Czy trend na naturalności w mediach społecznościowych jest powszechny? Firma Hootsuite opublikowała raport Digital 2021. Dotyczy on social mediów oraz tego, jak korzystają z nich ludzie i ile czasu tam spędzają. Według badań Polacy spędzają w internecie około 6 godzin 44 minuty na dobę. Co istotne – aż 2 godziny w ciągu dnia przeznaczają oni na przejrzenie takich platform, jak na przykład Instagram. To właśnie tam spotykają się oni z wykreowanym, przez twórców, światem.
Przez ostatnie dekady, reklamy propagowały sztuczność, która następnie utrwalana była w social mediach (Facebook, Instagram, Pinterest i inne serwisy). Sporo osób padło ofiarą wyidealizowanego życia. Przez to stali się bardziej wymagający zarówno dla siebie, jak i otoczenia. Obecnie jednak do odbiorców coraz bardziej przemawia bycie naturalnym. Czy jest to najważniejszy trend portali społecznościowych? Ciężko stwierdzić, ale jedno wiemy na pewno – niedoskonałe zdjęcia stają się czymś normalnym i szanowanym.
Jakie są obowiązujące trendy social media?
Nieidealna codzienność, którą warto pokazać
Naturalność w social mediach przejawia się między innymi w zachowaniu użytkowników. W jaki sposób? Osoby posiadające mass media zaczynają przedstawiać swoje codzienne życie „od kuchni”. Takie poczynania najczęściej publikowane są za pomocą social media video np. Instastories. Zamieszczany tam content znika po 24 godzinach. Ta forma przekazu uznawana jest za naturalną, ponieważ posty dodawane są na bieżąco. Dzięki temu twórcy stają się coraz śmielsi i coraz rzadziej kontrolują swoje zachowanie.
Od czasu pierwszych tygodni izolacji można zaobserwować wyraźny trend reklam kręconych w domu. Takie promocje DIY są szczególnie istotne w czasach, które stały się niepewne. Kiedy codzienność odbiorców nie jest atrakcyjna, dodawanie postów sponsorowanych z malowniczych kurortów, do których większość z obserwatorów nie ma dostępu, może doprowadzić do frustracji. Zdaje się, że twórcy kampanii zrozumieli to i zaczynają tworzyć przekazy w bliższej relacji ze swoimi odbiorcami.
Od 2020 roku zainteresowanie „niedoskonałymi” kontami wciąż wzrasta. To oznacza, że ludzie chcą widzieć różne oblicza codzienności. Nawet te nieidealne, którym towarzyszą zmęczenie i słabości.
#nomakeup jako nowy trend
Długotrwały lockdown sprawił, że użytkownicy serwisów społecznościowych znacznie mniej chętnie retuszują swoje zdjęcia. Można pokusić się o stwierdzenie, że naturalność stała się jedną z największych zalet tworzonych treści. Coraz częściej mocne poprawki są wyśmiewane. Obecnie na Instastories oznaczane są zdjęcia, które są przerobione. Na Instagramie i TikToku można znaleźć profile osób niepełnosprawnych, z dysfunkcjami, czy o różnej wadze. Te osoby nie wstydzą się tego. Opisują swoją sytuację i często edukują na dany temat.
To może Cię zainteresować: TikTok – najważniejszy trend w social media 2023?
Zanim jednak użytkownicy zyskali świadomość w kwestii idealizacji świata, w social mediach musiało się wiele zadziać. Na Instagramie pojawiła się interwencja, o której warto wspomnieć. Mowa tutaj o pewnego rodzaju buncie Aleksandry Domańskiej przeciwko upowszechnianiu kanonów piękna, które nie są możliwe do osiągnięcia. Aktorka zapoczątkowała akcję, oznaczając content hasztagiem #ciałoboginizaniccięniewini. Opublikowała ona niewyretuszowane zdjęcia, zaprosiła obserwatorów do dyskusji na temat samoakceptacji i przypominała o tym, jak ważne jest oswajanie swoich kompleksów. To działanie odbiło się szerokim echem.
Jak to wygląda w innych krajach?
Nie tylko w Polsce walczy się z fikcją w serwisach społecznościowych. W 2021 w Norwegii uchwalono ustawę, która wymaga oznaczenia wyretuszowanych zdjęć. Uwzględnia ona zarówno powiększenie ust za pomocą specjalnej aplikacji, jak i nakładanie filtrów na obraz. Norweskie ministerstwo uznało, że kreowanie idealizmu może powodować wiele negatywnych konsekwencji.
We Francji z kolei, już kilka lat temu, wprowadzono wymóg oznaczania edytowanych zdjęć. Wszystkie przerobione obrazy muszą posiadać napis „Photographie retouchée”. W przeciwnym razie na twórców nakładane są kary pieniężne. Dlaczego? Ministerstwo zdrowia uznało, że idealizowanie ciała może mieć związek z zaburzeniami odżywiania, które we Francji dotyczą około 600 tysięcy młodych ludzi. Takie działanie ma kluczowy wpływ na postrzeganie contentu w nieco inny sposób.
Czy naturalność jest bardzo ważna w mediach społecznościowych?
Platformy społecznościowe stały się naszym łącznikiem ze światem. Wzrost ich popularności sprawił, że możemy szybciej i taniej komunikować się z naszymi bliskimi, markami i influencerami. Należy jednak pamiętać, że media społecznościowe posiadają także wady. Jedną z nich jest manipulacja.
Jeśli ciekawi Cię ten temat, to tutaj mamy drugi artykuł o podobnej tematyce: Innowacje w projektowaniu szytych katalogów: Nowe trendy i techniki
Siła influencer marketingu, czyli jak wpływają na nas inni ludzie
Duży wpływ na zachowanie innych osób ma influencer marketing, ponieważ to influencerzy potrafią kreować to, co ma być na topie i przyciągać uwagę użytkowników. Duża część influencerów ma to do siebie, że wpływają na decyzje i zachowania swoich followersów. Budowanie świadomości wśród swojej społeczności na temat tego, że nie ma nic złego w byciu naturalnym, pomaga przełamać się ich obserwatorom i pokazywać się w swoich kanałach bez makijażu. Dzięki temu rośnie zaangażowanie wśród użytkowników mediów w autentyczne tworzenie contentu spójnego z ich idolami.
Znane osoby często uatrakcyjniają swój przekaz, tylko po to, by wpłynąć na decyzje zakupowe swoich odbiorców. Obecnie konsumenci są coraz bardziej świadomi takich działań i zaczynają zwracać uwagę na ludzką stronę w mediach społecznościowych. Pandemia zmieniła podejście twórców i odbiorców do wyretuszowanych zdjęć. Teraz króluje no make-up i pokazywanie się takim, jakim się jest. Skoro gwiazdy ekranu odebrały nagrody w piżamach to pewne było to, że ten trend dotknie szerszego grona użytkowników.
Jeśli ciekawi Cię ten temat, to tutaj mamy drugi artykuł o podobnej tematyce: Instagram Reels | Popularny trend w social media
E-commerce a trend na naturalność
Także w e-commerce można zauważyć wiele zmian. Coraz częściej wykonywane sesje fotograficzne, które robione są na potrzeby promocji produktów, nie są już retuszowane. Do zdjęć czy treści video pozują już wszyscy: i osoby o różnej wadze, kolorze skóry, i z różnymi znamionami na skórze, i te, które zmagają się z chorobami także. Nie ma to większego znaczenia czy masz makijaż, czy też nie. I to jest w porządku. Celem tych kroków jest przedstawienie naturalności jako coś, co towarzyszy nam na co dzień. Nie ma konieczności i przymusu, by pokazywać się jako zupełnie ktoś inny, można przecież ukazać swoją prawdziwą, naturalną stronę, taką jaka jest.
Czym jest social commerce?
Przy okazji e-commerce, warto wspomnieć także o social commerce. To nic innego jak działania polegające na handlu przez serwisy społecznościowe. Z jednej strony mamy sprzedawcę, który oferuje produkty na swoim profilu, a z drugiej strony osoby zainteresowane kupnem. W ten sposób znacznie łatwiej zdobyć potencjalnych klientów, ponieważ non stop jesteśmy w sieci z dostępem do aplikacji zainstalowanych na urządzeniach mobilnych. W każdej chwili można coś sprzedać lub kupić.
Użytkownicy social mediów wykorzystują platformy społecznościowe już nie tylko do obserwowania swoich znajomych, idoli czy szukania inspiracji, ale także coraz częściej używają ich w celach zakupowych.
Trend naturalności w social mediach zyskuje na popularności
Popularność akcji społecznych na temat ciałopozytywności świadczy o tym, jak ważny jest to temat. W sieci nadal pojawia się mnóstwo wyretuszowanych zdjęć. Jednak coraz więcej znanych osób postanawia pokazać, jak wygląda naprawdę. Dzięki takim działaniom wiele ludzi ma szansę na to, by pokochać siebie takimi, jakimi są. Także wiele dużych i średnich firm stawia kroki ku naturalności. W nadchodzących miesiącach trendy związane z pokazywaniem autentyczności cały czas będą nabierały większego znaczenia.
Jeśli szukasz agencji marketingowej, która zna obowiązujące trendy i wesprze Cię w działaniach – odezwij się do Rise UP! Możemy ogarnąć promocję Twojej firmy kompleksowo!
Napisz czego potrzebujesz na biuro@riseupagencja.pl a my Ci to wycenimy!
Sprawdź również: