Można śmiało powiedzieć, że efekty projektowania graficznego otaczają ludzi ze wszystkich stron. Wszelkie banery, plakaty, ulotki, infografiki…to tylko z nielicznych przykładów powstających dzięki grafice projektowej wytworów. To więc nic innego jak jeden z gałęzi komunikacji wizualnej. Odpowiednio zaprojektowany i użyty – na przykład – plakat może nie tylko zwrócić uwagę przechodnia, ale także być początkiem głosu zawartego w ważnej sprawie społecznej lub kulturowej. Na czym polega projektowanie graficzne i co to takiego?
Co to jest projektowanie graficzne?
Copywriter przyciąga uwagę klienta barwnym, nieszablonowym, wciągającym tekstem. Natomiast „ukrytą mocą” projektanta graficznego jest ściąganie uwagi ludzi przy pomocy różnorodnych, nieziemskich grafik. Skuteczne działanie wymaga to nie tylko ogromnej wiedzy i doświadczenia. Dobry projektant graficzny musi kierować się ważnymi zasadami, które z korzyścią spełnia swoją najważniejszą rolę – pozyskanie uwagi.
Na co trzeba zwrócić uwagę, projektując grafikę?
Zabierając się za projektowanie graficzne, niezwykle ważne jest zwrócenie swojej uwagi na dwa najistotniejsze aspekty. Są to: przydatne zasady oraz główne elementy graficzne. Bez nich projekt może okazać się niewystarczający, aby spełnić swoje podstawowe zadanie i przyciągać ludzi.
Zasady
Projektowanie graficzne łączy się również z identyfikacją wizualną. Tworząc zarówno identyfikację wizualną, jak i projekt graficzny należy podążać według określonych reguł. Pomoże w tym poniższy spis kilku najistotniejszych zasad, którymi powinien kierować się dobry projektant graficzny.
Przeczytaj również: może być dla Ciebie interesujące: Czym jest Shadowban na Facebooku? | Wyjaśniamy
Research
Kluczem do prawidłowego zrozumienia tematu jest odpowiedni research. Nawet wiedząc, na czym polega projektowanie graficzne, bez rzetelnego wykonania tej czynności niemożliwe jest stworzenie projektu, który pozyska uwagę klienta. Jednak, żeby dobrze wyszukać potrzebne informacje, należy najpierw zrozumieć temat i jego przesłanie. W tym celu dobrym posunięciem będzie „wejście w głąb” danej tematyki. Niekiedy nawet najlepszym projektantom graficznym zajmuje to kilka dni. Ale czy nie warto?
Kompozycja
W kwestii kompozycji niewątpliwym liderem okazuje się siatka trójpodziału. Polega ona na podzieleniu obrazu na dziewięć jednakowych prostokątów. Mocne punkty kadru tworzą się za pomocą miejsc, w których przecina się kadr. To właśnie na nie w pierwszej kolejności zatrzymuje się wzrok patrzącego. Wykorzystując tę informację warto – w projektach – istotne informacje czy grafiki umieszczać właśnie w tych punktach. Zwiększa się wtedy skuteczność odbioru stworzonego projektu graficznego.
Charakterystyczny element
Zahaczając również niejako o tematykę identyfikacji wizualnej, warto wspomnieć o jeszcze jednej istotnej zasadzie. Jest to powtarzanie jakiegoś konkretnego elementu w różnych projektach graficznych. Może być to kolorystyka, dany motyw lub nawet malutki detal. To rozwiązanie pomoże w utrzymaniu odpowiedniej spójności pomiędzy kolejnymi projektami dla danej marki. Uwaga! Nie jest możliwe wykorzystanie powyższej zasady w każdym projekcie! Wraca się tym samym do pierwszej reguły – odpowiedni research. Dobry projektant graficzny musi wiedzieć, czy dane rozwiązanie pasuje akurat do tego projektu czyż nie?
Spójność
Najważniejszy punkt został zostawiony na sam koniec… Niezależnie od obranej drogi, wyszukiwania, decyzji o motywie, kolorystyce czy kompozycji najważniejszą zasadą jest spójność. Wszystkie elementy, aby mogły pełnić swoją rolę, muszą ze sobą odpowiednio współgrać i tworzyć całość. Można to porównać do efektu puzzli. Dopiero kiedy każdy element znajdzie się na właściwym, przypisanym miejscu powstanie długo wyczekiwany obraz.
To również może Ci się spodobać: Czym jest aplikacja Instagram Threads i jak działa? Pigułka wiedzy! - kliknij by przeczytać całość
Elementy graficzne
Aby skutecznie opracować projekt graficzny, niezwykle ważne jest zwrócenie uwagi na kilka istotnych elementów graficznych. Ich odpowiednie opracowanie pozwoli na dbałość o nadrzędną zasadę przy tworzeniu danego projektu – spójność.
Dowiedz się więcej: Social media dla szkoły językowej | O czym pamiętać?
Typografia
Dla stworzenia projektu można wykorzystać zarówno płatne, jak i darmowe fonty. Przydatnymi w tej kwestii może okazać się Google Fonts, oferując niezliczoną ilość różnorodnych fontów. Dodatkowym zaopatrzeniem w fonty są niewątpliwie programy graficzne. Tu z kolei warte polecenia mogą okazać się Adobe i CorelDraw.
Kolorystyka
Kolejnym istotnym elementem jest kolorystyka. Użyte w danym projekcie kolory mogą oddziaływać na uczucia i emocje patrzących. Na przykład tworząc plakat lub ulotkę o tematyce ekologicznej, obowiązkowe okaże się użycie koloru i odcieni zielonego. Nie tylko kojarzy się on z naturą i ekologią, ale również nadaje poczucie spokoju i odprężenia. W niektórych projektach warto posłużyć się również połączeniem na zasadzie kontrastu. Spowoduje to uwydatnienie, a może nawet zwrócenie uwagi na jakiś istotny element? Poniższa grafika jest dobrą wskazówką co do kwestii łączenia ze sobą barw.
Fotografia
Odpowiednia grafika może okazać się kluczowa w przypadku podniesienia atrakcyjności i widoczności danego projektu graficznego. Warto – przy okazji – zastanowić się o jego motywie, wielkości, umiejscowieniu na plakacie. Wiadomo przecież, że ściany słuchają, a zdjęcia mówią…
Projektowanie graficzne – jak przykuć uwagę odbiorców?
Wiedząc, na czym polega projektowanie graficzne i ich „ukryta moc” mamy duże szanse na zwiększenie konwersji na wszelkiego rodzaju internetowych platformach. O czym należy pamiętać? Kluczowy będzie porządek oraz zachowanie estetyki i spójności grafik. Typografia, kolorystyka, fotografia… Wszystkie elementy powinny współgrać ze sobą, być przyjemne dla oka i przyciągać uwagę. Z pewnością warto zainteresować się tajnikami projektowania graficznego i już teraz zacząć wdrażać je we własnych witrynach!