Czym jest remarketing na Facebooku i jak go stosować? Czy zdarzyło Ci się kiedykolwiek natknąć na reklamę w internecie pochodzącą ze strony, którą dopiero niedawno odwiedzałeś? Z pewnością nie był to żaden przypadek ani efekt śledzenia Twoich poczynań przez przeglądarkę, a remarketing, czyli jedna z najważniejszych strategii internetowego marketingu. Za jego pośrednictwem łatwo skłonisz potencjalnego klienta do dokonania konwersji na Twojej stronie. Jak działa remarketing na Facebooku? Dlaczego jest on bardzo ważny i jak rozpocząć jego wdrażanie? Na naszym blogu przedstawiamy odpowiednie instrukcje, dzięki którym zdecydowanie łatwiej będzie przeprowadzić Ci pierwszą kampanię remarketingową na Facebooku krok po kroku.
Czym jest remarketing na Facebooku i jak działa?
Nic nie irytuje właścicieli sklepów internetowych bardziej niż klienci opuszczający ich stronę internetową, rezygnujący z finalizacji transakcji i porzucający zakup produktu, który umieścili w swoim koszyku (tzw. cart abandoners). Niestety, mechanizm psychologiczny przeciętnego konsumenta działa w ten sposób, że z dużym prawdopodobieństwem nie kupi on produktu przy pierwszym odwiedzeniu strony.
Remarketing polega na niczym innym, jak na wyświetlaniu reklam skierowanych do klientów, które już wcześniej odwiedziły daną witrynę. Z perspektywy internauty jest to więc śledzenie ich leadów i preferencji w internecie i podsyłanie im reklam produktów, które będą im najbliższe, aby zmaksymalizować prawdopodobieństwo dokonania zakupu. Użytkownicy właściwie sami wyrażają na to zgodę, kiedy akceptują na stronie politykę cookies i zostają automatycznie otagowani.
Kampania Facebook Ads Piksel
Omawiana praktyka będzie miała oczywiście zastosowanie do wszelkiego rodzaju postów, fanpage’ów i reklam na Facebooku. Aby nieco usprawnić algorytmy tego portalu społecznościowego, konieczna będzie instalacja piksela Facebooka.
Remarketing najlepszą formą reklamy na Facebooku!
Jakie korzyści niesie ze sobą remarketing na Facebooku? Piksel Facebooka pozwala zwiększyć sprzedaż i liczbę klientów między innymi poprzez:
- zebranie przydanych informacji o internautach i ich zainteresowaniach, a nawet zachowaniach w internecie, a także ważne źródła danych
- skierowanie reklam dokładnie do tych odbiorców, którzy będą zainteresowani i skłonni do zakupu produktu, ponieważ już znają twoją markę
- ominięcie ograniczeń nakładanych przez programy blokujące niechciane reklamy
- pozycjonowanie Twoich reklam na najlepszych pozycjach na stronie głównej Facebooka
- powoduje zaangażowanie odbiorców i dokonywanie przez nich interakcji względem reklam, dzięki czemu Twoje treści mogą dotrzeć do jeszcze większej liczby osób
Dodatkowym plusem będzie też fakt, że kampania remarketingowa na Facebooku będzie znacznie tańsza niż podobna usługa w Google.
Jak ustawić skuteczny remarketing na Facebooku krok po kroku?
Istnieje 26% szans na to, że osoba, która zareaguje na Twoją reklamę na Facebooku, ostatecznie dokona konwersji. Jest to okazja na tyle duża, że warto uruchomić remarketing na Facebooku już teraz. Jak się do tego zabrać?
Instalacja Piksela Facebooka (ang. Facebook Pixel)
- Wygeneruj kod Piksela – na Facebooku wybierz „źródła danych”, a następnie „menadżer zdarzeń”. W menu po lewej naciśnij „połącz źródła danych”. Z dostępnych źródeł wybierz „internet” i „rozpocznij”. W kolejnym oknie wybierz „piksel Facebooka” i „połącz”. Kod możesz zainstalować ręcznie, czyli dodać odpowiedni fragment kodu Facebook Piksel w kodzie twojej witryny, lub skorzystać z usługi partnera, czyli zainstalować Facebook Pixel code na Twojej stronie www).
- „Zainstaluj kod ręcznie” – tutaj najłatwiej będzie Ci skorzystać z Menadżera Tagów Google. Skopiuj fragment kodu, który zobaczysz w oknie. W Menadżerze Tagów stwórz nowy tag typu „Niestandardowy kod HTML”, w którym umieścisz kod. Pamiętaj, aby wybrać opcję „wszystkie strony” i opublikuj tag. Od teraz piksel będzie wczytywany na całej witrynie Facebooka.
- „Skorzystaj z usług partnera” – opcja wygodna dla tych, którzy korzystają z jednego z kilkunastu dostępnych serwisów np. Wix czy WordPress i z ich pomocą mogą wprowadzić Pixel code na stronę www.
Jeśli ciekawi Cię ten temat, to tutaj mamy drugi artykuł o podobnej tematyce: Czym jest Shadowban na Facebooku? | Wyjaśniamy
Grupy Niestandardowych Odbiorców
Jak już wiesz, na podstawie tego, czego dotyczą Twoje reklamy remarketingowe, musisz sprawić, aby dotarły one do odpowiednich osób. W tym celu musisz utworzyć niestandardowe grupy odbiorców.
Na Twojej stronie firmowej wybierz „utwórz grupy odbiorców”. Do wyboru masz 5 opcji: lista klientów, aktywność w aplikacji, katalog, aktywność offline i ruch w witrynie.
- Aktualni klienci – ta opcja umożliwi ci pobranie adresów e-maili osób odwiedzających Twoją witrynę, a Facebook samodzielnie powiąże je z poszczególnymi użytkownikami. Jest to dobry sposób na początkowe zebranie bazy klientów na portalu.
- Działania podejmowane w witrynie – Facebook przewiduje kilka parametrów, którymi możesz się kierować. Możesz zdefiniować jeden, chociaż portal pozwala połączyć nawet do pięciu. Możliwe jest nawet wybranie odpowiedniego przedziału czasowego, w którym podejmowane były działania.
- Reakcje na treści na Facebooku – tutaj możesz utworzyć zawężoną grupę odbiorców, którzy np. polubili twój fanpage lub zareagowali na określony post.
- Grupy podobnych odbiorców – uwzględnić w niej można osoby należące do tej samej grupy demograficznej i geograficznej lub posiadających podobne zainteresowania co istniejący już klienci.
Konfigurowanie zdarzeń i Piksel Meta
Mamy już zainstalowanego Piksela oraz dobraną grupę odbiorców, co teraz? Jak konfigurować i monitorować działania w naszej witrynie? W pomiarze wyników reklam i dotarciu do właściwych odbiorców pomoże Ci Piksel Meta, czyli krótki kod umieszczany w witrynie. W razie wszelkich wątpliwości Meta Business przychodzi z dodatkową pomocą – Facebool Pixel Helper to zbiór przydatnych informacji na temat tej funkcji.
Pokrywanie się niestandardowych grup odbiorców
Przy monitorowaniu i konfigurowaniu witryny zwróć uwagę na pokrywanie się niestandardowych grup odbiorców. Może ono prowadzić do istnego zasypania użytkowników reklamami różnej maści, co tylko ich zirytuje i przyniesie efekt odwrotny od zamierzonego. W takim wypadku warto rozważyć połączenie grup odbiorców. Pomoże ci w tym Meta Piksel Facebooka.
Pierwsza kampania remarketingowa
Po zainstalowaniu i skonfigurowaniu Piksela nadszedł czas na docelowy przekaz reklamowy.
- W prawym górnym rogu Strony Głównej wybierz „utwórz reklamę”
- Wybierz swój główny cel marktingowy
- Ustal parametry
- Wybierz format reklamy
Facebook przedstawi Ci prognozę dotyczącą zasięgu reklamy i liczby konwersji. Wszystko to będzie Ci potrzebne, abyś miał większą szansę na zwiększenie sprzedaży i obrotów na stronie.
To również może Ci się spodobać: Czym jest aplikacja Instagram Threads i jak działa? Pigułka wiedzy! - kliknij by przeczytać całość
Remarketing dynamiczny
Dynamic Ads to algorytm, który przypomina użytkownikom o produktach, które kiedyś przeglądali, ale po dodaniu do koszyka rezygnowali z ich zakupu. Jest o tyle przydatny, że skupia on osoby, które nie musiały nawet odwiedzić Twojej witryny, ale były zainteresowane podobnymi produktami i treściami.
Jak ustawić reklamę dynamiczną na Facebooku?
Jeśli masz już zainstalowanego Piksela i dokonałeś jego konfiguracji, potrzebne Ci będzie jeszcze utworzenie katalogu produktów. Taką opcję odnajdziesz w Menadżerze Firmy na Facebooku, kiedy rozwiniesz menu w lewym górnym rogu. Po wybraniu „katalogi produktów” będziesz jeszcze zapytany o dokładne preferencje dotyczące funkcji. Reklamy dynamiczne to jedne z prostszych metod prowadzenia kampanii remarketingowych, ponieważ większość tego procesu odbywa się właściwie automatycznie. Z pewnością przyda się w każdej branży i przyniesie Twojej firmie nowych klientów.
Pięć pomysłów na początek przygody z remarketingiem w mediach społecznościowych
Kreatywny przekaz reklamowy
To, co z pewnością przykuje uwagę użytkowników Facebooka, to niestandardowy i angażujący przekaz reklamowy. Wszelkiego rodzaju filmy, obrazki, a także możliwość interakcji i zostawienia polubień przyczynią się do tego, że internauci lepiej zapamiętają samą reklamę.
Rozpocznij od wyboru mniejszej liczby parametrów
Na początku, przy tworzeniu segmentów odbiorców, najlepiej działa skoncentrowanie się na maksymalnie paru parametrach jednocześnie. Przykładowo, jedną kampanię możesz skierować do osób, które dodały produkt do koszyka, następną do tych, które go oglądały, ale nie dodały do koszyka, a kolejną do klientów, którzy dokonali zakupu i lubią twoją stronę.
Jeśli ciekawi Cię ten temat, to tutaj mamy drugi artykuł o podobnej tematyce: Social media dla szkoły językowej | O czym pamiętać?
Posegmentuj Twoich odbiorców biorąc pod uwagę ich cechy i skłonność do konwersji
W przypadku remarketingu musimy pamiętać, że każdy odbiorca będzie w inny sposób reagował na określoną reklamę. Jedni będą mniej, drudzy bardziej zainteresowani Twoją firmą. To normalne. Dlatego w pierwszej kolejności postaraj się dokonać podziału na kilka grup odbiorców i przygotuj dla nich dedykowany program reklamowy, biorąc pod uwagę ich specyficzne cechy. To pracochłonne zajęcie, ale działa!
Nie wyświetlaj tej samej reklamy w kółko
Reklamy remarketingowe często irytują, nudzą i przeszkadzają odbiorcom, zwłaszcza w mediach społecznościowych. Nie ma sensu wyświetlać je bez przerwy. Nie chodzi nam przecież tylko o sprzedaż produktów, ale także o zwiększenie zainteresowania twoją marką. W tym celu zwróć uwagę na:
- Częstotliwość – liczba wyświetleń reklamy
- Działania – liczba konwersji dokonanych po wyświetleniu reklamy
- CTR – stosunek kliknięć w reklamę do liczby wyświetleń przez nią wygenerowanych. Zazwyczaj spada, kiedy grupa odbiorców przyzwyczaja się do reklamy i zaczyna ją ignorować.
Myśl strategicznie
Facebook daje bardzo przydatną możliwość, jaką jest ustalenie harmonogramu wyświetlania reklam. Jeśli stale minitorujesz Twoją grupę odbiorców w menedżerze reklam, powinieneś już wiedzieć, w jakie dni i w jakich godzinach największa liczba klientów reaguje na reklamy i ogląda Twoją stronę. Ustaw przedział czasowy w godzinach szczytu, w których będzie największe prawdopodobieństwo, że ktoś odwiedzi Twoją stronę www.
Remarketing – genialne narzędzie czy problem etyczny?
Użytkownicy mediów społecznościowych coraz częściej skarżą się, że kampanie remarketingowe naruszają ich prywatność i prowadzą do nielegalnego gromadzenia ich danych. Należy jednak pamiętać, że remerketing nie jest żadnym śledzeniem odbiorców. Remarketing na facebooku i Pixel Facebooka bazują jedynie na podstawowych danych, które internauci sami zgodzili się kiedyś udostępnić. Algorytmy Facebooka z pewnością pomagają należycie ustawić remarketing, jednakże wszystkie te działania opierają się na czystej statystyce. Korzystanie z menedżera reklam czy menedżera zdarzeń to już monitorowanie aktywności we własnym sklepie internetowym mające niewiele wspólnego ze śledzeniem klientów.
Remarketing na facebooku – zacznij już teraz!
Sposobów na prowadzenie kampanii remarketingowych jest wiele, co z pewnością na samym początku może nieco odstraszać. W rzeczywstości jest to prostsze, niż się wydaje! Piksel Facebooka daje bardzo wiele możliwości i ciekawych funkcji, jednakże nie musisz wprowadzać ich wszystkich od razu. Aby skutecznie uruchomić remarketing, czasami naprawdę lepiej postawić na minimalizm. Twoim zadaniem jest teraz testowanie i weryfikowanie, które strategie reklamy okażą się najskuteczniejsze w Twoim sklepie online. Zaczynając od małych działań, w praktyce nauczysz się bardziej zaawansowanych strategii i zweryfikujesz, które są dla Ciebie najskuteczniejsze. Z pomocą remarketingu szybko uda Ci się zwiększyć zainteresowanie Twoim produktem. Powodzenia!