Media społecznościowe pełnią wiele funkcji w naszym codziennym życiu. Pozwalają nam budować nowe znajomości, dostarczają dawkę rozrywki. Coraz częściej są też wykorzystane jako kanał sprzedaży. Ta forma zyskała nawet swoją nazwę – social commerce. Przewiduje się, że z roku na rok będzie zyskiwała na popularności, więc warto zagłębić się w ten temat. Dlatego w niniejszym artykule przedstawimy Ci, czym jest social commerce i jak możesz go wykorzystać w swojej firmie.
Social commerce – czym właściwie jest?
Social commerce to nic innego jak kupowanie lub sprzedawanie produktów za pomocą mediów społecznościowych. Transakcję finalizuje się bez konieczności wychodzenia z danej platformy. Określenie to opisuje również wpływ social mediów na decyzje zakupowe konsumentów. Działania social commerce są szerokie i obejmują wiele aspektów. Począwszy od budowania świadomości marki, content marketingu, tworzenie więzi z konsumentem, aż po kampanie reklamowe i sprzedaż produktów za pośrednictwem social mediów takich jak: Facebook, Instagram, TikTok i YouTube.
Sprzedawać możesz swoje produkty, jak i promować produkty innych poprzez programy partnerskie.
Co można sprzedawać poprzez social media?
- 1. Produkty i usługi firmy.
- 2. Produkty i usługi partnerów biznesowych.
- 3. E-booki i kursy.
- 4. Produkty z drukowanego materiału promocyjnego.
- 5. Przedmioty związane z hobby.
- 6. Prezenty i gadżety.
- 7. Usługi takie jak projektowanie grafiki, copywriting, tworzenie stron internetowych, usługi marketingowe itp.
- 8. Ubrania i akcesoria.
- 9. Sprzęt sportowy.
- 10. Artykuły spożywcze.
Kto może pracować w social commerce
Social commerce zajmuje się social media manager. Jest to osoba kompleksowo odpowiadająca za działania marketingowe dla danej marki. Osoby pracujące w social commerce oprócz managerów mogą obejmować, specjalistów zarządzania treścią, zarządzania społecznościami, analizy danych, programowania i wielu innych. Konieczne jest, aby osoba pracująca w social commerce miała wiedzę na temat platform społecznościowych, znajomość strategii marketingowych i zdolność do monitorowania i rozwijania społeczności.
Jeśli ciekawi Cię ten temat, to tutaj mamy drugi artykuł o podobnej tematyce: Social media dla biura księgowego. Zainwestuj w marketing online!
Media społecznościowe – statystyki
Dlaczego warto korzystać z social media oraz social commerce? Bo portale społecznościowe mają ogromny potencjał! W Polsce z najpopularniejszego medium, jakim jest Facebook korzysta niemal 17 milionów użytkowników. 72% z nich przyznaje, że spędza w social mediach ponad godzinę dziennie, a 22% przegląda je przez 3 godziny dziennie. Czas ten z roku na rok się wydłuża i nic nie wskazuje na to, że coś miałoby się w tym zakresie zmienić. 39% internautów korzysta z możliwości dokonywania transakcji poprzez social media i z roku na rok te statystyki się poprawiają. Jak widzisz, media społecznościowe mają naprawdę wielki potencjał. Budując pozytywny wizerunek i publikując odpowiednie treści jesteś w stanie wiele zyskać i rozwinąć swoją firmę.
Zalety wynikające z korzystania z social commerce
Social commerce posiada wiele zalet. Zarówno dla kupujących, jak i sprzedających. Przede wszystkim – skrócenie czasu procesu zakupowego. Klienci zwykle dokonują zakupów w mediach społecznościowych pod wpływem emocji. Gdyby musieli wejść na stronę i tam dopełnić transakcję, mają więcej czasu na to, aby przemyśleć swój wybór i zrezygnować z zakupu. Sprzedając za pośrednictwem serwisów zmniejszamy szansę na taki obrót spraw.
Jeśli ciekawi Cię ten artykuł to tutaj mamy inną publikację w tej tematyce: Social media – definicja, przykłady, słownik pojęć i strategie
Dopasowanie na podstawie zainteresowań
Serwisy społecznościowe mają niezwykle trafione algorytmy. Dzięki nim konsumentom wyświetlają się produkty, które pasują do ich zainteresowań i pasji. Na popularności zyskuje również sprzedaż za pomocą transmisji live, które bardzo angażują widzów i stają się dla nich sposobem na spędzanie wolnego czasu.
Jeśli ciekawi Cię ten temat, to tutaj mamy drugi artykuł o podobnej tematyce: Social media w branży finansowej | Skuteczne strategie reklamowe dla usług finansowych
Precyzyjne dotarcie do grupy docelowej
Firmy, które zdecydują się na tę formę sprzedaży swoich produktów mogą korzystać z wielu udogodnień. Social media oferują precyzyjne dotarcie do wielu osób z grupy docelowej za stosunkowo niskie koszta. W porównaniu do tego, jakich nakładów finansów potrzeba, aby wyświetlić reklamę w tradycyjnych kanałach komunikacji. Stwarza to też możliwość niemal nieograniczonego remarketingu. Ponadto decydując się na skorzystanie z mediów społecznościowych jako narzędzia do sprzedaży nie musimy inwestować w sklep internetowy.
Czy warto skorzystać z social commerce?
Zdecydowanie warto! Decydując się na sprzedaż produktów przy pomocy social mediów mamy możliwość wzniesienia naszej firmy na wyższy poziom. Serwisy społecznościowe oferują sprzedawcom wiele udogodnień, które mogą przełożyć się na wyższe zyski i rozwój firmy. Najważniejszym aspektem jest to, że docieramy do grupy odbiorców, która jest naprawdę zainteresowana naszymi produktami. Dzięki temu, że robienie zakupów jest szybkie i wygodne, zwiększa się również szansa na dokonanie zakupu. Koszty, które ponosi przedsiębiorca nie są tak duże, jak podczas korzystania z tradycyjnych form przekazu lub konieczności zbudowania i promocji sklepu internetowego.
Chcesz spróbować swoich sił w social commerce, ale nie wiesz, jak się za to zabrać? Nie martw się! Odezwij się do nas, a my pokażemy Ci jak łatwe jest sprzedawanie za pośrednictwem mediów społecznościowych. Działamy na terenie całej Polski!