fbpx

Na czym polega projektowanie graficzne?

24 marca, 2023
na czym polega projektowanie graficzne napis

Można śmiało powiedzieć, że efekty projektowania graficznego otaczają ludzi ze wszystkich stron. Wszelkie banery, plakaty, ulotki, infografiki…to tylko z nielicznych przykładów powstających dzięki grafice projektowej wytworów. To więc nic innego jak jeden z gałęzi komunikacji wizualnej. Odpowiednio zaprojektowany i użyty – na przykład – plakat może nie tylko zwrócić uwagę przechodnia, ale także być początkiem głosu zawartego w ważnej sprawie społecznej lub kulturowej. Na czym polega projektowanie graficzne i co to takiego?

palety barw do projektowania graficznego

Co to jest projektowanie graficzne?

Copywriter przyciąga uwagę klienta barwnym, nieszablonowym, wciągającym tekstem. Natomiast „ukrytą mocą” projektanta graficznego jest ściąganie uwagi ludzi przy pomocy różnorodnych, nieziemskich grafik. Skuteczne działanie wymaga to nie tylko ogromnej wiedzy i doświadczenia. Dobry projektant graficzny musi kierować się ważnymi zasadami, które z korzyścią spełnia swoją najważniejszą rolę – pozyskanie uwagi.

Na co trzeba zwrócić uwagę, projektując grafikę?

Zabierając się za projektowanie graficzne, niezwykle ważne jest zwrócenie swojej uwagi na dwa najistotniejsze aspekty. Są to: przydatne zasady oraz główne elementy graficzne. Bez nich projekt może okazać się niewystarczający, aby spełnić swoje podstawowe zadanie i przyciągać ludzi.

Zasady

Projektowanie graficzne łączy się również z identyfikacją wizualną. Tworząc zarówno identyfikację wizualną, jak i projekt graficzny należy podążać według określonych reguł. Pomoże w tym poniższy spis kilku najistotniejszych zasad, którymi powinien kierować się dobry projektant graficzny.

osoba używająca tabletu graficznego

Research

Kluczem do prawidłowego zrozumienia tematu jest odpowiedni research. Nawet wiedząc, na czym polega projektowanie graficzne, bez rzetelnego wykonania tej czynności niemożliwe jest stworzenie projektu, który pozyska uwagę klienta. Jednak, żeby dobrze wyszukać potrzebne informacje, należy najpierw zrozumieć temat i jego przesłanie. W tym celu dobrym posunięciem będzie „wejście w głąb” danej tematyki. Niekiedy nawet najlepszym projektantom graficznym zajmuje to kilka dni. Ale czy nie warto?

Kompozycja

W kwestii kompozycji niewątpliwym liderem okazuje się siatka trójpodziału. Polega ona na podzieleniu obrazu na dziewięć jednakowych prostokątów. Mocne punkty kadru tworzą się za pomocą miejsc, w których przecina się kadr. To właśnie na nie w pierwszej kolejności zatrzymuje się wzrok patrzącego. Wykorzystując tę informację warto – w projektach – istotne informacje czy grafiki umieszczać właśnie w tych punktach. Zwiększa się wtedy skuteczność odbioru stworzonego projektu graficznego.

człowiek tworzący grafiki na laptopie

Charakterystyczny element

Zahaczając również niejako o tematykę identyfikacji wizualnej, warto wspomnieć o jeszcze jednej istotnej zasadzie. Jest to powtarzanie jakiegoś konkretnego elementu w różnych projektach graficznych. Może być to kolorystyka, dany motyw lub nawet malutki detal. To rozwiązanie pomoże w utrzymaniu odpowiedniej spójności pomiędzy kolejnymi projektami dla danej marki. Uwaga! Nie jest możliwe wykorzystanie powyższej zasady w każdym projekcie! Wraca się tym samym do pierwszej reguły – odpowiedni research. Dobry projektant graficzny musi wiedzieć, czy dane rozwiązanie pasuje akurat do tego projektu czyż nie?

Spójność

Najważniejszy punkt został zostawiony na sam koniec… Niezależnie od obranej drogi, wyszukiwania, decyzji o motywie, kolorystyce czy kompozycji najważniejszą zasadą jest spójność. Wszystkie elementy, aby mogły pełnić swoją rolę, muszą ze sobą odpowiednio współgrać i tworzyć całość. Można to porównać do efektu puzzli. Dopiero kiedy każdy element znajdzie się na właściwym, przypisanym miejscu powstanie długo wyczekiwany obraz.

projektowanie graficzne komputer, ikony na fioletowym tle

Elementy graficzne

Aby skutecznie opracować projekt graficzny, niezwykle ważne jest zwrócenie uwagi na kilka istotnych elementów graficznych. Ich odpowiednie opracowanie pozwoli na dbałość o nadrzędną zasadę przy tworzeniu danego projektu – spójność. 

Typografia

Dla stworzenia projektu można wykorzystać zarówno płatne, jak i darmowe fonty. Przydatnymi w tej kwestii może okazać się Google Fonts, oferując niezliczoną ilość różnorodnych fontów. Dodatkowym zaopatrzeniem w fonty są niewątpliwie programy graficzne. Tu z kolei warte polecenia mogą okazać się Adobe i CorelDraw.

Kolorystyka

Kolejnym istotnym elementem jest kolorystyka. Użyte w danym projekcie kolory mogą oddziaływać na uczucia i emocje patrzących. Na przykład tworząc plakat lub ulotkę o tematyce ekologicznej, obowiązkowe okaże się użycie koloru i odcieni zielonego. Nie tylko kojarzy się on z naturą i ekologią, ale również nadaje poczucie spokoju i odprężenia. W niektórych projektach warto posłużyć się również połączeniem na zasadzie kontrastu. Spowoduje to uwydatnienie, a może nawet zwrócenie uwagi na jakiś istotny element? Poniższa grafika jest dobrą wskazówką co do kwestii łączenia ze sobą barw.

wykonywanie zdjęcia aparatem fotograficznym

Fotografia

Odpowiednia grafika może okazać się kluczowa w przypadku podniesienia atrakcyjności i widoczności danego projektu graficznego. Warto – przy okazji – zastanowić się o jego motywie, wielkości, umiejscowieniu na plakacie. Wiadomo przecież, że ściany słuchają, a zdjęcia mówią…

Projektowanie graficzne – jak przykuć uwagę odbiorców?

Wiedząc, na czym polega projektowanie graficzne i ich „ukryta moc” mamy duże szanse na zwiększenie konwersji na wszelkiego rodzaju internetowych platformach. O czym należy pamiętać? Kluczowy będzie porządek oraz zachowanie estetyki i spójności grafik. Typografia, kolorystyka, fotografia… Wszystkie elementy powinny współgrać ze sobą, być przyjemne dla oka i przyciągać uwagę. Z pewnością warto zainteresować się tajnikami projektowania graficznego i już teraz zacząć wdrażać je we własnych witrynach!

Najnowsze posty na stronie

Poznaj 5 popularnych technik nadruków na kubki!

Poznaj 5 popularnych technik nadruków na kubki!

Kubki z nadrukiem stanowią nie tylko praktyczny element codziennego użytku, ale również oryginalny sposób na wyrażenie siebie, upamiętnienie ważnych chwil czy promocję marki. Różnorodność technik nadruku sprawia, że możliwości personalizacji są niemal nieograniczone,...

Strategia employer brandingu w mediach społecznościowych

Strategia employer brandingu w mediach społecznościowych

Wyobraź sobie firmę, która pulsuje energią pracowników, rozbrzmiewa echem ich sukcesów i przyciąga talenty niczym magnes. To realny obraz organizacji, której strategia employer brandingu w mediach społecznościowych jest skuteczna. W dzisiejszej cyfrowej...

Co to jest Facebook i jak działa?

Co to jest Facebook i jak działa?

Zastanówmy się na moment – co sprawia, że codziennie logujemy się na Facebooka? Czy to chęć utrzymania kontaktu z dalekimi znajomymi, potrzeba bycia na bieżąco z wydarzeniami świata, czy może apetyt na niestandardowe rozrywki podane wprost do naszej cyfrowej kieszeni?...

Nowy iPhone? Sprawdź darmowe aplikacje, które warto zainstalować!

Nowy iPhone? Sprawdź darmowe aplikacje, które warto zainstalować!

Zastanawiasz się nad zakupem nowego iPhone? A może już masz najnowszy model smartfona Apple? iPhone 15 to nie tylko świetny wybór, ale też jeden z najlepszych telefonów dostępnych na rynku w 2023 roku. Smartfon ma sporo funkcjonalności, a ich liczbę możemy zwiększyć...

Napisz do nas
Rozwiniemy Twój Biznes

Jeśli masz jakiekolwiek pytania na temat tego jak możemy Ci pomóc z chęcią odpowiemy! Dane kontaktowe znajdziesz poniżej.

+48 730 061 041
biuro@riseupagencja.pl

ul.Parkowa 46/16
71-634 Szczecin