fbpx

Kim jest korektor tekstu i czym się zajmuje?

1 października, 2022
korektor tekstu czym się zajmuje

Według statystyk, z internetu korzysta obecnie prawie siedmiu na dziesięciu Polaków. Ma to przełożenie między innymi na częstsze czytanie artykułów zamieszczanych na blogach oraz innych publikacji. Firmy zaczęły dostrzegać tę tendencję i zdecydowanie chętniej decydują się na sprawdzanie treści na swoich stronach internetowych pod kątem językowym. Nie powinno zatem nikogo dziwić, że znacząco wzrosło zapotrzebowanie na korektorów tekstu. Szczególnie tych, którzy zajmują się publikacjami internetowymi.

Wydawało Ci się, że korekta tekstu jest prostym zadaniem? Uległeś złudzeniu poprawności tekstu i nie dostrzegałeś licznych błędów przy aktualizacji swojej strony? Zastanawiasz się, co powinieneś zrobić, aby czytelnik otrzymał publikację w zrozumiałej formie? Osobą, która może Ci w tym pomóc, jest właśnie korektor. Jakie są jego zadania? Odpowiedź na to pytanie poznasz po przeczytaniu naszego artykułu.

Kim jest korektor tekstu?

Korektor tekstu to osoba, która zajmuje się poprawianiem błędów językowych, interpunkcyjnych i stylistycznych w tekście. Korektorzy tekstu są zazwyczaj doświadczonymi redaktorami lub copywriterami, którzy mają wystarczającą wiedzę, aby zapewnić poprawność językową i stylistyczną tekstu. Mogą oni również doradzać autorowi w kwestiach stylistycznych i merytorycznych.

Korektor tekstu | Czym się zajmuje?

Korektor jest członkiem zespołu wydawniczego. Dba on o to, by dokumenty czytało się jak najwygodniej. Jest to osoba odpowiedzialna za wyłapywanie pomyłek dotyczących poprawności językowej. Oznacza to, że poprawia on literówki, znaki interpunkcyjne, błędy ortograficzne oraz nieodpowiednie użycie wielkich i małych liter. Dodatkowo zwraca on uwagę na konstrukcję zdania, przejrzystość języka oraz usterki fleksyjne, składniowe i leksykalne. W niektórych przypadkach skupia się też na błędach logicznych i merytorycznych. Nie jest to jednak tradycyjny zakres jego obowiązków, o czym przekonasz się w dalszej części artykułu.

korektor tekstu copywriting agencja social media

W pracy korektora istotne jest także sporządzanie erraty oraz podpisywanie każdej korekty i całego tekstu do druku. Czym jeszcze zajmuje się ten specjalista? Sprawdzaniem stron tytułowych oraz zgodności podpisów ze zdjęciami występującymi w publikacji.

Sprawdź również: Czym zajmuje się copywriter?

Z kim współpracuje korektor tekstu?

Korektor powinien współpracować z pisarzami, copywriterami i innymi specjalistami, aby mieć pewność, że tekst, który zostanie przesłany, nie zawiera błędów językowych, ortograficznych, gramatycznych, czy interpunkcyjnych. Nie ważne czy chodzi o prowadzenie bloga dla firmy, czy publikacje mediowe.

Dlaczego warto współpracować z korektorem tekstu?

Korekty tekstu, wykonywane przez profesjonalistę, są bardzo ważne. Autor często nie dostrzega niektórych pomyłek, a sformułowania, których sam użył, wydają się dla niego klarowne. Natomiast specjalista patrzy na publikację z innej perspektywy. Dzięki jego skrupulatności i doświadczeniu jest on w stanie zauważyć nawet pozornie niewidoczne błędy.

Więcej informacji o podobnej tematyce znajdziesz tutaj: Kiedy warto korzystać z grup na Messengerze?

Cechy dobrego korektora tekstu

Istotnymi wyróżnikami korektora są: cierpliwość, spostrzegawczość i skrupulatność. Dlaczego? Taki specjalista spędza bardzo dużo czasu na czytaniu tekstów i eliminacji istotnych błędów. Zdarza się, że niektóre artykuły musi przejrzeć nawet po kilka razy.

Osoba, która zajmuje się poprawianiem wszelkich błędów zawodowo, powinna mieć dużą wiedzę na temat języka ojczystego. Niestety, nawet ona nie jest gwarantem perfekcyjnych tekstów. Korektorzy powinni mieć świadomość własnej niedoskonałości. Zawsze znajdzie się coś, co można poprawić. Zadaniem specjalisty jest po prostu minimalizowanie pomyłek. Dobry wzrok z pewnością się przyda, by wyłapać błędy składniowe, błędy leksykalne, gramatyczne czy błędy interpunkcyjne.

Praca nad własnym tekstem

Własny tekst często jest pełen różnych błędów. Można powiedzieć, że bezbłędne teksty nie istnieją. Zawsze znajdzie się coś do poprawy. Dobrze mieć świadomość popełnianych błędów i wdrażać poprawki przy okazji kolejnych tekstów. Jest to proces pracochłonny i nie zawsze oczywisty, dlatego w takich sytuacjach warto skonsultować się z korektorem tekstu. Nawet jeśli wykorzystywany jest język inny niż polski, na przykład popularny język angielski, niemiecki czy hiszpański. Warto zadbać o dobrze sporządzony tekst, a w tym pomoże nam korektor tekstu, który zadba o sprawdzenie pisowni, poprawi tekst tak, by był przyjemny w odbiorze.

korektor tekstu korekta copywriting agencja social media

Jak zostać korektorem tekstu?

Co ze studiami? Czy są w tej kwestii konkretne wymagania pracodawców? Odpowiedź brzmi- nie. Nie ma specjalnych kierunków, które należy skończyć, aby zajmować się korektą tekstów. Istnieją jednak takie dziedziny, które mogą ułatwić Ci pracę, są to między innymi: dziennikarstwo i językoznawstwo.

Czym różni się praca korektora od pracy redaktora?

Każdy tekst powinien przejść weryfikację pod względem językowym, gramatycznym, ortograficznym i interpunkcyjnym. Nawet osoby posiadające doświadczenie w pisaniu tekstów, nie zauważają pewnych błędów. Dlatego warto wybrać się do fachowca. Pytanie tylko, do którego- korektora, czy redaktora?

Praca redaktora opiera się na większej ingerencji w styl autora tekstu. Polega ona na ocenie całości kompozycji. Specjalista sprawdza spójność wątków, ogólne zrozumienie treści i układ logiczny.

To może Cię zainteresować: Rozwój umiejętności przywódczych w biznesie

korekta korektor redaktor copywriting agencja social media

A czym zajmuje się korektor? Między innymi poprawianiem błędów gramatycznych i interpunkcyjnych, takich jak kropki, przecinki i inne znaki oddzielające. Nie zajmuje się już on oceną całości tekstu. Działa raczej powierzchownie i ma za zadanie pomóc redakcji.

To nic dziwnego, że te dwa pojęcia są tak często mylone. W końcu korekta w 99% jest już zawarta w redakcji tekstu. Klient może zamówić samo zaznaczanie błędów albo redakcję, która w cenie ma już wliczoną korektę. Ciężko zresztą wyobrazić sobie pozostawione rażące błędy bez poprawek.

To również może Ci się spodobać: Tworzenie responsywnych stron internetowych z Odee – kompleksowa oferta dla Twojego biznesu - kliknij by przeczytać całość

Ile zarabia korektor tekstu?

Zarobki korektora tekstów zależą od wielu czynników, takich jak doświadczenie, rodzaj tekstu, jego długość i czas wymagany na jego poprawienie. Przyjmuje się, że korektorzy tekstów zarabiają od 25 zł do 60 zł za godzinę, w zależności od wymienionych czynników. Korektorzy tekstów mogą również zarabiać więcej, jeśli mają doświadczenie w pracy z tekstami specjalistycznymi, takimi jak teksty medyczne, prawnicze lub techniczne. W takich przypadkach zarobki mogą wynosić nawet do 120-150 złotych za godzinę.

Zarabianie na pisaniu tekstów. Praca jako korektor tekstów

Więc jakie zadania powierza się korektorowi tekstu?

W dzisiejszych czasach komunikat tekstowy jest jedną z najpopularniejszych form przekazu. Obcujemy z nim na co dzień. Obecnie treści pisane to nie tylko książki, ale także blogi i posty w mediach społecznościowych. Konieczne jest zatem by korektor przygotował tekst w sposób rzetelny i profesjonalny.

Wiele ludzi myśli, że korektor tekstu to łatwy zawód, ponieważ bardzo często można wykonywać go w domowym zaciszu, a jego zadania nie są wymagające. Nic bardziej mylnego! Pomimo tego, że mamy obecnie do dyspozycji wiele słowników i aplikacji to żaden program nie zastąpi nam pracy specjalisty. Tylko on może wykonać korektę tekstu w sposób staranny, przejrzysty i poprawny językowo.

_
Potrzebujesz wsparcia marketingu on-line? Napisz!

Rise Up
biuro@riseupagencja.pl
tel. 730-061-041

Sprawdź również:

Najnowsze posty na stronie

Jak zwiększyć zaangażowanie odbiorców z twojej listy mailingowej

Jak zwiększyć zaangażowanie odbiorców z twojej listy mailingowej

Im szybciej rozwijają się technologie cyfrowe, tym więcej działań marketingowych przenosi się do sieci. Teraz w internecie prowadzi się kampanie reklamowe z udziałem wielu kanałów. Wśród technik wyróżniających się wysoką skutecznością wymienia się e-mail marketing....

Pop-upy i wyskakujące okienka – czy warto je stosować w reklamie?

Pop-upy i wyskakujące okienka – czy warto je stosować w reklamie?

Wyskakujące okienka, znane jako pop-upy, są jednym z najbardziej rozpoznawalnych narzędzi w marketingu internetowym. Dla jednych stanowią efektywny sposób zwiększania konwersji, dla innych irytujący element witryny. Czy pop-upy są nadal skuteczne i warto je stosować?...

Tworzenie banerów reklamowych: Prosty przewodnik dla początkujących

Tworzenie banerów reklamowych: Prosty przewodnik dla początkujących

Tworzenie banerów jest sztuką, która w dużej mierze bazuje na próbach i błędach. Specjalnie dla Ciebie przygotowaliśmy sprawdzone wskazówki, które pozwalają efektywnie przyciągać klientów. Projektowanie banerów to jedna z naszych specjalności: podzielimy się z Tobą...

Napisz do nas
Rozwiniemy Twój Biznes

Jeśli masz jakiekolwiek pytania na temat tego jak możemy Ci pomóc z chęcią odpowiemy! Dane kontaktowe znajdziesz poniżej.

+48 730 061 041
biuro@riseupagencja.pl

ul.Parkowa 46/16
71-634 Szczecin