fbpx

Marketing szeptany | Co to jest i na czym polega?

23 listopada, 2022
Marketing szeptany. Co to jest i na czym polega?

Marketing szeptany – czym jest i na czym polega? Si┼éa plotki ma niezwyk┼é─ů moc i pewnie przekona┼é si─Ö o tym ka┼╝dy. Szybko┼Ť─ç, z jak─ů si─Ö rozchodz─ů robi z nich niemal doskona┼éy no┼Ťnik informacji. Jedynym ich mankamentem jest to, ┼╝e nie zawsze informacje, kt├│re nios─ů s─ů prawdziwe. Jednak czasami warto zastosowa─ç si─Ö do zdania „niewa┼╝ne co m├│wi─ů, wa┼╝ne by m├│wili”. Na tym cz─Ö┼Ťciowo opiera si─Ö marketing szeptany, z kt├│rego coraz cz─Ö┼Ťciej korzystaj─ů przedsi─Öbiorcy i osoby zajmuj─ůce si─Ö marketingiem. Czym on w┼éa┼Ťciwie jest i jak mo┼╝e pom├│c Twojej firmie? O tym przeczytasz w dzisiejszym wpisie!

Na czym polega marketing szeptany?

Marketing szeptany nazywany r├│wnie┼╝ buzz marketingiem to coraz popularniejsza forma marketingu. Jak sama nazwa wskazuje, opiera si─Ö on na „szeptaniu” potencjalnym konsumentom o firmie lub oferuj─ůcych przez ni─ů produktach i us┼éugach. W celu wywo┼éania niewymuszonych i naturalnych rozm├│w o marce. Dzi─Öki niemu konsumenci mog─ů si─Ö dzieli─ç swoimi przemy┼Ťleniami w spos├│b spontaniczny i niezale┼╝ny. Nikt nie czuje si─Ö przymuszony do polecania i reklamowania danego produktu lub us┼éugi. Dyskusja o korzy┼Ťciach dotycz─ůcych produktu mo┼╝e sprawi─ç, ┼╝e pozyskamy kolejnych klient├│w.

Na czym polega marketing szeptany

Jak pokazuj─ů badania si┼éa rekomendacji drugiego cz┼éowieka jest ogromna. Znacznie bardziej ufamy opiniom os├│b, kt├│re mia┼éy okazj─Ö przetestowa─ç produkt ni┼╝ reklamom. Dziewi─Ö─ç na dziesi─Ö─ç konsument├│w podczas wybierania marki lub us┼éugi zwraca uwag─Ö na to, jakie opinie zyska┼é. Natomiast tylko 14% zwraca uwag─Ö na reklam─Ö.

Rodzaje marketingu szeptanego

Mo┼╝na wyr├│┼╝ni─ç kilka form marketingu szeptanego. Oto najpopularniejsze z nich:

  • Casual marketing – dzia┼éania polegaj─ůce na na edukowaniu odbiorc├│w w jakim┼Ť zakresie oraz jednoczesne wsparcie dla g┼é├│wnego produktu, kt├│ry jest reklamowany;
  • Product seeding – polega na udost─Öpnieniu produkt├│w liderom opinii w sieci, kt├│rzy poprzez recenzj─Ö produktu np. w formie wideo, sprawi─ů, ┼╝e konsumenci b─Öd─ů chcieli go posiada─ç; 
  • Community marketing – to promowanie produkt├│w firmy poprzez zaanga┼╝owanie si─Ö w dyskusj─Ö na forach internetowych lub grupach spo┼éeczno┼Ťciowych;
  • Trendsetting – w tym rodzaju marketingu szeptanego najcz─Ö┼Ťciej anga┼╝uje si─Ö wp┼éywowe osoby, kt├│re konsumenci powa┼╝aj─ů i chc─ů na┼Ťladowa─ç. Ich zadaniem jest wykreowanie nowej mody na dany produkt lub mark─Ö;
  • Brand blogging – polega na reklamowaniu produktu poprzez wykorzystanie strefy blogowej;
  • Cause marketing – ma na celu umocnienie autorytetu marki i jednoczesne wspieranie wa┼╝nych kwestii spo┼éecznych;
  • Evangelist marketing – to wykreowanie grupy konsument├│w tzw. ewangelist├│w danej marki. To osoby, kt├│re mocno si─Ö uto┼╝samiaj─ů z warto┼Ťciami marki i chc─ů j─ů promowa─ç. Przyk┼éadem mo┼╝e by─ç marka Harley Davidson, kt├│ra swoich klient├│w okre┼Ťla mianem harleyowc├│w i organizuje dla nich wiele wydarze┼ä, aby umacnia─ç ich to┼╝samo┼Ť─ç;
  • Marketing wirusowy – to buzz marketing, kt├│ry wykorzystuje tre┼Ťci ch─Ötnie udost─Öpniane przez u┼╝ytkownik├│w np. mem├│w, gif├│w. Tre┼Ť─ç ma dostarcza─ç pozytywne odczucia i nie posiada─ç znamion reklamy.
Opinie. Rodzaj marketingu szeptanego

Marketing szeptany – korzy┼Ťci

Buzz marketing umo┼╝liwia skuteczne budowanie pozytywnego wizerunku firmy. Wykorzystuj─ůc go mo┼╝emy szybko dotrze─ç do wielu potencjalnych konsument├│w, a wymaga od nas stosunkowo niewielkiego nak┼éadu pracy. Wystarczy kompetentny kilkuosobowy zesp├│┼é, kt├│ry posiada konta w social mediach oraz potrafi wykorzysta─ç popularne fora internetowe. Co wa┼╝ne, dost─Öp do tych kana┼é├│w jest ca┼ékowicie darmowy, wi─Öc nie generuje koszt├│w dla przedsi─Öbiorcy. D┼éugofalowe dzia┼éania na portalach spo┼éeczno┼Ťciowych pozwalaj─ů zwi─Ökszy─ç ruch na stronie internetowej firmy, a tak┼╝e mog─ů bezpo┼Ťrednio prze┼éo┼╝y─ç si─Ö na zysk finansowy. Du┼╝ym atutem tego rodzaju marketingu jest to, ┼╝e mo┼╝emy za jego pomoc─ů promowa─ç niemal┼╝e ka┼╝dy produkt, ale tak┼╝e us┼éug─Ö czy wydarzenie.

Mo┼╝esz promowa─ç zar├│wno swoje produkty, jak i liczy─ç na prowizj─Ö za sprzeda┼╝ w programach lojalno┼Ťciowych.

Korzy┼Ťci marketingu szeptanego

Nieudolnie prowadzony buzz marketing – tego unikaj!

Internauci s─ů bardzo czuli na ob┼éud─Ö. Niemal jakby mieli wbudowany wykrywacz k┼éamstw. Z ┼éatwo┼Ťci─ů wychwytuj─ů, kiedy kto┼Ť pod przykrywk─ů pr├│buje zareklamowa─ç dany produkt. Dlatego przed dodaniem konkretnych informacji na serwisy spo┼éeczno┼Ťciowe najpierw zastan├│w si─Ö, czy s─ů one wiarygodnie napisane. Publikowane tre┼Ťci reklamowe powinny by─ç neutralne lub umiarkowanie pozytywne. Pisanie o produktach w samych superlatywach wzbudza podejrzenie i niech─Ö─ç do kontynuowania dyskusji.

Czego nie robi─ç w marketingu szeptanym

W marketingu szeptanym bardzo istotne jest, aby unika─ç natarczywego namawiania konsument├│w do kupna. Zach─Öcaj─ůc do dyskusji staraj si─Ö pisa─ç kr├│tkie zdania i nigdy nie publikuj dwukrotnie tej samej tre┼Ťci na temat produkt├│w. Odbiorcy sprawnie wychwytuj─ů takie niuanse w mediach spo┼éeczno┼Ťciowych i trac─ů zaufanie do marki.

A wi─Öc czy warto korzysta─ç z marketingu szeptanego?

Oczywi┼Ťcie! Jego zakres jest bardzo szeroki, wi─Öc znajduje zastosowanie niemal w ka┼╝dej firmie. Dodatkowo marketing szeptany mo┼╝e pom├│c Ci zdoby─ç wi─Öksze zainteresowanie w┼Ťr├│d odbiorc├│w, co bezpo┼Ťrednio przek┼éada si─Ö na finanse. Nale┼╝y jednak pami─Öta─ç, ┼╝e nieumiej─Ötnie prowadzony whisper marketing mo┼╝e odbi─ç si─Ö na wizerunku marki. Dlatego przed wprowadzeniem go w ┼╝ycie przeanalizuj dok┼éadnie tre┼Ť─ç swojego komentarza.

Potrzebujesz wsparcia agencji reklamowej w prowadzeniu swojego marketingu? Napisz do nas!
_
Sprawd┼║ r├│wnie┼╝:
Darmowe reklamy w sieci! Poznaj sposoby na reklamy za 0 zł

Najnowsze posty na stronie

Rola grafiki w social mediach | Sprawdzamy!

Rola grafiki w social mediach | Sprawdzamy!

Czy wiesz, dlaczego pewne tre┼Ťci w mediach spo┼éeczno┼Ťciowych przyci─ůgaj─ů uwag─Ö i pozostaj─ů w pami─Öci u┼╝ytkownik├│w, podczas gdy inne po prostu znikaj─ů w nat┼éoku informacji? Odpowied┼║ le┼╝y w tym, jaka jest rola grafiki w social mediach. W tym artykule poruszymy temat,...

Nakładka na zdjęcie profilowe na Facebooku dla firm. Czy warto?

Nakładka na zdjęcie profilowe na Facebooku dla firm. Czy warto?

Nak┼éadka na zdj─Öcie profilowe na Facebooku dla firm - czy to potrzebne? Mo┼╝liwe, ┼╝e zastanawiasz si─Ö nad t─ů kwesti─ů, gdy pr├│bujesz znale┼║─ç odpowiedni─ů strategi─Ö dla swojej firmy na Facebooku. Tw├│j obraz w social mediach to kluczowy element budowania rozpoznawalno┼Ťci...

Social media dla biur rachunkowych | Reklama biura rachunkowego w Internecie

Social media dla biur rachunkowych | Reklama biura rachunkowego w Internecie

W dzisiejszym dynamicznym ┼Ťwiecie obecno┼Ť─ç w social mediach staje si─Ö nieodzownym elementem strategii marketingowych dla biur rachunkowych. W artykule tym przyjrzymy si─Ö, dlaczego obecno┼Ť─ç w mediach spo┼éeczno┼Ťciowych jest bardzo istotna dla sukcesu biur rachunkowych....

Chatbot na Messengerze. Jak działa i jak go ustawić?

Chatbot na Messengerze. Jak działa i jak go ustawić?

Zastanawia┼ée┼Ť si─Ö kiedy┼Ť, jak to jest, ┼╝e strona Twojej ulubionej firmy zawsze jest gotowa na odpowiedzi na Twoje pytania, nawet o 3 nad ranem? Czy zastanawia┼ée┼Ť si─Ö, jakie mechanizmy dzia┼éaj─ů za kulisami, ┼╝eby zapewni─ç Ci szybk─ů i skuteczn─ů obs┼éug─Ö klienta? No c├│┼╝,...

Napisz do nas
Rozwiniemy Tw├│j Biznes

Je┼Ťli masz jakiekolwiek pytania na temat tego jak mo┼╝emy Ci pom├│c z ch─Öci─ů odpowiemy! Dane kontaktowe znajdziesz poni┼╝ej.

+48 730 061 041
biuro@riseupagencja.pl

ul.Parkowa 46/16
71-634 Szczecin