fbpx

Marketing szeptany | Co to jest i na czym polega?

23 listopada, 2022
Marketing szeptany. Co to jest i na czym polega?

Marketing szeptany – czym jest i na czym polega? Siła plotki ma niezwykłą moc i pewnie przekonał się o tym każdy. Szybkość, z jaką się rozchodzą robi z nich niemal doskonały nośnik informacji. Jedynym ich mankamentem jest to, że nie zawsze informacje, które niosą są prawdziwe. Jednak czasami warto zastosować się do zdania „nieważne co mówią, ważne by mówili”. Na tym częściowo opiera się marketing szeptany, z którego coraz częściej korzystają przedsiębiorcy i osoby zajmujące się marketingiem. Czym on właściwie jest i jak może pomóc Twojej firmie? O tym przeczytasz w dzisiejszym wpisie!

Na czym polega marketing szeptany?

Marketing szeptany nazywany również buzz marketingiem to coraz popularniejsza forma marketingu. Jak sama nazwa wskazuje, opiera się on na „szeptaniu” potencjalnym konsumentom o firmie lub oferujących przez nią produktach i usługach. W celu wywołania niewymuszonych i naturalnych rozmów o marce. Dzięki niemu konsumenci mogą się dzielić swoimi przemyśleniami w sposób spontaniczny i niezależny. Nikt nie czuje się przymuszony do polecania i reklamowania danego produktu lub usługi. Dyskusja o korzyściach dotyczących produktu może sprawić, że pozyskamy kolejnych klientów.

Na czym polega marketing szeptany

Jak pokazują badania siła rekomendacji drugiego człowieka jest ogromna. Znacznie bardziej ufamy opiniom osób, które miały okazję przetestować produkt niż reklamom. Dziewięć na dziesięć konsumentów podczas wybierania marki lub usługi zwraca uwagę na to, jakie opinie zyskał. Natomiast tylko 14% zwraca uwagę na reklamę.

Rodzaje marketingu szeptanego

Można wyróżnić kilka form marketingu szeptanego. Oto najpopularniejsze z nich:

  • Casual marketing – działania polegające na na edukowaniu odbiorców w jakimś zakresie oraz jednoczesne wsparcie dla głównego produktu, który jest reklamowany;
  • Product seeding – polega na udostępnieniu produktów liderom opinii w sieci, którzy poprzez recenzję produktu np. w formie wideo, sprawią, że konsumenci będą chcieli go posiadać; 
  • Community marketing – to promowanie produktów firmy poprzez zaangażowanie się w dyskusję na forach internetowych lub grupach społecznościowych;
  • Trendsetting – w tym rodzaju marketingu szeptanego najczęściej angażuje się wpływowe osoby, które konsumenci poważają i chcą naśladować. Ich zadaniem jest wykreowanie nowej mody na dany produkt lub markę;
  • Brand blogging – polega na reklamowaniu produktu poprzez wykorzystanie strefy blogowej;
  • Cause marketing – ma na celu umocnienie autorytetu marki i jednoczesne wspieranie ważnych kwestii społecznych;
  • Evangelist marketing – to wykreowanie grupy konsumentów tzw. ewangelistów danej marki. To osoby, które mocno się utożsamiają z wartościami marki i chcą ją promować. Przykładem może być marka Harley Davidson, która swoich klientów określa mianem harleyowców i organizuje dla nich wiele wydarzeń, aby umacniać ich tożsamość;
  • Marketing wirusowy – to buzz marketing, który wykorzystuje treści chętnie udostępniane przez użytkowników np. memów, gifów. Treść ma dostarczać pozytywne odczucia i nie posiadać znamion reklamy.
Opinie. Rodzaj marketingu szeptanego

Marketing szeptany – korzyści

Buzz marketing umożliwia skuteczne budowanie pozytywnego wizerunku firmy. Wykorzystując go możemy szybko dotrzeć do wielu potencjalnych konsumentów, a wymaga od nas stosunkowo niewielkiego nakładu pracy. Wystarczy kompetentny kilkuosobowy zespół, który posiada konta w social mediach oraz potrafi wykorzystać popularne fora internetowe. Co ważne, dostęp do tych kanałów jest całkowicie darmowy, więc nie generuje kosztów dla przedsiębiorcy. Długofalowe działania na portalach społecznościowych pozwalają zwiększyć ruch na stronie internetowej firmy, a także mogą bezpośrednio przełożyć się na zysk finansowy. Dużym atutem tego rodzaju marketingu jest to, że możemy za jego pomocą promować niemalże każdy produkt, ale także usługę czy wydarzenie.

Możesz promować zarówno swoje produkty, jak i liczyć na prowizję za sprzedaż w programach lojalnościowych.

Korzyści marketingu szeptanego

Nieudolnie prowadzony buzz marketing – tego unikaj!

Internauci są bardzo czuli na obłudę. Niemal jakby mieli wbudowany wykrywacz kłamstw. Z łatwością wychwytują, kiedy ktoś pod przykrywką próbuje zareklamować dany produkt. Dlatego przed dodaniem konkretnych informacji na serwisy społecznościowe najpierw zastanów się, czy są one wiarygodnie napisane. Publikowane treści reklamowe powinny być neutralne lub umiarkowanie pozytywne. Pisanie o produktach w samych superlatywach wzbudza podejrzenie i niechęć do kontynuowania dyskusji.

Czego nie robić w marketingu szeptanym

W marketingu szeptanym bardzo istotne jest, aby unikać natarczywego namawiania konsumentów do kupna. Zachęcając do dyskusji staraj się pisać krótkie zdania i nigdy nie publikuj dwukrotnie tej samej treści na temat produktów. Odbiorcy sprawnie wychwytują takie niuanse w mediach społecznościowych i tracą zaufanie do marki.

A więc czy warto korzystać z marketingu szeptanego?

Oczywiście! Jego zakres jest bardzo szeroki, więc znajduje zastosowanie niemal w każdej firmie. Dodatkowo marketing szeptany może pomóc Ci zdobyć większe zainteresowanie wśród odbiorców, co bezpośrednio przekłada się na finanse. Należy jednak pamiętać, że nieumiejętnie prowadzony whisper marketing może odbić się na wizerunku marki. Dlatego przed wprowadzeniem go w życie przeanalizuj dokładnie treść swojego komentarza.

Potrzebujesz wsparcia agencji reklamowej w prowadzeniu swojego marketingu? Napisz do nas!
_
Sprawdź również:
Darmowe reklamy w sieci! Poznaj sposoby na reklamy za 0 zł

Najnowsze posty na stronie

Rola grafiki w social mediach | Sprawdzamy!

Rola grafiki w social mediach | Sprawdzamy!

Czy wiesz, dlaczego pewne treści w mediach społecznościowych przyciągają uwagę i pozostają w pamięci użytkowników, podczas gdy inne po prostu znikają w natłoku informacji? Odpowiedź leży w tym, jaka jest rola grafiki w social mediach. W tym artykule poruszymy temat,...

Nakładka na zdjęcie profilowe na Facebooku dla firm. Czy warto?

Nakładka na zdjęcie profilowe na Facebooku dla firm. Czy warto?

Nakładka na zdjęcie profilowe na Facebooku dla firm - czy to potrzebne? Możliwe, że zastanawiasz się nad tą kwestią, gdy próbujesz znaleźć odpowiednią strategię dla swojej firmy na Facebooku. Twój obraz w social mediach to kluczowy element budowania rozpoznawalności...

Chatbot na Messengerze. Jak działa i jak go ustawić?

Chatbot na Messengerze. Jak działa i jak go ustawić?

Zastanawiałeś się kiedyś, jak to jest, że strona Twojej ulubionej firmy zawsze jest gotowa na odpowiedzi na Twoje pytania, nawet o 3 nad ranem? Czy zastanawiałeś się, jakie mechanizmy działają za kulisami, żeby zapewnić Ci szybką i skuteczną obsługę klienta? No cóż,...

Napisz do nas
Rozwiniemy Twój Biznes

Jeśli masz jakiekolwiek pytania na temat tego jak możemy Ci pomóc z chęcią odpowiemy! Dane kontaktowe znajdziesz poniżej.

+48 730 061 041
biuro@riseupagencja.pl

ul.Parkowa 46/16
71-634 Szczecin