Nie miałeś dotychczas styczności z mediami społecznościowymi? A może używasz tylko Messengera służącego do komunikacji z garstką osób? A może posiadasz konto na Instagramie bądź TikToku, gdzie tylko biernie obserwujesz wybrane profile? To nieważne, sprawdź, jakie serwisy społecznościowe są najbardziej popularne w naszym kraju i dlaczego warto korzystać z social media w 2024!
Co to są social media?
Pierwsze skojarzenia, jakie przychodzą do głowy, kiedy mówimy „media społecznościowe” to zazwyczaj nazwy własne najbardziej popularnych serwisów: Facebook, Instagram, YouTube, TikTok czy blogi (na których możesz wykupić artykuły sponsorowane). Zapewniają one rozrywkę, służą do komunikacji i nawiązywania relacji. Za ich pośrednictwem możemy ogłaszać światu, co tylko chcemy, promować firmę lub budować swój wizerunek.

Słowo social (czyli społeczne/społecznościowe) jest kluczowe i pozwala odróżnić media społecznościowe od mediów, które znamy od zawsze – prasa, radio czy telewizja.
Różnica pomiędzy klasycznymi mediami a social media
Różnica między tradycyjnymi mediami a social media polega przede wszystkim na braku możliwości interakcji. Na platformach typu Facebook czy Instagram możemy się komunikować. Zadajesz pytanie – marka odpowiada. W tym przypadku widoczne jest zaangażowanie odbiorców twojej marki.
W klasycznych mediach przekaz jest jednostronny. Nie ma możliwości dyskusji, dodania komentarza czy wyrażenia swojej opinii. Oczywiście istnieją programy interaktywne z możliwością dodzwonienia się na antenę (typu HejtPark w Kanale Sportowym), jednak prawdopodobieństwo trafienia na wolną linię jest znikome.

Media społecznościowe, podobnie jak klasyczne środki przekazu, dają nam możliwość reklamy siebie bądź swojej firmy. Koszt reklamy w social media jest jednak znacznie niższy i jest większa dowolność w przypadku tworzenia kampanii reklamowych.
Zrzeszając grupę odbiorców w mediach społecznościowych, zyskujemy między innymi potencjalnych klientów. Jeszcze bardziej pomaga nam w tym reklama. Dzięki niej nie tylko sprawiamy, że jest lepsza widoczność strony w sieci, ale także przyczyniamy się do wzmożonego ruchu na stronie, a to bardzo często przekłada się na zwiększenie sprzedaży.
W mediach społecznościowych przepływ informacji jest natychmiastowy, stąd są one bardzo popularne. Możemy korzystać z nich na różnych urządzeniach mobilnych i z niemal każdego miejsca na świecie. Niewątpliwą zaletą jest opcja szybkiej i bezpośredniej komunikacji pomiędzy użytkownikiem a marką. Firmy bardzo szybko zaczęły być widoczne w mediach społecznościowych, bo wiedziały, że znajdą tam swoich potencjalnych klientów.
Przepływ informacji
Przepływ informacji w mediach społecznościowych jest natychmiastowy. Często wiadomości podane w social mediach nie są szczegółowe bądź wcale nie są zweryfikowane, tak jak ma to miejsce w mediach tradycyjnych. Nie trzeba być dziennikarzem, żeby podzielić się ze światem jakąś nowiną, plotką czy informacją – media społecznościowe są powszechne i dostępne w XXI wieku dla każdego.
Jeśli ciekawi Cię ten artykuł to tutaj mamy inną publikację w tej tematyce: Nowy iPhone? Sprawdź darmowe aplikacje, które warto zainstalować!
Ogólne funkcje social mediów:
- Prowadzenie dyskusji, nawiązywanie znajomości
- Prezentowanie siebie, swoich poglądów, firm, grup…
- Komunikacja, budowanie relacji, komentowanie treści
- Wymiana materiałów: zdjęcia, filmy, pliki audio, dokumenty itd.
Przedstawione wyżej funkcje są ogólne, każdy kanał społecznościowy posiada swoje unikatowe funkcje, które odróżniają go od pozostałych
Jakie social media wyróżniamy?
Jedna z najbardziej znanych i lubianych platform w Polsce jest Facebook. Na początku stworzony, by łączyć ludzi studiujących na Uniwersytecie Harvarda, obecnie łącząca ludzi na całym świecie.

Serwis cały czas się rozwija i dostarcza coraz więcej możliwości, pozostając konkurencyjny wobec innych portali od prawie 18 lat! Za pomocą Facebooka możemy:
- Kontaktować się z ludźmi na całym świecie.
- Dzielić się wydarzeniami ze swojego życia.
- Wymieniać prywatne wiadomości za pomocą Messengera.
- Czytać posty, artykuły.
- Śledzić profile, które nas interesują.
- Dołączać do tematycznych grup.
- Czerpać informacje ze świata.
Istnieje także masa możliwości, którą Facebook stworzył dla firm B2B:
- Zwiększenie sprzedaży swoich produktów.
- Zapewnienie organizacji większej rozpoznawalności.
- Możliwość dotarcia do różnych grup docelowych: Facebook Ads.
- Recenzje klientów.
Platforma stworzona głównie dla użytkowników smartfonów. Służy do dzielenia się zdjęciami, krótkimi filmami bądź ulotnymi chwilami, które znikają z serwisu po 24 godzinach (relacje). Oficjalne konta na Instagramie mają zarówno osoby prywatne, jak i celebryci, sportowcy, politycy, ogromne firmy, jak i MŚP.

Instagrama może mieć każdy i zamieszczać na nim co tylko chce.
Przeczytaj również: może być dla Ciebie interesujące: Wartość remarketingu w kampaniach reklamowych
Zatem jakie funkcje ma Instagram i co go wyróżnia?
- #hashtagi, które zastępują tradycyjne opisy zdjęć i ułatwiają znajdywanie zdjęć o konkretnej tematyce
- Edycja zdjęć, filmów – filtry, gify, naklejki…
- Publikacja treści w różnej formie.
- Komunikacja z innymi użytkownikami.
- InstaStory – popularniejsza forma dodawania 24h relacji niż na Facebooku.
- Reels, czyli tzw. rolki.
Instagram podobnie jak Facebook oferuje szeroką gamę możliwości dla przedsiębiorców i potencjał marketingowy. Poprzez konto biznesowe oferuje m.in:
- Możliwość ukazania życia firmy: pracowników, produkcji, biura.
- Możliwość kontaktu bezpośredniego z ludźmi: konwersacje, ankiety, quizy, oznaczeni.a
- Statystyki z bieżących postów.
- Posty sponsorowane.
TikTok
Można by powiedzieć, że aplikacja, która zawładnęła światem w bardzo krótkim czasie. Na początku upodobali sobie ją młodsi użytkownicy, z czasem pochłonęła coraz starsze pokolenia. Krótkie filmiki 15/30/60, a od niedawna 180-sekundowe, które można nagrywać przy użyciu muzyki, popularnych tekstów, dźwięków zupełnie za darmo bez ograniczeń. TikTok daje również świetne możliwości dla firm!

Co oferuje TikTok?
- Możliwość tworzenia duetów ze znanymi ludźmi.
- Algorytm, który może sprawić, że Twój filmik stanie się viralem: wielomilionowe zasięgi.
- Możliwość dotarcia do nowych odbiorców poprzez płatne reklamy.
- Względnie mała liczba firm na TikToku
- Dotarcie do różnych grup docelowych.
- Innowacja dla firmy.
W wielkim skrócie LinkedIn to biznesowy Facebook. Nie znajdziemy tu zdjęć z wakacji, ale z bankietu firmowego czy integracji firmy już prędzej. LinkedIn służy kontaktom biznesowym, znajdziemy tu osoby, które poszukują pracy, dają pracę bądź reprezentują organizację czy społeczności. Na profilu przeciętnego użytkownika znajdziemy informacje na temat jego doświadczenia zawodowego, kompetencji, miejsc pracy czy referencji. Z pewnością wyróżnia się w social mediach, ponieważ tworzone są tam sieci kontaktów opierające się na biznesie.
Przeczytaj również: może być dla Ciebie interesujące: Kiedy warto korzystać z grup na Messengerze?

Funkcje LinkedIna:
- Promocja organizacji, strony, bloga, usług.
- Oferty pracy.
- Tworzenie wirtualnego CV.
- Możliwość uczestnictwa w kursach potwierdzających umiejętności.
- Dołączanie do grup tematycznych.
- Komunikacja z ludźmi z branży.
Ilu Polaków korzysta z social media?
Jesteście ciekawi, który portal cieszy się największą popularnością?
Przedstawiamy Wam garść statystyk przygotowanych przez datareportal.com (luty 2022).
Polska liczy 37.77 milionów ludzi, z czego 32.86 milionóPolakóww używa Internetu, a 27.20 milionów to aktywni użytkownicy social mediów.
Użytkownicy Social Mediów stanowią 72% całej populacji w Polsce. 51,5% to kobiety, a pozostałe 48.5% to mężczyźni.
Główne powody używania Social Mediów w Polsce
- Kontaktowanie się ze znajomymi i rodziną.
- Czytanie nowych historii/oglądanie krótkich form video.
- Forma spędzania wolnego czasu.
- Poszukiwanie contentu.
- Zakupy.

Popularność mediów społecznościowych w Polsce – które portale są najczęściej używane?
W Polsce największą popularnością cieszy się Facebook 88.1% (osoby w przedziale wiekowym 16-64, korzystające z platformy każdego miesiąca). Na drugim miejscu jest Messenger 79,8%, następnie Instagram 59,6%, WhatsApp 49.8% i na piątym miejscu TikTok 34.1%.
Czy warto korzystać z social media?
Korzystanie z mediów społecznościowych oczywiście ma swoje plusy i minusy. Możesz dzięki nim utrzymywać kontakt ze znajomymi, zawierać nowe znajomości czy promować swoją firmę. Z drugiej strony social media są ogromnym pochłaniaczem czasu i bardzo łatwo jest się w nich „zagubić”. Tak jak w przypadku wielu używek, taki i media społecznościowe powinny być używane z głową.
Jeśli jeszcze nie zacząłeś z nich korzystać, zastanów się, jaki będzie Twój cel. Jeśli masz zamiar np. promować tam firmę – nie mogłeś trafić lepiej!
Rise Up | Agencja social media
Sprawdź również: