Wybór systemu CMS, na którym będzie opierać się Twoja strona, jest jedną z pierwszych i najważniejszych decyzji do podjęcia przed rozpoczęciem prac nad witryną. Od tego zależy nie tylko cena realizacji, ale również łatwość i koszt wprowadzanych na stronie zmian, aktualizacji i wdrożeń. CMS powinien Ci ułatwiać rozwój, a nie go utrudniać. Jak wybrać odpowiedni?
Co to jest system CMS?
Content Management System (CMS) to system zarządzania treścią na stronie internetowej. Chodzi o oprogramowanie, dzięki któremu możesz łatwo wprowadzać zmiany w serwisie – dodawać i edytować treści, umieszczać zdjęcia, instalować pluginy, a wszystko bez konieczności posiadania wiedzy programistycznej. Takie systemy są zazwyczaj intuicyjne, ale potrzeba trochę czasu, aby w pełni poznać ich funkcje.
CMS dzielą się na darmowe (typu open source), wykorzystywane przez miliony innych serwisów, oraz autorskie, projektowane z myślą o danej witrynie. Oczywiście, firma odpowiedzialna za projekt może wykorzystać swój autorski CMS na różnych stronach, wzbogacając go o dedykowane narzędzia.
Najpopularniejszymi na świecie systemami CMS są:
- WordPress – 43,4%,
- Shopify – 4,8%,
- Wix – 3,9%,
- Squarespace – 2,4%,
- Joomla – 1,4%
Powyższa lista wskazuje udział poszczególnych CMS-ów, biorąc pod uwagę wszystkie witryny, nie tylko oparte na takich systemach. Dane pochodzą od W3techs.

System CMS, który wspiera rozwój Twojego biznesu, a nie go ogranicza
Wybór CMS-a przełoży się na Twoje późniejsze doświadczenia związane z prowadzeniem strony, jej rozwijaniem i kosztami, które będziesz ponosić. Źle podjęta decyzja może wiązać się z problemami nawet przy najprostszych czynnościach, a każde wdrożenie ze sporym wydatkiem i długim czasem oczekiwania.
Jakie możliwości powinien dawać system CMS?
CMS ma ułatwiać pracę, a nie ją utrudniać. Podstawowe czynności powinny być bardzo proste do wykonania i nie wymagać długiego szkolenia pracowników. Oto kilka ważnych funkcji i cech, które koniecznie powinien zapewniać taki system:
- Możliwość zarządzania użytkownikami – nadawanie odpowiednich ról, np. edytora czy administratora.
- Duża liczba rozszerzeń i łatwość ich wdrożenia – w samej bazie systemu WordPress do dyspozycji jest blisko 60 tys. pluginów. Dzięki tym rozwiązaniom możesz zwiększyć funkcjonalność witryny, często nie ponosząc z tego tytułu dodatkowych kosztów.
- Łatwa edycja treści – edytor tekstowy powinien zawierać wszystkie podstawowe elementy i przyciski, za pomocą których można wstawiać multimedia.
- Możliwości rozbudowy – nie może być tak, że chcesz rozwijać witrynę i firmę, a wprowadzenie każdej zmiany okazuje się trudną do pokonania przeszkodą.
- Dostosowanie do wymagań SEO – z pewnością zależy Ci, aby witryna zajmowała wysokie pozycje w wynikach Google i innych wyszukiwarek. Optymalizacja pod tym kątem jest niezbędna. W popularnych systemach CMS zadbano o potrzebne funkcje.
- Bezpieczeństwo – CMS powinien być regularnie aktualizowany, aby go rozwijać i jednocześnie eliminować błędy w poprzednich wersjach. Jeśli system od dawna nie był aktualizowany, nie decyduj się na niego.
Jakie są koszty wdrożeń w systemie CMS?
W przypadku każdej witryny z czasem pojawia się konieczność rozbudowy i wprowadzenia nowych funkcji. Od Twojego systemu CMS zależy, ile to będzie trwać i kosztować. W przypadku popularnych systemów takich jak WordPress, Drupal czy Joomla! masz do dyspozycji mnóstwo pluginów, które niekiedy są wystarczające, a w innych przypadkach – trzeba je dostosować. Ważny jest też wybór ekspertów, którzy wprowadzą niezbędne zmiany. W takich wdrożeniach pomoże Ci agencja Smartbees.
Jeśli wybierzesz mało popularny, nierozwijany system CMS, być może rozwiązanie będzie musiało powstać od zera. Trudno znaleźć specjalistę, który się tym zajmie, a poza tym poniesiesz wysoki koszt. Przygotuj się także na długi okres oczekiwania. Jeśli wybierzesz jeden z popularnych CMS-ów, unikniesz tego typu problemów.
System autorski czy CMS open source?
Rozwiązanie przygotowane specjalnie dla danej witryny ma wiele zalet. Dzięki temu strona będzie w pełni dostosowana do Twoich oczekiwań, ale wydłuży to czas realizacji. Poza tym poniesiesz wyższy koszt wykonania. Jeśli wybierasz autorskie rozwiązanie, licz się z tym, że musisz korzystać z usług konkretnej agencji, która przygotowała witrynę. Być może znajdziesz innego eksperta, który podejmie się realizacji, ale zaproponuje wysoką stawkę, gdyż nie zna tego rozwiązania. Wdrożenie nowości będzie dla niego bardziej czasochłonne. Zazwyczaj autorskie systemy zapewniają ubogą listę funkcji. Na starcie nie wiesz jeszcze, jakie rozwiązania będą Ci potrzebne. Z czasem może się okazać, że brakuje Ci wielu niezbędnych opcji, a ich wdrożenie to kolejne koszty.
Istnieje również ryzyko, że autorski system będzie słabo zabezpieczony przed atakami. Pracuje nad nim niewielka grupa ekspertów, którzy mogą przegapić różne błędy. W przypadku takich systemów jak WordPress, CMS jest testowany przez tysiące ekspertów. Nie myśl jednak, że to idealne rozwiązanie. Popularność systemu powoduje, że jest częstym celem ataków. W przypadku znalezienia luki, tysiące witryn na świecie mogą być shakowane w ciągu kilkudziesięciu minut.
Pod kątem postępu działalności lepszym rozwiązaniem jest bezpłatny CMS. Nie będzie przekładać się na liczne przeszkody w rozwoju, a także wysokie koszty wdrożeń.
Który darmowy CMS wybrać?
Każdy z bezpłatnychsystemów ma wady i zalety. Jak to wygląda w przypadku popularnych CMS-ów?
WordPress
Najpopularniejszy system na świecie doskonale sprawdza się w przypadku stron firmowych i blogów. Do wyboru masz ogromną liczbę motywów i pluginów. Wadą systemu jest konieczność korzystania z wielu wtyczek, aby zapewnić niektóre niezbędne opcje, np. te związane z SEO. Jego dużą zaletą jest ogromna społeczność i możliwość wdrożenia mnóstwa zmian za pomocą darmowych rozszerzeń. Natomiast ten system może się nie sprawdzić przy dużych witrynach z ogromną liczbą rekordów w bazie danych.
Drupal
Daje duże możliwości rozbudowy witryny i wprowadzenia ciekawych funkcji. Oferuje mnóstwo opcji zarządzania treścią i jej modyfikacji. Ten CMS jest bardziej rozbudowany od WordPressa, co jednak oznacza trudniejszą obsługę. Na pewno przyda Ci się znajomość przynajmniej podstaw CSS-a czy HTML-a.
Joomla!
Ten system od lat utrzymuje zauważalny udział w rynku. Jest bardziej zaawansowany od WordPressa i ma mniej intuicyjny panel administracyjny. Jego zaletą jest bardzo duża liczba gotowych pluginów, dzięki którym łatwo wdrożysz potrzebne funkcje. System sprawdzi się nawet w przypadku rozbudowanych witryn. Natomiast za jego wadę można uznać nieco wolniejszy rozwój niż w przypadku konkurencji.
Który wybrać? Porozmawiaj z ekspertami, którzy na podstawie wywiadu ustalą Twoje potrzeby i możliwości.
Artykuł sponsorowany





