Jaka jest cena za pojedynczy post na Facebooku? Dla osób posiadających jedynie powierzchowną wiedzę na temat marketingu i działalności w internecie pytanie to wydawać się może niezrozumiałe, a wręcz kontrowersyjne. Co to za filozofia napisać posta na Facebooka? Dla dobrze zorientowanych przedsiębiorców, którzy postrzegają social media jako ważne narzędzie reklamy i promocji, sprawa ta będzie jawiła się już nieco inaczej. Prowadzenie fanpage’a na Facebooku jest czasochłonne i wymaga dużej kreatywności, znajomości popularnych trendów i strategii oraz innowacyjności.
Jak wskazuje raport GlobalWebIndex, aż 55% użytkowników Internetu to osoby wykorzystujące social media do wyszukiwania produktów, usług i kluczowych informacji o marce. Jest to dowód na to, że warto oddać się w ręce profesjonalistów. Jak należycie wycenić taką usługę? Poznaj czynniki, na które powinieneś zwrócić uwagę przy ustalaniu ceny za post na Facebooka Twojej firmy!
Co składa się na cenę profesjonalnego prowadzenia fanpage’a?
Całkowity koszt takiej usługi to zwykle suma dwóch czynników: obsługi i budżetu reklamowego. Nieważne, czy współpracujesz z agencją interaktywną, czy korzystasz z pomocy freelancera. Pakiet korzyści, które zyskujesz, powinien być proporcjonalny do ceny. Składa się na nie m.in. oszczędność Twojego czasu, przedstawienie profesjonalnej strategii, zoptymalizowanie platformy pod potrzeby Twojej marki, zapewnienie nowych klientów i przewagi nad konkurencją. Efekty będą dla Ciebie widoczne w cyklicznych raportach, dzięki którym dowiesz się, jak Twój fanpage się rozwija i jakie przynosi korzyści. Jakie jeszcze inne czynniki bierze się pod uwagę?
Rodzaj branży
Logiczne jest, że prowadzenie fanpage’a małego lokalnego przedsiębiorstwa będzie wymagało mniejszych nakładów pracy niż zaplanowanie i wdrażanie strategii marketingowej dla międzynarodowej korporacji o dużej i różnorodnej grupie docelowej oraz wysokiej konkurencji. Skala naszego biznesu powinna przekładać się na skalę naszego fanpage’a, a co za tym idzie, na wycenę naszej usługi.
Skala działalności a cena
Działasz lokalnie czy na większą skalę? Twój biznes opiera się na relacji B2B czy B2C? Twoim celem jest osiągnięcie jak największej liczby polubień i zwiększenie rozpoznawalności czy zachęcanie do zgłębiania wiedzy na temat Twojej firmy? Prowadzisz sprzedaż również stacjonarnie czy tylko online? To pytania, które powinieneś sobie zadać, zastanawiając się nad ewentualną wyceną postów na Facebooku. W przypadku mniejszej działalności lokalnej kwota wyjściowa powinna zaczynać się w granicach 500 zł za pojedynczą kampanię, co pozwoli uzyskać do kilkuset polubień. Większe kampanie branż takich jak kosmetyczna czy odzieżowa to już ceny od 1000 zł w górę.
Wielkość fanpage’a i ilość publikacji
Wielkość fanpage’a Twojej firmy, czyli ilość osób zainteresowanych jej działalnością, śledzących profil i udzielających się na forum, znacznie wpływa na poziom pracy i zaangażowania potrzebny do zarządzania nim. Administrowanie fanpagem, który dziennie otrzymuje tysiące polubień i komentarzy jest zwyczajnie bardziej czasochłonne. Pamiętaj, że wymaga to również zwiększenia częstotliwości publikowania treści. W niektórych sytuacjach potrzebne może być nawet zatrudnienie dodatkowej liczby osób.
Typ prowadzonej kampanii
W zależności od tego, jaki jest charakter Twojej firmy, grono odbiorców oraz główny cel prowadzenia jej fanpage’a, sposób prowadzenia kampanii reklamowej na Facebooku będzie się nieco różnił. Każda dodatkowa usługa np. infografiki, rolki, filmy, animacje, a także prowadzenie sklepu na Facebooku, będą wiązały się z dodatkowymi kosztami.
Sprawdź również: Od czego zależy cena za prowadzenie social media?
Stawka u freelancera a profesjonalna agencja
Czyją ofertę wybrać? Korzystanie z pomocy freelancera z pewnością sprawdzi się bardziej w przypadku niewielkich fanpage’ów, poniżej 100 tys. obserwujących. Wiąże się to oczywiście z wymaganym nakładem pracy, ale i też kwestiami logistycznymi. Obecne standardy wymagają, żeby profile na social mediach monitorowane były praktycznie przez całą dobę, co możliwe będzie przy zatrudnieniu przynajmniej dwóch osób. Niemniej jednak, w przypadku mniejszych przedsiębiorstw zatrudnienie freelancera może zwyczajnie bardziej się opłacać.
Ceny za 1000 znaków ze spacjami wynoszą średnio od 14 do 60 zł. W podobnym przedziale mieszczą się stawki godzinowe. Przykładowo, prowadzenie fanpage’a miejskiej restauracji to nakład nie więcej niż 20 h miesięcznie. Kwota powinna mieścić się w przedziale 500-600 zł.
Sprawdź również: Jakie są koszty prowadzenia fanpage na Facebooku?
Jak to robią agencje social media?
Jaka jest cena za post na Facebooku w agencji? W świecie wolnego rynku z pewnością znajdziemy różnorodne stawki, niektóre za kompletną usługę proponujące nawet kilkaset złotych. Warto jednak pamiętać, że w tym przypadku naszą miarą powinny być długotrwałe efekty. Jeżeli chcemy zainwestować w rzeczywiście dobrze prosperujący fanpage, powinniśmy naszą uwagę skupić na agencjach zajmujących się tym profesjonalnie. Jak wygląda taka praca od środka? Stały nadzór nad fanpagem sprawują dwaj community managerowie, którzy publikują posty i odpowiadają na komentarze fanów. Za aspekt estetyczny profilu odpowiada doświadczony grafik. Nad strategią kampanii czuwa natomiast social media manager. Agencje interaktywne najczęściej przyjmują stawkę godzinową.
W przypadku małych fanpage’ów poniżej 100 tys. obserwatorów cena nie powinna przekroczyć 4-5 tys. złotych. Inaczej będzie już natomiast w przypadku gigantów takich jak na przykład Onet Wiadomości, posiadający ponad 900 tys. fanów, którego wycena z pewnością przekracza 30 tysięcy złotych.
Sprawdź również: Korzyści ze współpracy z agencją social media
Jaka jest cena za post na Facebooku? Czy trudno ustalić jednolity cennik?
Facebook, jak i wszystkie inne social media, rządzi się własnymi prawami. Facebook Ads to system aukcyjny, dlatego nie posiada on stałego cennika. Podobnie będzie w przypadku próby wyceny postowania i prowadzenia fanpage’a. W zależności od tego, na jakiej zależy nam jakości, wybrać możemy usługi o niższej bądź wyższej cenie. Aspektem, na który powinniśmy zwrócić szczególną uwagę, jest skuteczność. Zmierzyć ją można poprzez realny wzrost liczby polubień i zasięgów fanpage’a. Dlatego pytanie o to, ile będzie kosztował pojedynczy post na Facebooku, warto zamienić na pytanie o to, jak duży będzie zwrot z całości prowadzonej kampanii.
Wejdź tu, jeśli interesują Cię aktualne wymiary grafik na Facebooku!