Zastanawiałeś się, jakie jest znaczenie kolorów w marketingu i reklamie? Klienci kupują oczami. Znacie ten slogan? Potwierdzają to badania, według których dla 65% konsumentów kolor jest najważniejszym czynnikiem podczas wyboru produktów. Dlatego projektując stronę wizualną swojej marki, musisz pamiętać o odpowiednim doborze barw – to samo tyczy się wizytówek, ulotek, plakatów, strony internetowej i innych elementów promujących firmę. Identyfikacja wizualna musi być spójna, ale także wyróżniająca się wśród konkurentów.
Chcesz zaczerpnąć nieco teoretycznej wiedzy na temat wpływu kolorów na estetykę projektu? Sprawdź, jak ważne jest znaczenie kolorów w marketingu, przeczytaj artykuł!
Trochę podstaw
Kolory w znaczący sposób wpływają na ludzki umysł – tak więc umiejętnie wykorzystana wiedza na ich temat może pomóc w osiągnięciu lepszych wyników sprzedażowych. Projektując grafikę, powinniśmy pamiętać o tym, że postrzeganie danych barw jest zależne od grupy odbiorców. Nasze preferencje w znacznej mierze uwarunkowane są przez naszą płeć. Kobiety dostrzegają zdecydowanie więcej kolorów niż mężczyźni.
Miej jednak na uwadze, że wściekły róż zalewający całą ulotkę nie oznacza od razu, że Twoja firma przyciągnie więcej klientek płci żeńskiej – nie ma stałej zasady określającej, jakie kolory są lubiane przez wszystkich przedstawicieli danej płci.
Wiek grupy docelowej odgrywa ważną rolę!
Kolejnym kryterium postrzegania barw jest wiek – osoby starsze statystycznie bardziej docenią ciepłe kolory i stonowane barwy, natomiast młodsi – żywe i jaskrawe. Następny bardzo ważny czynnik to pochodzenie odbiorcy.
Kolory mają inne znaczenia w różnych częściach świata, np. „niewinna” dla nas biel w krajach takich jak Chiny, Japonia czy Indie kojarzyć się będzie z pechem i nieszczęściem. Kolory oddziałują również na siebie wzajemnie – np. umieszczając obok siebie kwadrat i linię w jednym kolorze, na białym tle będziemy mieli wrażenie, że linia jest ciemniejsza. Im mniejszy element na białym tle, tym tworzy się większy kontrast, a to z kolei prowadzi do złudzenia przyciemnienia, ale także sprawia, że jest to lepiej widoczne. W związku z tym kolory wpływają na ostateczny odbiór contentu.
Myślę, że widzisz teraz, jak bardzo przemyślany musi być dobór kolorów w Twoich projektach – kluczem do sukcesu jest ich odpowiednie połączenie, które zostanie powszechnie zaakceptowane i uznane za przyciągające wzrok.
Kolory w komunikacji marek
Przyjrzyjmy się teraz, w jaki sposób marki wykorzystują wybrane kolory w marketingu. Warto pamiętać, że jaskrawe kolory mają za zadanie przede wszystkim przykuć naszą uwagę i wzbudzić emocje. Z kolei zimne kolory dają poczucie spokoju i ukojenia. Każdy kolor to konkretne skojarzenia, dlatego ogromne znaczenie ma świadomy wybór koloru, który najbardziej pasuje do Twojej marki.
Dowiedz się, jakie emocje niesie i jak kojarzy nam się kolor pomarańczowy, zielony, niebieski, czarny, żółty i czerwony.
Pomarańcz
Ten kolor kojarzy się z energią, lecz pozbawioną agresji. Reprezentuje marki nastawione na działanie i kreatywność, symbolizuje pozytywne nastawienie i optymizm. Na tę barwę postawiła np. marka Curtis.

Zieleń
Kolor zielony ma uspokajać, wyciszać i symbolizować ekologię oraz kontakt z naturą. Oznacza także bezpieczeństwo. Sięgają po niego marki, które chcą być kojarzone z relaksem, np. tak jak Spotify.
Sprawdź również Rozwój umiejętności przywódczych w biznesie

Niebieski
To kolor zaufania! Symbolizuje stabilność i pewność. Marki wykorzystujące kolor niebieski zdają się bardziej godne zaufania. To również kolor czystości, nauki, a także technologii. Kolor niebieski to uniwersalna barwa, która często wykorzystywana jest w reklamach, ponieważ kojarzy się z opanowanie, spokojem oraz bezpieczeństwem. Popularnym przykładem jest Facebook, który wykorzystuje ten kolor w swojej identyfikacji wizualnej.

Czerń
Kolor czarny, choć niesie ze sobą negatywne skojarzenia, ponieważ to kolor żałoby i smutku, ale w marketingu wręcz przeciwnie! To kolor zarezerwowany dla produktów klasycznych, ekskluzywnych, eleganckich. W projektach graficznych może podkreślać precyzję i stabilność usługi, ale w kampaniach reklamowych symbolizować zagrożenie lub obawę. Kolor ten to także luksus i prestiż. Posługuje się nim np. marka Mercedes-Benz.

Czerwień
To kolor gwałtownych emocji. Ma pobudzać do działania, symbolizuje pasje i pragnienia. Kolor czerwony przykuwa uwagę, wyróżnia się, a nawet zwiększa ciśnienie krwi i działa pobudzająco. Jeśli idąc miastem lub jadąc samochodem, rozejrzysz się wokół siebie, od razu zauważysz znaki ostrzegawcze. Ich zadaniem jest zwrócenie naszej uwagi, a spełniają tę funkcję, ponieważ wykorzystane są intensywne kolory, takie jak czerwony czy żółty.
Czerwony dobrze sprawdza się w nagłówkach i call to action, typu „okazja”, „promocja” lub „tylko teraz”. Czerwony występuje np. w logo marki H&M.
Sprawdź również Tworzenie responsywnych stron internetowych z Odee – kompleksowa oferta dla Twojego biznesu

Żółty
To kolor słońca, ciepła i radości, pewności siebie i energii. Żółte elementy przykuwają uwagę i budzą pozytywne skojarzenia. Kolor żółty dobrze nadaje się do promowania produktów dziecięcych lub ofert spędzania wolnego czasu. Jest to również kolor dominujący na opakowaniu herbaty marki Lipton.

Jak mogliście to już wcześniej zaobserwować, żółty jest również głównym kolorem Rise UP.
Dlaczego kolorystyka marki powinna być spójna?
Kolorystyka marki powinna być zgodna, aby wywołać określone skojarzenia wśród konsumentów. Zróżnicowane kolory mogą być mylące i nieprzyjemne dla oka, co może wpłynąć na postrzeganie marki. Kolory powinny tworzyć spójną całość, co pomaga wywołać pozytywne skojarzenia i zwiększyć rozpoznawalność marki. Trzymanie się jednej kolorystyki pozwoli odbiorcom lepiej zapaść w pamięci.
Jeśli ciekawi Cię ten temat, to tutaj mamy drugi artykuł o podobnej tematyce: Kiedy warto korzystać z grup na Messengerze?
Koło kolorów
Co więcej, skorzystanie z narzędzia, z ang. color wheel, czyli z koła kolorów sprawi, że łączenie kolorów już więcej nie będzie problematyczne. Wystarczy wybrać dominujący kolor swojej marki, a następnie odszukać pasujący kolor po przeciwnej stronie. Na przykład, jeśli kolorem głównym naszej marki jest kolor fioletowy, to na podstawie koła kolorów szybko możemy sprawdzić, że do pary idealnie nadaje się kolor żółty. Łączenie kolorów i właściwy dobór barw nie powinny już więcej sprawiać problemów, jeśli użyjemy gotowych narzędzi, typu color wheel.

Co składa się na wizerunek marki?
Wizerunek marki składa się z wielu elementów, w tym z logo, sloganu, kolorystyki, stylu komunikacji, produktów i usług, jakości, obsługi klienta, wizerunku w mediach, opinii klientów i wielu innych. Każdy z tych elementów ma wpływ na to, jak marka jest postrzegana przez konsumentów.
Logo i slogan są ważnymi elementami wizerunku marki, ponieważ są one pierwszymi rzeczami, które konsumenci widzą i zapamiętują. Kolorystyka i styl komunikacji marki również mają wpływ na to, jak marka jest postrzegana. Produkty i usługi marki, jakość i obsługa klienta, wizerunek w mediach i opinie klientów również mają wpływ na wizerunek marki. Wszystkie te elementy składają się na wizerunek marki.
Znaczenie kolorów w marketingu!
Jeśli wiesz już, jakie jest znaczenie kolorów marketingu, będziesz mógł mądrze dobierać je przy projektowaniu działań promocyjnych dla swojej marki. Pamiętaj, że powyższe zasady nie tylko znajdują zastosowanie w komunikacji wizualnej i akcjach prowadzonych online, ale również stanowią ważny element projektów graficznych takich jak wizytówki, banery reklamowe czy ulotki firmowe.
Dobierając odpowiednią paletę barw do swoich projektów, masz szansę przemówić do poczucia estetyki swoich odbiorców, co może zaowocować większym zainteresowaniem Twoimi usługami. A jeśli potrzebujesz kogoś, kto zaprojektuje dla Ciebie wszystko jak należy – zgłoś się do nas, nasi eksperci są do Twojej dyspozycji.
Rise Up
Sprawdź także: