Dobry corporate identity (identyfikacja wizualna) to podstawowy element każdej, dobrze zorganizowanej firmy. Wpływa on na pozytywne skojarzenia przedsiębiorstwa i może przełożyć się na wiele czynników – m.in. wyższe przychody czy odpowiedni odbiór grupy docelowej. Zbudowanie go to proces długotrwały i składa się na niego wiele elementów. Czym jest identyfikacja wizualna i co wchodzi w jej skład? Odpowiedzi na te, jak i inne pytania znajdziecie w tym tekście. Zapraszamy do lektury – przedstawimy wam jak korzystać z księgi identyfikacji wizualnej.
Księga identyfikacji wizualnej
Wizerunek firmy najprościej definiując to obraz firmy, wykreowany w jej otoczeniu poprzez m.in. działania marketingowe, pozwalający odróżnić jedną firmę od drugiej i sprawić, że dana firma poprzez swój sposób komunikacji, elementy graficzne itd. może stać się bardziej rozpoznawalna i co za tym idzie, łatwiej ją będzie klientowi zapamiętać. Dokładnie to system znaków graficznych, kolorystycznych i komunikacyjnych dzięki, którym klient zaczyna utożsamiać się z konkretną marką. Nazwa firmy, logo, czcionka i wszelkiego rodzaju materiały powinny być spójne pod względem kolorystyki, stylu i tematyki. Najłatwiej jest to określić powiedzeniem, które jest dość powszechne, że pierwsze wrażenie robi się tylko raz. Warto jest zadbać o to, by było pozytywne.
Czy szata graficzna ma wpływ na wizerunek firmy
Szata graficzna to zbiór elementów, które tworzą spójny wygląd i wrażenie, jakie wywiera marka na odbiorcach. Elementy te obejmują logo, kolory, czcionki, obrazy, układ i inne elementy, które tworzą spójny wygląd. Te elementy współpracują ze sobą, aby wywołać określone skojarzenia i wywołać określone emocje. Dzięki temu marka może wywołać pozytywne skojarzenia i wywołać pozytywne emocje u odbiorców. W ten sposób szata graficzna może wpływać na wizerunek marki i wpływać na to, jak marka jest postrzegana przez odbiorców.
Elementy systemu identyfikacji wizualnej
Na identyfikację wizualną składają się następujące elementy, takie jak:
- znak graficzny firmy (logotyp, slogan),
- kolorystyka (oznaczeń, siedziby),
- symbole dekoracyjne firmy,
- typografia firmowa (krój i wielkość czcionek),
- papier firmowy, koperty firmowe
- dress code pracowników (ubiór, identyfikatory),
- pieczątki,
- materiały promocyjne (ulotki z użyciem haseł reklamowych, gadżety z użyciem sloganu firmowego),
- design i aranżacja wnętrz biurowych lub otoczenia, szyldy firmowe, stoiska targowe (tablice informacyjne wewnętrzne)
- wygląd produktów i ich opakowań, a nawet użycie słów kluczowych nazewnictwa produktów.
Główne elementy tworzące identyfikację wizualną
System identyfikacji wizualnej opiera się na kilku bardzo ważnych czynnikach, o których wspominaliśmy wcześniej. Po pierwsze nazwa i logo firmy, które idealnie wpasowuje się w tematykę i profil marki. Powinny być łatwe do zapamiętania oraz odróżniać się od innych.
Logo składa się często z nazwy twojej marki lub jej pierwszej litery w celu uzyskania czytelnej identyfikacji wizualnej. Popularne stały się też ikony produktów, które można zakupić w danej firmie. Są też loga, które nie nawiązują do nazwy lub tematu firmy. Nie ma ogólnej zasady budowania loga, ma po prostu być kojarzone z firmą i pasowało do wizerunku marki. Ważny jest pomysł, jak wykorzystać materiały graficzne, by tworzyły ogólny wizerunek marki. Dzięki niesamowitemu i dobrze dobranym logo twoja firma może stać się rozpoznawalna, jak żółte M firmy McDonald’s, krokodyl marki Lacoste czy ugryzione jabłko, które każdemu kojarzy się z Apple – wiemy, mało realne, ale trzeba mierzyć wysoko!
Dowiedz się więcej: Pinterest w Polsce: marki stanowią 20% użytkowników!
Dzięki spójnej identyfikacji rynkowej powyższych przedsiębiorstw od razu wiemy, jaki jest charakter marki. Logo powyższego fastooda nie ma znaku graficznego w kształcie burgera czy frytek, a ludzie wiedzą co tam znajdą. Jabłko od Apple, nie ma nic wspólnego jako element identyfikacji z elektroniką. Każdy jednak wie, że to wysokiej klasy sprzęt.
Gdzie wykorzystywać logo?
Tak jak wspomnieliśmy logo to jeden z głównych elementów identyfikacji wizualnej twojej marki. Nawet można je nazwać najważniejszym elementem całościowej identyfikacji, zaraz po nazwie firmy. Ważne jest, aby wykorzystywać je w tworzeniu materiałów firmowych — w końcu ludzie mają je zapamiętać. Dobrze jest dodawać logo jako symbole dekoracyjne, np. na druki firmowe czy dokumenty handlowe (tworząc w ten sposób osobowość marki i określone odczucia), w social mediach, na szyldy firmowe, tablice informacyjne zewnętrzne, a nawet jako oznakowanie środków transportu.
Spójny system wizualny to także kolorystyka
Ważne są również kolory, które jak inne elementy systemu identyfikacji wizualnej będą reprezentować twoją firmę spośród konkurencyjnych marek. Warto przy tym założyć maksymalnie 2-3 pasujące do siebie kolory. Dzięki temu w publikowanych przez Ciebie grafikach nie będzie misz-maszu, projekty firmowe będą estetyczne i dasz kolejną możliwość potencjalnemu klientowi, by zapamiętał Twoją markę również poprzez kolor (np. Castorama – żółty/niebieski, McDonalds – żółty, Nike – biały/czarny itp. Jeżeli już wybierzesz kolory dla swojej marki, warto by było wprowadzić je we wszystkich firmowych materiałach tj. na stronie internetowej, na media społecznościowe, czy do materiałów drukowanych. Do nich zaliczamy papier firmowy, koperty, plakaty, teczki, wizytówki itp. Wymienione elementy identyfikacji powinny być w odpowiedniej kolorystyce, wybranej typografii oraz pasować do reszty identyfikacji wizualnej, by wyróżnić się spośród konkurencyjnych marek.
Sprawdź również: Co powinien zawierać dobry plakat?
To może Cię zainteresować: 5 sposobów na zwiększenie zaangażowania fanów Twojej marki na Facebooku
Korzyści identyfikacji wizualnej firmy
Dobrze stworzona identyfikacja wizualna marki pozostanie z tobą już na długo. Nie jest to rzecz, którą trzeba zmieniać co pół roku. Dobra identyfikacja wizualna marki jest zabezpieczeniem firmy oraz inwestycją, która zaprocentuje w przyszłości i na pewno się opłaci. Pytanie brzmi…
To także może Cię zainteresować: Przeczytaj "Facebook | Błędy, które popełniasz prowadząc konto marki", aby dowiedzieć się więcej!
Jakie są korzyści z komunikacji wizualnej marki?
- zwiększenie wartości postrzegania marki
- stworzenie identyfikacji wizualnej tożsamości biznesu
- wykreowanie lepszej świadomości marki w branży
- zrobienie pierwszego, dobrego wrażenia wśród klientów
- utrwalenie oferty w pamięci klienta
- higiena i estetyka wizualna materiałów marketingowych.
Jeżeli potrzebujesz zaprojektować podstawowe narzędzie systemu identyfikacji wizualnej, np.: logo, ulotkę firmową, wizytówkę, materiały promocyjne w social media czy nową stronę www -dobrze trafiłeś. Możemy zająć się tym kompleksowo i pomóc stworzyć spójny system wizualny twojej marce. Napisz do nas, czego potrzebujesz, a my przygotujemy dla Ciebie indywidualną ofertę!
Mail: biuro@riseupagencja.pl
Sprawdź również: