Czy każdy może zostać copywriterem? Warto wspomnieć, że posiadanie jednej lub dwóch cech z tego zestawienia nic nie zmieni. Samo „lekkie pióro” czy znajomość zasad i konstrukcji tekstów nie uczyni z nikogo świetnego copywritera. Poniższe zestawienie 11. cech pozwoli na przybliżenie tego zawodu i pokazanie zdolności, którymi powinien dysponować profesjonalny copywriter.
[opracowanie własne]
Umiejętność wyszukiwania informacji
Kluczem do napisania wysokojakościowego tekstu jest odpowiedni research. Dobry copywriter nie opiera się na jednym pozyskanym źródle. Szuka informacji i wskazówek w wielu (najlepiej różnorodnych) miejscach. Musi wiedzieć gdzie możliwe jest znalezienie rzetelnych, a przede wszystkim prawdziwych informacji. Przecież, pomimo wielu wartościowych treści, Internet zawiera nieskończoną ilość nieprawdziwych i mylących zawartości. Dobry copywriter musi być również dociekliwy. A co jeśli istotne wskazówki znajdują się w nieoczywistych miejscach?
Umiejętność pisania pod SEO
Zasady pozycjonowania w zawodzie copywritera są niezwykle ważne. Nawet najwybitniejszy tekst nie zostanie zauważony bez odpowiedniej pozycji w wyszukiwarce. Jak wielu ludzi zagląda na drugie lub trzecie strony wyszukiwarek? Reszta może zawalczyć o tytuł „zapomnianych”. Niezbędna więc jest znajomość zasad SEO. Dobry copywriter wie, że istotne są tu trzy aspekty: naturalne wprowadzenie frazy kluczowej, umiejętne operowanie słownictwem oraz przekazanie informacji tak, aby była zrozumiała dla grupy docelowej z jednoczesnym wspomaganiem promowania strony. Warto też, przed rozpoczęciem zmagań z tekstem, poszukać najpierw informacji o pozycjonowaniu i dowiedzieć się, w jaki sposób funkcjonują wyszukiwarki (a może ludzie?).
Znajomość mechanizmów psychologicznych
Dobry copywriter wie, że tak naprawdę nie pisze dla robotów i wyszukiwarek, tylko dla ludzi. Tekst, oprócz zasad SEO, musi oddziaływać na emocje, potrzeby i chęci poszukiwaczy. Potencjalny klient – czytając tekst – ma mieć wrażenie, że został on napisany specjalnie dla niego. W tej umiejętności zawiera się również świadomość celu danego tekstu. Należy wiedzieć jakie przeznaczenie ma dany opis czy artykuł. Nic nie da napisanie wyśmienicie poetyckiego artykułu, jeśli nie znajdą się w nim, łatwe do zauważenia i zrozumienia, podstawowe informacje.
Dowiedz się więcej: Materiały reklamowe dla firm – jakie materiały można zlecić drukarni internetowej?
Kreatywność
Niekiedy copywriter musi napisać cztery różne teksty na podobny lub ten sam temat. Istotna w tej sytuacji jest kreatywność. Różniące się spojrzenia na tę samą tematykę to podstawa pracy w copywritingu. Spokojnie, według opinii niektórych psychologów, kreatywność można wypracować. Potrzebna jest tylko rzetelność i wytrwałość. Są to również mile widziane cechy, które powinien posiadać dobry copywriter.
Znajomość marketingu
Znajomość zasad SEO odnosi się w pewnym sensie do znajomości – szeroko pojmowanego – marketingu. Ceniący się copywriter powinien wiedzieć „co w trawie piszczy”. Wiedza na temat technik sprzedażowych, skuteczności sprzedaży i zasad marketingowych jest tutaj niezbędna.
„Lekkie pióro”
Zawód copywritera można porównać do czarodzieja bądź magika. Niekiedy mówi się, że autor wyczarowuje swój tekst za pomocą ruchu rąk na klawiaturze. Umiejętność sprawnego i szybkiego pisania, czyli tak zwanego “lekkiego pióra” jest istotna w zawodzie copywritera. Tekstów do wyczarowania jest naprawdę dużo…
Dowiedz się więcej: Jakie funkcje oferują Mapy Google? Sprawdź nasz przewodnik!
Dobra komunikacja
W całym procesie tworzenia tekstu kontakt z klientem jest podstawą dla prawidłowego wykonania zlecenia, które może być początkiem długofalowej współpracy. Dobry copywriter najpierw zbiera odpowiednie wymogi i informacje (najczęściej w postaci briefu). Kontakt ze zleceniodawcą to między innymi: słuchanie i analiza potrzeb klienta oraz niepopełnianie tych samych błędów. Odbywa się zarówno w procesie tworzenia, jak i podczas dokonywania poprawek. Dobra komunikacja jest więc kluczowa.
Wiedza z zakresu obsługi CMS
Praca copywritera nie kończy się na napisaniu i opublikowaniu danej treści. Od profesjonalnych twórców wymaga się „pielęgnowania” tekstu nawet po jego udostępnieniu. Należy dbać o optymalizację. Znajomość systemów takich jak WordPress jest niezbędna do prawidłowego zarządzania treścią.
Poprawność językowa
O znajomości zasad ortografii i poprawności językowej chyba nie trzeba wspominać. Każdy popełnia błędy i niedociągnięcia, jednak w zawodzie copywritera kluczowym jest jak najczęstsze ich unikanie. Dobry twórca powinien swobodnie poruszać się wśród polskich zasad językowych. Zdecydowanie nie ma tu miejsca na podstawowe błędy…
Przeczytaj również: może być dla Ciebie interesujące: Jakie stories interesują fanów Twojej firmy?
Znajomość zasad i konstrukcji tekstów
Każdy rodzaj tekstu ma swoje indywidualne wymagania i zasady. Prezentacja produktu powinna być hasłowa i przede wszystkim skuteczna. Dobry artykuł powinien posiadać chwytliwy tytuł, wprowadzający treściwy lead i jasno przedstawioną treść. Rzetelny copywriter powinien nie tylko znać i odróżniać te typy, ale również swobodnie się po nich poruszać. Bynajmniej nie wolno przy tym zapominać o – wspomnianej wcześniej – kreatywności.
Znajomość branży, dla której się pisze
Dobry copywriter nie może jedynie wiedzieć, jak i do kogo pisać. Nienaganna znajomość branży, dla której tworzy teksty to również istotny punkt. Należy znać typ i sposób funkcjonowanie branży, jej mechanizmy, mocne oraz słabe strony. Swobodne poruszanie się twórcy zarówno po tematyce, jak i branży zleceniodawcy pozwoli na bardziej skuteczne dotarcie do klientów.
Jakie cechy powinien posiadać dobry copywriter? Widzisz się w tym?
Początki w zawodzie copywritera mogą wydawać się trudne i problematyczne. Z reguły ten „prosty” zawód wymaga pozyskania wielu umiejętności, bez których nie jest możliwe tworzenie profesjonalnych treści. Jednak w Internecie istnieje wiele instruktaży, poradników i wskazówek przybliżających tę specjalizację. Pomocna w tym aspekcie okaże się zdolność wyszukiwania informacji i ich kategoryzowania. Pierwszą cechę powyższego zestawienia można uznać za odhaczoną…