fbpx

Czy strategia w social media jest ważna?

15 marca, 2023
Czy strategia w social media jest ważna?

Czy strategia w social media jest ważna i trzeba ją posiadać? Współcześnie firmy, które chcą odnieść sukces na rynku, powinny mieć świadomość, że jednym z ważniejszych obszarów funkcjonowania marki jest Internet i social media. W ubiegłych latach, w celach marketingowych, wykorzystywano głównie środki masowego przekazu, m.in. radio, prasę czy telewizję. Rozwój Internetu sprawił, że możliwości marketingowe się poszerzyły i obecnie funkcjonują głównie w internetowych mediach społecznościowych. Aby skutecznie prowadzić działalność swojej marki w social mediach, należy mieć skutecznie opracowaną strategię.

Czym jest strategia social media, dlaczego jest ważna?

Strategia w social mediach jest niczym innym jak planem działań w mediach społecznościowych danej firmy. Strategia powinna być przemyślana i spójna z całą komunikacją marki. Musi być także dostosowana do obranej grupy odbiorców, w taki sposób, aby była jak najbardziej atrakcyjna i zachęcająca. Jednym z najważniejszych aspektów dobrej strategii w social mediach jest tworzenie angażujących treści. Muszą być one odpowiednio dostosowane do danych platform, z których firma korzysta. Dlaczego jest ona tak ważna? Według raportu Digital 2022: Poland, w Polsce jest około 27 mln użytkowników Internetu, co stanowi 72% polskiej populacji. Dla firm i marketingowców ta liczba  powinna być grupą potencjalnych odbiorców, do których można trafić ze swoją ofertą. Strategia marketingowa nie tylko pokazuje, w jaki sposób prowadzić komunikację marki w mediach, ale również pomaga, gdy pomysły na content się wyczerpią, ponieważ określa co i jak publikować.

Człowiek ustalający strategię w social media

Jak stworzyć strategię marketingową? Krok po kroku

Tak jak zostało to wyżej podkreślone, jedną z najważniejszych cech strategii jest spójność. Powinna być ona powiązana z treściami, które firma zamieszcza w swoich innych kanałach komunikacji. Mowa tu m.in. o stronie internetowej, newsletterze, czy w reklamach. Jeśli komunikacja będzie rozbieżna, wówczas budowanie spójnego wizerunku firmy nie będzie możliwe. Warto w pierwszej kolejności przeprowadzić analizę SWOT, która pomoże w zapoznaniu się z sytuacją wyjściową firmy w mediach społecznościowych. Będzie ona dobrym wstępem do dalszej analizy i opracowania odpowiedniej strategii w social mediach.

Tworzenie strategii social media krok po kroku

Jeśli ciekawi Cię ten temat, to tutaj mamy drugi artykuł o podobnej tematyce: Rozwój umiejętności przywódczych w biznesie

Cel działalności i grupa docelowa

Jednym z pytań, jakie warto sobie na początku zadać to: jaki jest cel działalności firmy w mediach społecznościowych? Może to być wzrost sprzedaży produktów lub usług, zbudowanie świadomości wśród konsumentów wokół marki czy budowanie relacji z potencjalnymi klientami.

Równie ważną kwestią jest analiza grup docelowych. Tu z pomocą przyjdą narzędzia statystyczne. Warto przeanalizować, kto odwiedza stronę firmy i social media, a także przejrzeć branżowe raporty, które szczegółowo opisują odbiorców danej branży. Przy określaniu swojej grupy docelowej pomocne może być stworzenie persony, czyli opis idealnego, potencjalnego klienta. Przy tworzeniu persony można się skupić na następujących kwestiach:

  • Kim ta osoba jest?- osobisty profil, wiek, miejsce zamieszkania, zawód, charakter, zainteresowania
  • Jakie ma cele?- czym się kieruje w życiu, jej potrzeby i pragnienia
  • Jakie ma nastawienie?- z jakiej patrzy perspektywy, jej oczekiwania wobec firmy, dlaczego przegląda social media
  • Jak się zachowuje?- jej zachowania zakupowe, na co dobrze reaguje w internecie, co ją odrzuca w ofertach

Ustalanie docelowej grupy odbiorców przez marketera

Po określeniu tych wszystkich czynników warto przemyśleć, jaka forma komunikacji w sposób skuteczny będzie docierała do obranej grupy docelowej i pomoże w realizacji założonych celów biznesowych.

Analiza konkurencji

Jednym z ważniejszych punktów odniesienia jest konkurencja, a mianowicie to, w jaki sposób działa w mediach społecznościowych i czy jej działalność jest skuteczna. Warto wybrać trzech najważniejszych graczy w danej branży i przeanalizować ich komunikację w mediach społecznościowych, co się sprawdza i co mogłoby pasować do naszej strategii w social mediach. Należy skupić się również na tym, czego u konkurencji brakuje, a mogłoby być skuteczne w naszej komunikacji. Tutaj sprawdzi się dobry research.

Jeśli ciekawi Cię ten temat, to tutaj mamy drugi artykuł o podobnej tematyce: Strategia komunikacji w social media – jak zrobić to dobrze?

Kanały komunikacji

Analiza grupy docelowej, czyli między innymi tego, gdzie nasi potencjalni klienci są aktywni, pomoże w doborze odpowiednich kanałów komunikacji marki. Obecnie najczęściej wybieranymi platformami są Instagram i Facebook, ponieważ to one stanowią potęgę mediów społecznościowych. W ostatnim czasie również dołączył do nich TikTok, natomiast ten kanał sprawdzi się głównie wśród tych marek, które mają relatywnie młodą grupę docelową.

Osoby korzystające z mediów społecznościowych

To także może Cię zainteresować: Przeczytaj "Strategia employer brandingu w mediach społecznościowych", aby dowiedzieć się więcej!

Ważną do ustalenia kwestią jest również częstotliwość publikacji. Pomocne przy tym mogą być raporty analizujące dane media społecznościowe- jaka częstotliwość i pora publikacji najlepiej się sprawdza. Wspomniane raporty również dostarczają cennych informacji w zakresie najlepszych form komunikacji, dostosowanych do danej platformy. W niektórych skuteczną komunikację stanowią głównie zdjęcia czy wideo, a w innych połączenie atrakcyjnych treści wizualnych z angażującym tekstem.

Plan działania i analiza skuteczności

Po zebraniu i ustaleniu wszystkich najważniejszych informacji można przejść do najważniejszego, czyli określenia planu działania, harmonogramu, który będzie skrupulatnie realizowany i kluczowych wskaźników efektywności (KPI- key performance indicators), w odniesieniu do ustalonych na początku celów biznesowych. To one są odnośnikiem, czy obrana strategia w social mediach jest skuteczna i czy realizuje założone przez firmę cele.

Najczęściej w analizie KPI, bierze się pod uwagę zasięg, zaangażowanie odbiorcy, współczynnik liczby odbiorców czy współczynnik klikalności. Monitorowanie na bieżąco tych elementów pomoże w kontroli, czy obrana strategia jest skuteczna. Jeśli nie przybliża ona do założonych celów, warto wówczas się zastanowić nad zmianą strategii. Ma ona ten plus, że jest elastyczna i zawsze można ją modyfikować, obserwując czy wskaźniki się polepszają. Najważniejsze jest wyciąganie wniosków i ciągłe dążenie do poprawy wyników oraz doskonalenia komunikacji w social mediach.

Już wiesz, czemu strategia w social media jest tak ważna?

Wyżej wymienione i opisane wskazówki powinny pomóc w stworzeniu strategii w social mediach dla marki. W dzisiejszych, Internetowych czasach, jest ona ważnym i niezbędnym elementem działalności firmy, która chce się rozwijać i zaznaczyć swoje miejsce na rynku. Właśnie dlatego tym bardziej warto poświęcić trochę czasu na opracowanie strategii działalności w mediach społecznościowych. Z pewnością, w przyszłości przełoży się to na realizację założonych celów biznesowych.

Potrzebujesz wsparcia w marketingu on-line? Napisz do nas – pomożemy!

Najnowsze posty na stronie

Jak zwiększyć zaangażowanie odbiorców z twojej listy mailingowej

Jak zwiększyć zaangażowanie odbiorców z twojej listy mailingowej

Im szybciej rozwijają się technologie cyfrowe, tym więcej działań marketingowych przenosi się do sieci. Teraz w internecie prowadzi się kampanie reklamowe z udziałem wielu kanałów. Wśród technik wyróżniających się wysoką skutecznością wymienia się e-mail marketing....

Pop-upy i wyskakujące okienka – czy warto je stosować w reklamie?

Pop-upy i wyskakujące okienka – czy warto je stosować w reklamie?

Wyskakujące okienka, znane jako pop-upy, są jednym z najbardziej rozpoznawalnych narzędzi w marketingu internetowym. Dla jednych stanowią efektywny sposób zwiększania konwersji, dla innych irytujący element witryny. Czy pop-upy są nadal skuteczne i warto je stosować?...

Tworzenie banerów reklamowych: Prosty przewodnik dla początkujących

Tworzenie banerów reklamowych: Prosty przewodnik dla początkujących

Tworzenie banerów jest sztuką, która w dużej mierze bazuje na próbach i błędach. Specjalnie dla Ciebie przygotowaliśmy sprawdzone wskazówki, które pozwalają efektywnie przyciągać klientów. Projektowanie banerów to jedna z naszych specjalności: podzielimy się z Tobą...

Napisz do nas
Rozwiniemy Twój Biznes

Jeśli masz jakiekolwiek pytania na temat tego jak możemy Ci pomóc z chęcią odpowiemy! Dane kontaktowe znajdziesz poniżej.

+48 730 061 041
biuro@riseupagencja.pl

ul.Parkowa 46/16
71-634 Szczecin