Im szybciej rozwijają się technologie cyfrowe, tym więcej działań marketingowych przenosi się do sieci. Teraz w internecie prowadzi się kampanie reklamowe z udziałem wielu kanałów. Wśród technik wyróżniających się wysoką skutecznością wymienia się e-mail marketing. Jednak tak jak zmieniają się trendy i zachowania użytkowników internetu, tak i kampanie mailingowe powinny przybrać inną formę niż jeszcze kilka lat temu. Co należy zrobić, by e-mail marketing przyniósł zamierzone rezultaty?
To, że mamy długą bazę kontaktów mailowych, nie jest równoznaczne, z tym że dzięki niej zwiększymy swoje dochody. Są firmy, w których e-mail marketing wyróżnia się wysoką skutecznością, a są takie, w których nie jest satysfakcjonujący. Zanim więc przystąpimy do tworzenia kampanii, powinniśmy poznać kilka dobrych praktyk z tym związanych, aby przyniosła odpowiednie wyniki.
Zrozumienie potrzeb internautów
Wielość informacji i bodźców, a także wszechogarniający pośpiech przekłada się na zachowania internautów. Chcą otrzymać szybko treści, jakie mogą być dla nich przydatne i potrzebne. Na skrzynki pocztowe każdego dnia trafia mnóstwo maili. Wielu z nich odbiorcy nie otwierają albo przeglądają pobieżnie. Zadaniem marketingowca jest takie przygotowanie wiadomości, by wyróżniła się w gąszczu innych maili. Ma być na tyle interesująca i obiecująca zaspokojenie potrzeb, by odbiorca ją wyświetlił i podjął interakcję, na przykład przeszedł na stronę z ofertą.
Pierwszym krokiem powinno być więc dokładniejsze poznanie potrzeb odbiorców. Wiedząc, jakie są ich zainteresowania i preferencje, twórca maila będzie w stanie tak zaprojektować swoją wiadomość, by wpisywała się w oczekiwania odbiorcy. Trzeba jednak pamiętać, że potrzeby internautów są bardzo zróżnicowane, dlatego nie na każdy adres mailowy powinna trafiać ta sama wiadomość, do czego jeszcze wrócimy. A jak sprecyzować same potrzeby internautów? Do sprawdzonych metod zalicza się przeprowadzanie ankiet wśród subskrybentów na temat ich zainteresowań, tworzenie person marketingowych, a więc fikcyjnych profilów idealnych klientów oraz analizowanie statystyk z dotychczas wysyłanych newsletterów.
Krok drugi – segmentacja bazy kontaktów
Kiedy już zidentyfikujemy potrzeby, powinniśmy dokładniej przyjrzeć się bazie kontaktów i podzielić ją na grupy. W zależności od tego, jakie są cele naszej kampanii, możemy odbiorców podzielić ze względu na miejsce zamieszkania, dane demograficzne, płeć, historię zakupów, preferencje. Dzięki temu łatwiej przygotujemy spersonalizowane wiadomości, które mogą przyciągnąć uwagę i zachęcić do działania.
Liczy się atrakcyjna treść
Następnym etapem jest tworzenie wiadomości o atrakcyjnej treści. Pamiętajmy, że musimy się wyróżnić. Podstawą jest interesujący tytuł, to od niego zależy, czy odbiorca uzna maila za atrakcyjnego na tyle, by go przeczytać. Unika się tutaj zwrotów, jakie często cechują SPAM, czy kojarzą się z clickbaitem. Internauci wolą jasny, a zarazem ciekawy przekaz.
Równie wysoką dbałość o szczegóły zachowajmy, kiedy przystąpimy do tworzenia treści. Patrząc na to, jak zmieniły się trendy, maile nie powinny kojarzyć się z nachalną reklamą, mają być treściwe i zawierać konkrety. Dużą rolę odgrywa grafika. Pożądane są infografiki, zdjęcia, filmy. Zawsze też powinno pojawić się wezwanie do działania, np. do odwiedzenia strony bądź zakupu.
Analizowanie statystyk i testy A/B
Żeby mieć pewność, że kampanie są efektywne czy nie, trzeba przyglądać się statystykom i temu, czy były reakcje ze strony odbiorców. Na tej podstawie zweryfikujemy, czy podążamy w dobrą stronę i nasze wiadomości przemawiają do internautów, czy będzie trzeba rozważyć zmiany. Pomocne też są testy A/B polegające na przygotowaniu dwóch takich samych maili, ale różniących się jednym elementem jak tło albo tytuł. One także pokazują, co bardziej wpisuje się w oczekiwania.
Narzędzia do e-mail marketingu – dla jeszcze lepszej skuteczności
Jeśli myślimy o tym, by zainwestować w e-mail marketing, od razu powinniśmy zaznajomić się z programami, które będą nas w tym wspierać. Przede wszystkim pozwolą zautomatyzować wysyłkę, co jest szczególnie istotne, kiedy nasza baza kontaktów jest duża. Dzięki takiej funkcji możemy przygotować maila, który będzie kierowany do internautów porzucających koszyk, wyślemy bon urodzinowy i rekomendację produktów.
Poza opcją automatyzacji narzędzia do mailingu wyposażono w wiele funkcji, które pomogą zwiększyć zaangażowanie odbiorców. Takie programy jak GetResponse (https://www.getresponse.pl/funkcjonalnosci/email-marketing) albo MailerLite mają szeroki wybór szablonów o nowoczesnym designie i wpisujących się w bieżące trendy. Do tego mają wysoki wskaźnik dostarczalności, co oznacza, że wiadomość wyświetli się w głównej skrzynce, a nie trafi do SPAM. Za ich pośrednictwem wykonamy z łatwością testy i mamy dostęp do różnych danych statystycznych. Oprócz tego łatwo je zintegrować z narzędziami eCommerce, co także jest dużym atutem. Zanim zdecydujemy się na płatne wersje programów, wypróbujmy darmowe. Mimo że nie będziemy mieć dostępu do wszystkich opcji, to te, jakie znajdziemy w GetResnponse Free, być może będą wystarczające.
E-mail marketing jest skuteczny i pomaga znacząco podnieść dochody i budować pozytywne relacje z klientami. Jednak trzeba pamiętać, że ma być przemyślany pod każdym względem. Postępując według powyższych wskazówek, poziom efektywności e-mail marketingu będzie na wyższym poziomie.
Artykuł zewnętrzny