Wiele marek stara się przyciągnąć konsumentów za pomocą charakterystycznego dla siebie elementu, który wejdzie na stałe do prowadzonych przez nie kampanii, reklam czy innych działań promocyjnych. Poza elementami wizualnymi takimi jak logo czy etykieta elementem tym mogą być też hasła reklamowe oraz claimy, które często bywają ze sobą mylone. Dziś skupimy się na przedstawieniu podstawowych różnic między nimi dwoma oraz sprawdzimy jaką rolę pełnią w komunikacji claimy. Siedzisz wygodnie? Zaczynamy!
Claim a hasło reklamowe
Claim to chwytliwe i przede wszystkim krótkie hasło. Na stałe jest „przyklejone” do logotypu i towarzyszy marce przez cały czas. Nie tylko podczas trwania konkretnej kampanii. Claimy przygotowuje się na etapie brandingu lub rebrandingu marki, by oddać jej istotę, a także wskazać zalety i wartości w zwięzły sposób. Hasło reklamowe jest natomiast dłuższe od claimu i ma za zadanie w chwytliwy sposób wypromować konkretny produkt lub usługę. W związku z tym jego żywotność jest krótka, ponieważ ma przekonywać jedynie do zakupu w ramach danej oferty. Zarówno claim, jak i hasło reklamowe bywają nazywane sloganami, co nie do końca jest poprawne i stanowi pewnego rodzaju uproszczenie.
Claim w marketingu
Claim w marketingu to twierdzenie lub deklaracja, która ma na celu wywołanie pozytywnych skojarzeń z marką lub produktem. Claimy są często używane w reklamach, aby wywołać pozytywne skojarzenia i zachęcić konsumentów do zakupu. Claimy mogą być zarówno bezpośrednie, jak i pośrednie. Bezpośrednie claimy są zazwyczaj bardziej wyraziste i wyraźne, podczas gdy pośrednie claimy są bardziej subtelne i skupiają się na wywołaniu pozytywnych skojarzeń z marką lub produktem.
Przykłady claimów
Żeby nieco rozjaśnić, czym dokładnie jest claim, skupimy się teraz na znanych przykładach. Jedną z najbardziej popularnych marek, których rozpoznawalność w dużej mierze łączy się z używanym przez nią claimem jest Nike. Chyba wszyscy znamy kogoś, kto z dumą nosi bluzy lub t-shirty z wdzięcznym napisem „Just do it”. Od razu dodaje nam dziesięć punktów do wizerunku sportowca 😉 Przykładem marki z rodzimego podwórka może być Grycan, który uzupełnia swoje logo claimem „Lody od pokoleń”. Czy da się prościej oddać jej istotę?
Jeśli ciekawi Cię ten temat, to tutaj mamy drugi artykuł o podobnej tematyce: Rozwój umiejętności przywódczych w biznesie
Ciekawym przykładem marki, która stara się pokazać kim jest, za pomocą jak najmniejszej ilości słów jest Lewiatan. Sieć sklepów przedstawia się jako „Twój dobry sąsiad”, by skrócić dystans między marką a konsumentami oraz stać się częścią ich codzienności.
To również może Ci się spodobać: Tworzenie responsywnych stron internetowych z Odee – kompleksowa oferta dla Twojego biznesu - kliknij by przeczytać całość
Cechy dobrego claimu
Ten punkt będzie krótki i zwięzły – zupełnie taki, jak dobry claim. Jaki jeszcze powinien być claim?
- prosty,
- inteligentny,
- skuteczny,
- oryginalny,
- chwytliwy,
- łatwy do zapamiętania,
- czytelny.
Jeśli będzie posiadał te cechy – jest duża szansa, że osiągnie sukces i zadomowi się na stałe jako element Twojej marki.
Więcej informacji o podobnej tematyce znajdziesz tutaj: Kiedy warto korzystać z grup na Messengerze?
Jak stworzyć dobry claim
Jeśli przekonuje Cię wizja stworzenia claimu dla swojej marki – warto zacząć od zrobienia briefu. Powinny się w nim znaleźć wszystkie kluczowe informacje na temat firmy, takie jak wartości, misja oraz wizja, dane o klientach (umówmy się, tworzenie claimu np. dla marki, która komunikuje do młodzieży nie jest proste – łatwo przesadzić z „młodzieżowością” hasła 😉), filozofia firmy a także jaki komunikat ma iść za claimem.
Warto znaleźć słowa kojarzące się z firmą lub produktami oraz ich synonimy, unikać banałów ale jednocześnie nie wysilać się na nadmierną „kreatywność” (bo, jak już mówiliśmy, siła tkwi w prostocie!). Pamiętaj, że za pomocą claimu składasz klientowi obietnicę. Czy dasz radę jej dotrzymać?
Przykłady claimów
- 1. „Tworzymy produkty, które zmieniają świat”
- 2. „Łączymy ludzi, aby tworzyć lepszy świat”
- 3. „Tworzymy przyszłość dzięki innowacjom”
- 4. „Zaufaj naszej wyjątkowej jakości – zapewniamy doskonałość.”
- 5. „Przyjdź do nas – zapewniamy doskonałą obsługę.”
Dlaczego claim marki jest ważny?
Claim marki jest istotny, ponieważ stanowi wyrazisty i zapamiętywalny przekaz, który wyraża wartości i założenia marki. Jest to kluczowy element budowania silnej tożsamości marki i wzmacniania jej wizerunku w oczach konsumentów. Claim marki może pomóc w wyrażeniu jej unikalnego charakteru i wyróżnieniu się na tle konkurencji.
Podsumowanie
Jeśli czujesz, że w końcu odkryłeś różnicę między claimem a hasłem reklamowym – świetnie, to znaczy, że artykuł spełnił swój główny cel. Jeśli pracujesz nad ulepszeniem wizerunku marki lub planujesz jej rebranding – warto zastanowić się nad wprowadzeniem claimu, który zapewni jej powiew świeżości. Pamiętaj, że claim nie powinien wzbudzać negatywnych i sarkastycznych reakcji. Tak jak wszystkie elementy składające się na wizerunek marki, musi być przemyślany, by nie doprowadzić do kryzysu wizerunkowego.
Na szczęście kreowanie wizerunku może przebiegać pod okiem doświadczonych profesjonalistów – jeśli potrzebujesz pomocy, zgłoś się do nas! 📩 biuro@riseupagencja.pl