fbpx

Czy warto korzystać z social media? Przeczytaj!

19 października, 2022
czy warto korzystać z social media

Nie miałeś dotychczas styczności z mediami społecznościowymi? A może używasz tylko Messengera służącego do komunikacji z garstką osób? A może posiadasz konto na Instagramie bądź TikToku, gdzie tylko biernie obserwujesz wybrane profile? To nieważne, sprawdź, jakie serwisy społecznościowe są najbardziej popularne w naszym kraju i dlaczego warto korzystać z social media w 2023!

Co to są social media?

Pierwsze skojarzenia, jakie przychodzą do głowy, kiedy mówimy „media społecznościowe” to zazwyczaj nazwy własne najbardziej popularnych serwisów: Facebook, Instagram, YouTube, TikTok czy blogi (na których możesz wykupić artykuły sponsorowane). Zapewniają one rozrywkę, służą do komunikacji i nawiązywania relacji. Za ich pośrednictwem możemy ogłaszać światu, co tylko chcemy, promować firmę lub budować swój wizerunek.

Social media czyli inaczej media społecznościowe

Słowo social (czyli społeczne/społecznościowe) jest kluczowe i pozwala odróżnić media społecznościowe od mediów, które znamy od zawsze – prasa, radio czy telewizja.

Różnica pomiędzy klasycznymi mediami a social media

Różnica między tradycyjnymi mediami a social media polega przede wszystkim na braku możliwości interakcji. Na platformach typu Facebook czy Instagram możemy się komunikować. Zadajesz pytanie – marka odpowiada. W tym przypadku widoczne jest zaangażowanie odbiorców twojej marki.

W klasycznych mediach przekaz jest jednostronny. Nie ma możliwości dyskusji, dodania komentarza czy wyrażenia swojej opinii. Oczywiście istnieją programy interaktywne z możliwością dodzwonienia się na antenę (typu HejtPark w Kanale Sportowym), jednak prawdopodobieństwo trafienia na wolną linię jest znikome.

Telewizja jako przykład klasycznych mediów

Media społecznościowe, podobnie jak klasyczne środki przekazu, dają nam możliwość reklamy siebie bądź swojej firmy. Koszt reklamy w social media jest jednak znacznie niższy i jest większa dowolność w przypadku tworzenia kampanii reklamowych.

Zrzeszając grupę odbiorców w mediach społecznościowych, zyskujemy między innymi potencjalnych klientów. Jeszcze bardziej pomaga nam w tym reklama. Dzięki niej nie tylko sprawiamy, że jest lepsza widoczność strony w sieci, ale także przyczyniamy się do wzmożonego ruchu na stronie, a to bardzo często przekłada się na zwiększenie sprzedaży.

W mediach społecznościowych przepływ informacji jest natychmiastowy, stąd są one bardzo popularne. Możemy korzystać z nich na różnych urządzeniach mobilnych i z niemal każdego miejsca na świecie. Niewątpliwą zaletą jest opcja szybkiej i bezpośredniej komunikacji pomiędzy użytkownikiem a marką. Firmy bardzo szybko zaczęły być widoczne w mediach społecznościowych, bo wiedziały, że znajdą tam swoich potencjalnych klientów.

Przepływ informacji

Przepływ informacji w mediach społecznościowych jest natychmiastowy. Często wiadomości podane w social mediach nie są szczegółowe bądź wcale nie są zweryfikowane, tak jak ma to miejsce w mediach tradycyjnych. Nie trzeba być dziennikarzem, żeby podzielić się ze światem jakąś nowiną, plotką czy informacją – media społecznościowe są powszechne i dostępne w XXI wieku dla każdego.

Ogólne funkcje social mediów:

  • Prowadzenie dyskusji, nawiązywanie znajomości
  • Prezentowanie siebie, swoich poglądów, firm, grup…
  • Komunikacja, budowanie relacji, komentowanie treści
  • Wymiana materiałów: zdjęcia, filmy, pliki audio, dokumenty itd.

Przedstawione wyżej funkcje są ogólne, każdy kanał społecznościowy posiada swoje unikatowe funkcje, które odróżniają go od pozostałych

Jakie social media wyróżniamy?

Facebook

Jedna z najbardziej znanych i lubianych platform w Polsce jest Facebook. Na początku stworzony, by łączyć ludzi studiujących na Uniwersytecie Harvarda, obecnie łącząca ludzi na całym świecie.

Facebook jako najpopularniejsze social media

Serwis cały czas się rozwija i dostarcza coraz więcej możliwości, pozostając konkurencyjny wobec innych portali od prawie 18 lat! Za pomocą Facebooka możemy:

  • Kontaktować się z ludźmi na całym świecie.
  • Dzielić się wydarzeniami ze swojego życia.
  • Wymieniać prywatne wiadomości za pomocą Messengera.
  • Czytać posty, artykuły.
  • Śledzić profile, które nas interesują.
  • Dołączać do tematycznych grup.
  • Czerpać informacje ze świata.

Istnieje także masa możliwości, którą Facebook stworzył dla firm B2B:

  • Zwiększenie sprzedaży swoich produktów.
  • Zapewnienie organizacji większej rozpoznawalności.
  • Możliwość dotarcia do różnych grup docelowych: Facebook Ads.
  • Recenzje klientów.

Instagram

Platforma stworzona głównie dla użytkowników smartfonów. Służy do dzielenia się zdjęciami, krótkimi filmami bądź ulotnymi chwilami, które znikają z serwisu po 24 godzinach (relacje). Oficjalne konta na Instagramie mają zarówno osoby prywatne, jak i celebryci, sportowcy, politycy, ogromne firmy, jak i MŚP.

social media Instagram

Instagrama może mieć każdy i zamieszczać na nim co tylko chce.

Zatem jakie funkcje ma Instagram i co go wyróżnia?

  • #hashtagi, które zastępują tradycyjne opisy zdjęć i ułatwiają znajdywanie zdjęć o konkretnej tematyce
  • Edycja zdjęć, filmów – filtry, gify, naklejki…
  • Publikacja treści w różnej formie.
  • Komunikacja z innymi użytkownikami.
  • InstaStory – popularniejsza forma dodawania 24h relacji niż na Facebooku.
  • Reels, czyli tzw. rolki.

Instagram podobnie jak Facebook oferuje szeroką gamę możliwości dla przedsiębiorców i potencjał marketingowy. Poprzez konto biznesowe oferuje m.in:

  • Możliwość ukazania życia firmy: pracowników, produkcji, biura.
  • Możliwość kontaktu bezpośredniego z ludźmi: konwersacje, ankiety, quizy, oznaczeni.a
  • Statystyki z bieżących postów.
  • Posty sponsorowane.

TikTok

Można by powiedzieć, że aplikacja, która zawładnęła światem w bardzo krótkim czasie.  Na początku upodobali sobie ją młodsi użytkownicy, z czasem pochłonęła coraz starsze pokolenia. Krótkie filmiki 15/30/60, a od niedawna 180-sekundowe, które można nagrywać przy użyciu muzyki, popularnych tekstów, dźwięków zupełnie za darmo bez ograniczeń. TikTok daje również świetne możliwości dla firm!

TikTok na telefonie

Co oferuje TikTok?

  • Możliwość tworzenia duetów ze znanymi ludźmi.
  • Algorytm, który może sprawić, że Twój filmik stanie się viralem: wielomilionowe zasięgi.
  • Możliwość dotarcia do nowych odbiorców poprzez płatne reklamy.
  • Względnie mała liczba firm na TikToku
  • Dotarcie do różnych grup docelowych.
  • Innowacja dla firmy.

LinkedIn

W wielkim skrócie LinkedIn to biznesowy Facebook. Nie znajdziemy tu zdjęć z wakacji, ale z bankietu firmowego czy integracji firmy już prędzej. LinkedIn służy kontaktom biznesowym, znajdziemy tu osoby, które poszukują pracy, dają pracę bądź reprezentują organizację czy społeczności. Na profilu przeciętnego użytkownika znajdziemy informacje na temat jego doświadczenia zawodowego, kompetencji, miejsc pracy czy referencji. Z pewnością wyróżnia się w social mediach, ponieważ tworzone są tam sieci kontaktów opierające się na biznesie.

Linkedin social media dla firm

Funkcje LinkedIna:

  • Promocja organizacji, strony, bloga, usług.
  • Oferty pracy.
  • Tworzenie wirtualnego CV.
  • Możliwość uczestnictwa w kursach potwierdzających umiejętności.
  • Dołączanie do grup tematycznych.
  • Komunikacja z ludźmi z branży.

Ilu Polaków korzysta z social media?

Jesteście ciekawi, który portal cieszy się największą popularnością?

Przedstawiamy Wam garść statystyk przygotowanych przez datareportal.com (luty 2022).
Polska liczy 37.77 milionów ludzi, z czego 32.86 milionóPolakóww używa Internetu, a 27.20 milionów to aktywni użytkownicy social mediów.

Użytkownicy Social Mediów stanowią 72% całej populacji w Polsce. 51,5% to kobiety, a pozostałe 48.5% to mężczyźni.

Główne powody używania Social Mediów w Polsce

  • Kontaktowanie się ze znajomymi i rodziną.
  • Czytanie nowych historii/oglądanie krótkich form video.
  • Forma spędzania wolnego czasu.
  • Poszukiwanie contentu.
  • Zakupy.

social media video

Popularność mediów społecznościowych w Polsce – które portale są najczęściej używane?

W Polsce największą popularnością cieszy się Facebook 88.1% (osoby w przedziale wiekowym 16-64, korzystające z platformy każdego miesiąca). Na drugim miejscu jest Messenger 79,8%, następnie Instagram 59,6%, WhatsApp 49.8% i na piątym miejscu TikTok 34.1%.

Czy warto korzystać z social media?

Korzystanie z mediów społecznościowych oczywiście ma swoje plusy i minusy. Możesz dzięki nim utrzymywać kontakt ze znajomymi, zawierać nowe znajomości czy promować swoją firmę. Z drugiej strony social media są ogromnym pochłaniaczem czasu i bardzo łatwo jest się w nich „zagubić”. Tak jak w przypadku wielu używek, taki i media społecznościowe powinny być używane z głową.

Jeśli jeszcze nie zacząłeś z nich korzystać, zastanów się, jaki będzie Twój cel. Jeśli masz zamiar np. promować tam firmę – nie mogłeś trafić lepiej!

Rise Up | Agencja social media

Sprawdź również:

Najnowsze posty na stronie

Najlepsze oferty pracy w Kielcach – gdzie ich szukać?

Najlepsze oferty pracy w Kielcach – gdzie ich szukać?

W XXI wieku ofert pracy w Kielcach najlepiej szukać w Internecie. Jednak w sieci funkcjonuje wiele stron lepszych i gorszych, dlatego dobrze wiedzieć, z jakiej warto skorzystać. Na uwagę zasługuje serwis pracy GoWork.pl, z którym współpracuje wielu kieleckich...

TOP 10 książek marketingowych

TOP 10 książek marketingowych

Marketing. Jeden z najważniejszych elementów, który może poprowadzić firmę do sukcesu. Jednakże stale rozwijające się technologie i zmieniające się preferencje konsumentów sprawiają, że zrozumienie skomplikowanego świata marketingu może stać się wyzwaniem. Na...

Jak skutecznie wylogować się z Facebooka ze wszystkich urządzeń?

Jak skutecznie wylogować się z Facebooka ze wszystkich urządzeń?

Zapomniane sesje na urządzeniach to jak otwarte drzwi do prywatności. Każda z nich to potencjalne zagrożenie dla bezpieczeństwa naszego konta na Facebooku. Może się okazać, że nieświadomie pozostawiliśmy włączoną sesję na tablecie w kawiarni czy komputerze w pracy. A...

Napisz do nas
Rozwiniemy Twój Biznes

Jeśli masz jakiekolwiek pytania na temat tego jak możemy Ci pomóc z chęcią odpowiemy! Dane kontaktowe znajdziesz poniżej.

+48 730 061 041
biuro@riseupagencja.pl

ul.Parkowa 46/16
71-634 Szczecin